17/09/2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe „dziękuję” z trudem przechodzi przez gardło?

Pracownicy, którzy nie czują się docenieni, odchodzą. Wyniki badań pokazują, że brak uznania to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy (więcej na ten temat w tym artykule).

Spotkania z liderami opinii, uruchomienie wielokierunkowej komunikacji, szkolenia dla kadry kierowniczej, krótkie zdalne formy skierowane do pracowników - po te działania organizacje sięgają zwykle jako pierwsze, by budować kulturę doceniania. I z całą pewnością ma to sens. Pod warunkiem, że zadba się o autentyczność. Zazwyczaj hasła typu "od dziś doceniamy" wydają się sztuczne i po prostu nie działają do momentu, gdy ludzie na sobie nie poczują mocy szczerego docenienia.

Mały, digitalny krok dla ważnych zmian

Dla wielu osób przełamanie bariery w wyrażaniu pozytywnej informacji zwrotnej jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie w sytuacji "face to face". Dlatego warto sięgać po rozwiązania, które pomogą pracownikom czuć się komfortowo w udzielaniu, jak i przyjmowaniu feedbacku. Z pomocą przychodzi tutaj technologia.

Okazuje się, że ludzie chętnie doceniają innych, gdy mogą to zrobić digitalnie. Zobrazuję to na przykładzie narzędzia, które niedawno mieliśmy okazję opracować i wdrażać.

Feedback Club, bo tak je nazwaliśmy, to nic innego jak aplikacja, za pomocą której użytkownicy mogą przyznawać sobie wirtualne karty uznania. Mają możliwość korzystania z gotowego zbioru kilkudziesięciu kart tj.: dobry duch zespołu, guru prezentacji, solidny partner, wulkan energii, mentor czy tytan pracy. Każda karta na rewersie podpowiada treść szczegółowego docenienia (sposób działania aplikacji można zobaczyć w video zamieszczonym poniżej artykułu).

Kartę można przydzielić współpracownikom, przełożonemu czy podwładnym. Chodzi o to, by pobudzić odwagę i śmiałość wszystkich członków zespołu do wzajemnego okazywania sobie docenienia.

Czy jesteśmy tu, by się bawić?

Pierwsze reakcje wzbudziły nasze obawy. Uczestnicy Feedback Clubu nigdy wcześniej nie spotkali się z podobnym narzędziem, nie byli też zapraszani do żadnych form rozwojowych z pogranicza zabawy. Zareagowali nieufnie. W powietrzu wisiały niewypowiedziane pytania: "Czy jesteśmy tu, by się bawić?", "Czy to wszystko jest wystarczająco poważne?".

Gdy pierwsze karty uznania trafiły na indywidualne tablice uczestników, rozpoczęła się prawdziwa lawina pozytywnej aktywności.

Na początku najczęściej wykorzystywane były karty z gotowymi treściami uznania. Co było wyrazem tego, że ludzie nie byli przyzwyczajeni do dawania sobie pozytywnej informacji zwrotnej. Prościej było zatem sięgnąć po gotowce.

Dość szybko okazało się jednak, że ludzie mają potrzebę personalizacji i ponad 90% wszystkich wysyłanych kart posiadało już stworzone przez nadawców dedykowane treści, oparte na rzeczywistych obserwacjach.

Ludzie w pierwszym tygodniu korzystania z Feedback Clubu byli wyraźnie pozytywnie nakręceni. Świetnie zadziałała reguła wzajemności. Otrzymanie karty powodowało potrzebę odwdzięczenia się. Wymusiła zatem również uważność na innych. Uczestnicy wręcz czyhali na okazję, by kogoś docenić. Atmosfera stała się jakby lżejsza, a ludzie bardziej uśmiechnięci.

Zaobserwowaliśmy, że uczestników pozytywnie nakręcał też kontekst grywalizacyjny. Chcieli gromadzić coraz więcej kart i być liderami rankingów hojności (wysyłających najwięcej kart), czy też liderami wśród osób, które otrzymały najwięcej kart uznania. Niektórzy rywalizowali sami z sobą, czy nawet wdrażali w czyn dzienne plany w obszarze doceniania.

Prawda ukryta w stosach kart

W stosach kart na indywidualnych tablicach uczestnicy odkrywali, jaką wartość niosą dla innych. Wzmacniali się w przekonaniu, że są zauważani i cenieni za swoje cechy charakteru, wartości, które wyznają, a nie tylko za osiągnięcia w pracy. Ten aspekt dla wielu był prawdziwym odkryciem.

Choć trudno uwierzyć, że bezduszna technologia może pomóc w przekonaniu nas do tego, by w realu częściej dziękować sobie nawzajem, to tak właśnie się stało. Bezosobowość technologii ułatwia przełamanie pierwszych barier i płynnie przeprowadza uczestników przez drogę od "Spróbuję, co mi szkodzi" do "Docenianie jest ważne, wiem, bo poczułem jego moc na sobie".

Trafne docenianie podnosi poziom zadowolenia pracowników, pobudza ich lojalność, zachęca do wzmożonego wysiłku. Jednak zmiana kultury organizacyjnej to wielowątkowa praca i raczej przeliczona na dłuższy horyzont czasu. Jak każde ambitne zadanie jest masą małych kroków do udźwignięcia. Może warto w jednym z nich sięgnąć po aplikację przełamującą opory i budującą odwagę pracowników. A przy tym dającą trochę funu w zmianie.

Patty Mccord, osławiona była szefowa ds. talentów w Netflixie, twierdzi, że w pracy nie chodzi o to, by uszczęśliwiać innych. I może faktycznie tak jest. Ale moim zdaniem poczucie szczęścia u ludzi, z którymi pracujemy, bardzo nam wszystkim pomaga. Docenianie jest zatem warte uwagi.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

 

 

Polecane: Club Feedbacku - karty uznania on-line

Autor artykułu
Joanna Parchem
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....