Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe „dziękuję” z trudem przechodzi przez gardło?
Pracownicy, którzy nie czują się docenieni, odchodzą. Wyniki badań pokazują, że brak uznania to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy (więcej na ten temat w tym artykule).
Spotkania z liderami opinii, uruchomienie wielokierunkowej komunikacji, szkolenia dla kadry kierowniczej, krótkie zdalne formy skierowane do pracowników - po te działania organizacje sięgają zwykle jako pierwsze, by budować kulturę doceniania. I z całą pewnością ma to sens. Pod warunkiem, że zadba się o autentyczność. Zazwyczaj hasła typu "od dziś doceniamy" wydają się sztuczne i po prostu nie działają do momentu, gdy ludzie na sobie nie poczują mocy szczerego docenienia.
Dla wielu osób przełamanie bariery w wyrażaniu pozytywnej informacji zwrotnej jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie w sytuacji "face to face". Dlatego warto sięgać po rozwiązania, które pomogą pracownikom czuć się komfortowo w udzielaniu, jak i przyjmowaniu feedbacku. Z pomocą przychodzi tutaj technologia.
Okazuje się, że ludzie chętnie doceniają innych, gdy mogą to zrobić digitalnie. Zobrazuję to na przykładzie narzędzia, które niedawno mieliśmy okazję opracować i wdrażać.
Feedback Club, bo tak je nazwaliśmy, to nic innego jak aplikacja, za pomocą której użytkownicy mogą przyznawać sobie wirtualne karty uznania. Mają możliwość korzystania z gotowego zbioru kilkudziesięciu kart tj.: dobry duch zespołu, guru prezentacji, solidny partner, wulkan energii, mentor czy tytan pracy. Każda karta na rewersie podpowiada treść szczegółowego docenienia (sposób działania aplikacji można zobaczyć w video zamieszczonym poniżej artykułu).
Kartę można przydzielić współpracownikom, przełożonemu czy podwładnym. Chodzi o to, by pobudzić odwagę i śmiałość wszystkich członków zespołu do wzajemnego okazywania sobie docenienia.
Pierwsze reakcje wzbudziły nasze obawy. Uczestnicy Feedback Clubu nigdy wcześniej nie spotkali się z podobnym narzędziem, nie byli też zapraszani do żadnych form rozwojowych z pogranicza zabawy. Zareagowali nieufnie. W powietrzu wisiały niewypowiedziane pytania: "Czy jesteśmy tu, by się bawić?", "Czy to wszystko jest wystarczająco poważne?".
Gdy pierwsze karty uznania trafiły na indywidualne tablice uczestników, rozpoczęła się prawdziwa lawina pozytywnej aktywności.
Na początku najczęściej wykorzystywane były karty z gotowymi treściami uznania. Co było wyrazem tego, że ludzie nie byli przyzwyczajeni do dawania sobie pozytywnej informacji zwrotnej. Prościej było zatem sięgnąć po gotowce.
Dość szybko okazało się jednak, że ludzie mają potrzebę personalizacji i ponad 90% wszystkich wysyłanych kart posiadało już stworzone przez nadawców dedykowane treści, oparte na rzeczywistych obserwacjach.
Ludzie w pierwszym tygodniu korzystania z Feedback Clubu byli wyraźnie pozytywnie nakręceni. Świetnie zadziałała reguła wzajemności. Otrzymanie karty powodowało potrzebę odwdzięczenia się. Wymusiła zatem również uważność na innych. Uczestnicy wręcz czyhali na okazję, by kogoś docenić. Atmosfera stała się jakby lżejsza, a ludzie bardziej uśmiechnięci.
Zaobserwowaliśmy, że uczestników pozytywnie nakręcał też kontekst grywalizacyjny. Chcieli gromadzić coraz więcej kart i być liderami rankingów hojności (wysyłających najwięcej kart), czy też liderami wśród osób, które otrzymały najwięcej kart uznania. Niektórzy rywalizowali sami z sobą, czy nawet wdrażali w czyn dzienne plany w obszarze doceniania.
W stosach kart na indywidualnych tablicach uczestnicy odkrywali, jaką wartość niosą dla innych. Wzmacniali się w przekonaniu, że są zauważani i cenieni za swoje cechy charakteru, wartości, które wyznają, a nie tylko za osiągnięcia w pracy. Ten aspekt dla wielu był prawdziwym odkryciem.
Choć trudno uwierzyć, że bezduszna technologia może pomóc w przekonaniu nas do tego, by w realu częściej dziękować sobie nawzajem, to tak właśnie się stało. Bezosobowość technologii ułatwia przełamanie pierwszych barier i płynnie przeprowadza uczestników przez drogę od "Spróbuję, co mi szkodzi" do "Docenianie jest ważne, wiem, bo poczułem jego moc na sobie".
Trafne docenianie podnosi poziom zadowolenia pracowników, pobudza ich lojalność, zachęca do wzmożonego wysiłku. Jednak zmiana kultury organizacyjnej to wielowątkowa praca i raczej przeliczona na dłuższy horyzont czasu. Jak każde ambitne zadanie jest masą małych kroków do udźwignięcia. Może warto w jednym z nich sięgnąć po aplikację przełamującą opory i budującą odwagę pracowników. A przy tym dającą trochę funu w zmianie.
Patty Mccord, osławiona była szefowa ds. talentów w Netflixie, twierdzi, że w pracy nie chodzi o to, by uszczęśliwiać innych. I może faktycznie tak jest. Ale moim zdaniem poczucie szczęścia u ludzi, z którymi pracujemy, bardzo nam wszystkim pomaga. Docenianie jest zatem warte uwagi.
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK
Polecane: Club Feedbacku - karty uznania on-line
Rozmawiamy o docenianiu, m.in. o kwestiach:
• Czym docenienie różni się od uznania;
• Jak zmieniać przekonania, które na temat doceniania mają menadżerowie i pracownicy;
• Kiedy i w jakiej formie doceniać, by uzyskać najlepsze efekty.
Sprawdź!
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...