04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych przestrzeni użytkowych/komercyjnych, także zabudowy mieszkaniowej.

Nowo realizowane projekty mają coraz krótsze terminy realizacji, są coraz bardziej złożone i wielowymiarowe. Obejmują wiele branż i zakresów, często mocno ingerując w istniejącą już zabudowę i infrastrukturę, powodując konieczność przebudowy lub dostosowania. Dodając do tego coraz krótsze terminy realizacji, trudniejszy dostęp do zasobów pracy (kadry budowlanej), galopujące ceny materiałów oraz liczne trudności związane z szacowaniem ryzyk projektowych - pilnym staje się znalezienie rozwiązania na te wyzwania.

Odpowiedzią jest nowoczesna technologia i jednocześnie metodyka - BIM (Building Information Modeling). Niezależnie od tego czy jesteś firmą projektową, generalnym wykonawcą, deweloperem, dostawcą materiałów i usług budowlanych czy też inwestorem, który realizuje projekt - istnieje możliwość zastosowania BIMu i uzyskania szeregu korzyści, ale przede wszystkim poprawy efektywności w realizowanym przez ciebie projekcie.

Co to jest BIM (Building Information Modeling)

BIM to unikalna technologia (i jednocześnie metodyka, dlatego mówimy techmetodyka), opierająca się na założeniu współpracy trzech komponentów, niezbędnych do powodzenia projektu:

  1. zastosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych, urządzeń oraz technologii, które wykorzystują potencjał odpowiednio przygotowanej i dostarczonej informacji w formie cyfrowej, która dzięki metodologii BIM na każdym etapie inwestycji odpowiada na potrzeby pojawiające się w projekcie;
  2. odpowiednio dopasowane procesy, dzięki którym kontrolujemy poziom i przepływ informacji w projekcie i na bardzo wczesnym etapie tworzymy założenia do zastosowania BIM w konkretnym projekcie;
  3. współpraca wszystkich stron procesu inwestycyjnego, które na bardzo wczesnym etapie zaczynają dzielić się informacją i uczestniczą w kolejnych krokach do wspólnego celu, jakim jest powodzenie i dostarczenie projektu o zakładanych parametrach technicznych, kosztowych i jakościowych.

Jak branża budowlana odnosi się do BIMu

Budownictwo (wraz z projektantami, dostawcami, zamawiającymi) w ostatnich latach, na bazie raportów World Economic Forum, nie tylko nie zwiększa swojej produktywności, ale jako branża ją obniża. Stwarza to konieczność inwestycji w nowe technologie, nowe rozwiązania i wreszcie nowe podejście do budowania - czym jest właśnie BIM. W Handbooku wydanym przez Komisję Europejską, znajdziemy świetną puentę dotyczącą BIM - "digitalizacja tu i teraz".

Co daje BIM

BIM jest technologią, którą od kilkunastu lat z powodzeniem wykorzystują Amerykanie, Brytyjczycy czy też kraje skandynawskie. Niemcy planują wdrożyć BIM do zamówień publicznych, jako kryterium pozacenowe już w 2020 roku, a Czechy wdrożenie zakładają na 2022 rok.
Technologia dotyczy całego cyklu procesu inwestycyjnego i wszystkich stron w niego zaangażowanych. Każda ze stron ma do odegrania swoją rolę po to, by uzyskać maksymalne korzyści wynikające z BIM.

Wiele się mówi, że BIM jest skierowany głównie do branży projektowej - od której rozpoczyna się prace przy inwestycji/projekcie. Jednak wiele przykładów projektów zrealizowanych na świecie pokazuje, że największe korzyści uzyskuje się stosując BIM nie tylko podczas etapu planowania i projektowania inwestycji, ale przede wszystkim realizacji, odbiorów i obsługi FM/Asset Management. Wówczas odpowiednio przygotowane i dostarczone dane są wykorzystywane do wielu procesów, a podejmowane na ich podstawie decyzje - mają właściwą podstawę.

Do kluczowych elementów korzyści z BIM z pewnością należą:

  • świadome planowanie i przygotowanie wszystkich szczegółów inwestycji oraz możliwość podjęcia świadomych decyzji na bardzo wczesnym etapie;  
  • możliwość dokładnej kalkulacji inwestycji, przemyślenia logistyki projektu, także aspektów bezpieczeństwa, zbudowanie szczegółowego harmonogramu - na podstawie modelu 3D;
  • możliwość zaplanowania bardziej wymagających elementów inwestycji, przeprowadzenie odpowiedniej analizy środowiskowej, konsultacji społecznych z lokalnym otoczeniem inwestycji;
  • wykorzystanie zgromadzonych danych do prac związanych z obsługą, czy zarządzaniem daną inwestycją.

BIM daje wiele korzyści, by po nie sięgnąć trzeba się odpowiednio przygotować i zrozumieć, że BIM to współpraca. Podejmując bardzo wiele decyzji w świecie wirtualnym, na wstępnym etapie inwestycji - jesteśmy w stanie uniknąć i zrozumieć wiele sytuacji, które mogą mieć miejsce na naszej budowie i dzięki temu jesteśmy w stanie się do tego przygotować. Nie da się jednoznacznie wyliczyć korzyści jakie z tego płyną, ale możemy sobie wyobrazić, ile mogą nas kosztować nieprzewidziane duże zmiany, poprawki lub późno zauważone kolizje branżowe powodujące konieczność przeprojektowania, wydłużenia prac, zmiany technologii.

Od czego zacząć

Przykłady ostatnich przetargów z rynku polskiego pokazują, że kryterium pozacenowe BIM zyskuje na znaczeniu, a udokumentowanie posiadania odpowiedniej kadry BIMowej pojawia się jako wymóg przetargowy dla wykonawcy czy projektanta. Warto przygotować się do stosowania technologii BIM już teraz. Od czego zacząć?

Po pierwsze - przygotować zespół do realizacji projektu w formule BIM (nakreślić ich role w projekcie, kluczowe kompetencje w tym zakresie, zapoznać z metodyką i procesem BIM). Po drugie, przygotować środowisko w organizacji do pracy z BIM (nie chodzi tutaj o zakup drogiego sprzętu czy oprogramowania, ale o przygotowanie planu BIM dla naszego projektu, w oparciu o zgromadzoną wiedzę). I po trzecie, w dłuższej perspektywie przemyśleć kwestię przeszkolenia zespołu pod kątem certyfikacji BIM (np. BIM Introduction - operacyjnie i z lotu ptaka), podczas którego będziemy w stanie przejść kolejne kroki pracy z metodologią BIM.

 

Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych GRUPY ODITK

Artykuł powstał na podstawie wywiadu przeprowadzonego z ekspertami BIM współpracującymi z GRUPĄ ODITK - Dariuszem Kasznią, Prezesem ECCBIM (Europejskiego Centrum Certyfikacji BIM) oraz Marcinem Sokołowskim, Ekspertem BIM Knowledge Hub Grupy Skanska na świecie.

 

BIM Introduction (Building Information Modeling) - operacyjnie i z lotu ptaka - szkolenie dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o BIM lub planują przygotować siebie / zespół do pracy w tej metodologii.

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]