17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe „dziękuję” z trudem przechodzi przez gardło?

Pracownicy, którzy nie czują się docenieni, odchodzą. Wyniki badań pokazują, że brak uznania to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy (więcej na ten temat w tym artykule).

Spotkania z liderami opinii, uruchomienie wielokierunkowej komunikacji, szkolenia dla kadry kierowniczej, krótkie zdalne formy skierowane do pracowników - po te działania organizacje sięgają zwykle jako pierwsze, by budować kulturę doceniania. I z całą pewnością ma to sens. Pod warunkiem, że zadba się o autentyczność. Zazwyczaj hasła typu "od dziś doceniamy" wydają się sztuczne i po prostu nie działają do momentu, gdy ludzie na sobie nie poczują mocy szczerego docenienia.

Mały, digitalny krok dla ważnych zmian

Dla wielu osób przełamanie bariery w wyrażaniu pozytywnej informacji zwrotnej jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie w sytuacji "face to face". Dlatego warto sięgać po rozwiązania, które pomogą pracownikom czuć się komfortowo w udzielaniu, jak i przyjmowaniu feedbacku. Z pomocą przychodzi tutaj technologia.

Okazuje się, że ludzie chętnie doceniają innych, gdy mogą to zrobić digitalnie. Zobrazuję to na przykładzie narzędzia, które niedawno mieliśmy okazję opracować i wdrażać.

Feedback Club, bo tak je nazwaliśmy, to nic innego jak aplikacja, za pomocą której użytkownicy mogą przyznawać sobie wirtualne karty uznania. Mają możliwość korzystania z gotowego zbioru kilkudziesięciu kart tj.: dobry duch zespołu, guru prezentacji, solidny partner, wulkan energii, mentor czy tytan pracy. Każda karta na rewersie podpowiada treść szczegółowego docenienia (sposób działania aplikacji można zobaczyć w video zamieszczonym poniżej artykułu).

Kartę można przydzielić współpracownikom, przełożonemu czy podwładnym. Chodzi o to, by pobudzić odwagę i śmiałość wszystkich członków zespołu do wzajemnego okazywania sobie docenienia.

Czy jesteśmy tu, by się bawić?

Pierwsze reakcje wzbudziły nasze obawy. Uczestnicy Feedback Clubu nigdy wcześniej nie spotkali się z podobnym narzędziem, nie byli też zapraszani do żadnych form rozwojowych z pogranicza zabawy. Zareagowali nieufnie. W powietrzu wisiały niewypowiedziane pytania: "Czy jesteśmy tu, by się bawić?", "Czy to wszystko jest wystarczająco poważne?".

Gdy pierwsze karty uznania trafiły na indywidualne tablice uczestników, rozpoczęła się prawdziwa lawina pozytywnej aktywności.

Na początku najczęściej wykorzystywane były karty z gotowymi treściami uznania. Co było wyrazem tego, że ludzie nie byli przyzwyczajeni do dawania sobie pozytywnej informacji zwrotnej. Prościej było zatem sięgnąć po gotowce.

Dość szybko okazało się jednak, że ludzie mają potrzebę personalizacji i ponad 90% wszystkich wysyłanych kart posiadało już stworzone przez nadawców dedykowane treści, oparte na rzeczywistych obserwacjach.

Ludzie w pierwszym tygodniu korzystania z Feedback Clubu byli wyraźnie pozytywnie nakręceni. Świetnie zadziałała reguła wzajemności. Otrzymanie karty powodowało potrzebę odwdzięczenia się. Wymusiła zatem również uważność na innych. Uczestnicy wręcz czyhali na okazję, by kogoś docenić. Atmosfera stała się jakby lżejsza, a ludzie bardziej uśmiechnięci.

Zaobserwowaliśmy, że uczestników pozytywnie nakręcał też kontekst grywalizacyjny. Chcieli gromadzić coraz więcej kart i być liderami rankingów hojności (wysyłających najwięcej kart), czy też liderami wśród osób, które otrzymały najwięcej kart uznania. Niektórzy rywalizowali sami z sobą, czy nawet wdrażali w czyn dzienne plany w obszarze doceniania.

Prawda ukryta w stosach kart

W stosach kart na indywidualnych tablicach uczestnicy odkrywali, jaką wartość niosą dla innych. Wzmacniali się w przekonaniu, że są zauważani i cenieni za swoje cechy charakteru, wartości, które wyznają, a nie tylko za osiągnięcia w pracy. Ten aspekt dla wielu był prawdziwym odkryciem.

Choć trudno uwierzyć, że bezduszna technologia może pomóc w przekonaniu nas do tego, by w realu częściej dziękować sobie nawzajem, to tak właśnie się stało. Bezosobowość technologii ułatwia przełamanie pierwszych barier i płynnie przeprowadza uczestników przez drogę od "Spróbuję, co mi szkodzi" do "Docenianie jest ważne, wiem, bo poczułem jego moc na sobie".

Trafne docenianie podnosi poziom zadowolenia pracowników, pobudza ich lojalność, zachęca do wzmożonego wysiłku. Jednak zmiana kultury organizacyjnej to wielowątkowa praca i raczej przeliczona na dłuższy horyzont czasu. Jak każde ambitne zadanie jest masą małych kroków do udźwignięcia. Może warto w jednym z nich sięgnąć po aplikację przełamującą opory i budującą odwagę pracowników. A przy tym dającą trochę funu w zmianie.

Patty Mccord, osławiona była szefowa ds. talentów w Netflixie, twierdzi, że w pracy nie chodzi o to, by uszczęśliwiać innych. I może faktycznie tak jest. Ale moim zdaniem poczucie szczęścia u ludzi, z którymi pracujemy, bardzo nam wszystkim pomaga. Docenianie jest zatem warte uwagi.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

 

 

Polecane: Club Feedbacku - karty uznania on-line

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]