17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe „dziękuję” z trudem przechodzi przez gardło?

Pracownicy, którzy nie czują się docenieni, odchodzą. Wyniki badań pokazują, że brak uznania to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy (więcej na ten temat w tym artykule).

Spotkania z liderami opinii, uruchomienie wielokierunkowej komunikacji, szkolenia dla kadry kierowniczej, krótkie zdalne formy skierowane do pracowników - po te działania organizacje sięgają zwykle jako pierwsze, by budować kulturę doceniania. I z całą pewnością ma to sens. Pod warunkiem, że zadba się o autentyczność. Zazwyczaj hasła typu "od dziś doceniamy" wydają się sztuczne i po prostu nie działają do momentu, gdy ludzie na sobie nie poczują mocy szczerego docenienia.

Mały, digitalny krok dla ważnych zmian

Dla wielu osób przełamanie bariery w wyrażaniu pozytywnej informacji zwrotnej jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie w sytuacji "face to face". Dlatego warto sięgać po rozwiązania, które pomogą pracownikom czuć się komfortowo w udzielaniu, jak i przyjmowaniu feedbacku. Z pomocą przychodzi tutaj technologia.

Okazuje się, że ludzie chętnie doceniają innych, gdy mogą to zrobić digitalnie. Zobrazuję to na przykładzie narzędzia, które niedawno mieliśmy okazję opracować i wdrażać.

Feedback Club, bo tak je nazwaliśmy, to nic innego jak aplikacja, za pomocą której użytkownicy mogą przyznawać sobie wirtualne karty uznania. Mają możliwość korzystania z gotowego zbioru kilkudziesięciu kart tj.: dobry duch zespołu, guru prezentacji, solidny partner, wulkan energii, mentor czy tytan pracy. Każda karta na rewersie podpowiada treść szczegółowego docenienia (sposób działania aplikacji można zobaczyć w video zamieszczonym poniżej artykułu).

Kartę można przydzielić współpracownikom, przełożonemu czy podwładnym. Chodzi o to, by pobudzić odwagę i śmiałość wszystkich członków zespołu do wzajemnego okazywania sobie docenienia.

Czy jesteśmy tu, by się bawić?

Pierwsze reakcje wzbudziły nasze obawy. Uczestnicy Feedback Clubu nigdy wcześniej nie spotkali się z podobnym narzędziem, nie byli też zapraszani do żadnych form rozwojowych z pogranicza zabawy. Zareagowali nieufnie. W powietrzu wisiały niewypowiedziane pytania: "Czy jesteśmy tu, by się bawić?", "Czy to wszystko jest wystarczająco poważne?".

Gdy pierwsze karty uznania trafiły na indywidualne tablice uczestników, rozpoczęła się prawdziwa lawina pozytywnej aktywności.

Na początku najczęściej wykorzystywane były karty z gotowymi treściami uznania. Co było wyrazem tego, że ludzie nie byli przyzwyczajeni do dawania sobie pozytywnej informacji zwrotnej. Prościej było zatem sięgnąć po gotowce.

Dość szybko okazało się jednak, że ludzie mają potrzebę personalizacji i ponad 90% wszystkich wysyłanych kart posiadało już stworzone przez nadawców dedykowane treści, oparte na rzeczywistych obserwacjach.

Ludzie w pierwszym tygodniu korzystania z Feedback Clubu byli wyraźnie pozytywnie nakręceni. Świetnie zadziałała reguła wzajemności. Otrzymanie karty powodowało potrzebę odwdzięczenia się. Wymusiła zatem również uważność na innych. Uczestnicy wręcz czyhali na okazję, by kogoś docenić. Atmosfera stała się jakby lżejsza, a ludzie bardziej uśmiechnięci.

Zaobserwowaliśmy, że uczestników pozytywnie nakręcał też kontekst grywalizacyjny. Chcieli gromadzić coraz więcej kart i być liderami rankingów hojności (wysyłających najwięcej kart), czy też liderami wśród osób, które otrzymały najwięcej kart uznania. Niektórzy rywalizowali sami z sobą, czy nawet wdrażali w czyn dzienne plany w obszarze doceniania.

Prawda ukryta w stosach kart

W stosach kart na indywidualnych tablicach uczestnicy odkrywali, jaką wartość niosą dla innych. Wzmacniali się w przekonaniu, że są zauważani i cenieni za swoje cechy charakteru, wartości, które wyznają, a nie tylko za osiągnięcia w pracy. Ten aspekt dla wielu był prawdziwym odkryciem.

Choć trudno uwierzyć, że bezduszna technologia może pomóc w przekonaniu nas do tego, by w realu częściej dziękować sobie nawzajem, to tak właśnie się stało. Bezosobowość technologii ułatwia przełamanie pierwszych barier i płynnie przeprowadza uczestników przez drogę od "Spróbuję, co mi szkodzi" do "Docenianie jest ważne, wiem, bo poczułem jego moc na sobie".

Trafne docenianie podnosi poziom zadowolenia pracowników, pobudza ich lojalność, zachęca do wzmożonego wysiłku. Jednak zmiana kultury organizacyjnej to wielowątkowa praca i raczej przeliczona na dłuższy horyzont czasu. Jak każde ambitne zadanie jest masą małych kroków do udźwignięcia. Może warto w jednym z nich sięgnąć po aplikację przełamującą opory i budującą odwagę pracowników. A przy tym dającą trochę funu w zmianie.

Patty Mccord, osławiona była szefowa ds. talentów w Netflixie, twierdzi, że w pracy nie chodzi o to, by uszczęśliwiać innych. I może faktycznie tak jest. Ale moim zdaniem poczucie szczęścia u ludzi, z którymi pracujemy, bardzo nam wszystkim pomaga. Docenianie jest zatem warte uwagi.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

 

 

Polecane: Club Feedbacku - karty uznania on-line

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]