O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe znaczenie tego pojęcia.
Leadership zmieniał się na przestrzeni ostatniej dekady. Silnymi impulsami do zmiany były m.in. opomiarowanie przywództwa wskaźnikami KPI oraz pojawienie się na rynku pracy nowych pokoleń - Millenialsów i generacji Z, które oczekiwały od liderów włączającego stylu przywództwa. Trzecim istotnym impulsem w wielu organizacjach było przejście na Agile i związany z tym rozwój przywództwa służebnego. Z perspektywy czasu uważam, że była to jednak ewolucja przywództwa, nie transformacja.
O transformacji można mówić wtedy, gdy zaangażowane osoby MUSZĄ zmienić swój sposób myślenia, zachowanie, a tym samym sposób działania, aby osiągnąć te same rezultaty. Jeśli do odniesienia sukcesu lider musi być naprawdę inny niż wcześniej, możemy nazwać to transformacją.
"Przymusowa" praca zdalna oraz komunikacja z zespołem przede wszystkim albo wyłącznie online bez wątpienia wymagają od liderów takiej transformacji. Badania pokazują, że nie jest to zmiana tylko na "tu i teraz". Deloitte wieszczy, że czeka nas dekada życia, pracy i zarządzania w new normal. Wyniki badań wskazują, że praca hybrydowa zostanie z nami po pandemii. Ponad połowa badanych przez EY polskich firm myśli o pracy od 1 do 3 dni w tygodniu z domu (raport ze stycznia 2021). Globalne badania McKinsey&Company
mówią, że ponad 20% siły roboczej mogłoby pracować zdalnie od 3 do 5 dni w tygodniu tak samo efektywnie jak w biurze.Lider musi na nowo zbudować relacje pracownika z firmą. Musi zastąpić przywiązanie do miejsca, do przysłowiowego biurka oraz do zespołu. Żeby połączyć pracownika i zespół ze strategią, lider nie może zdać się na przypadek, potrzeba tu nowych rutyn. To ważne, bo tylko relacja z zespołem i liderem może zatrzymać pracownika w firmie.
Kolejna różnica leży w poczuciu komfortu i przełamaniu przyzwyczajeń. Wyzwania new normal to brak poczucia bezpieczeństwa i kontroli nad rzeczywistością. I pracownicy, i liderzy nie przebywają w strefie kontroli i komfortu. Zatem rola liderów to zaopiekowanie się obszarami, którymi wcześniej się nie zajmowali: emocjami, przekonaniami ograniczającymi - swoimi i innych.
Ważnym aspektem obecnej transformacji przywództwa jest zmiana w podejściu strategicznym. Wirtualny lider skupia się na planowaniu krótkoterminowym oraz alternatywnych scenariuszach i tego musi uczyć swój zespół. Trzeba łączyć planowanie z reagowaniem, a to nie jest łatwe.
Warto w tym obszarze obserwować liderów transformacji cyfrowej - firmy, które zdalnie pracują od lat. W 2014 roku ukazała się książka "Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation" autorstwa mistrzów z Doliny Krzemowej: George Westerman, Didier Bonnet, Andrew McAfee. Mówili w niej m.in. o tym, jak budować zdolności przywódcze w digitalnym świecie. Co ciekawe, w wirtualnym przywództwie nie liczą się tylko zdolności cyfrowe i obeznanie z technologią.
Według podpowiedzi autorów kluczowa jest praca atrakcyjną wizją przyszłości, angażowanie pracowników, łączenie ich z organizacją niezależnie od miejsca świadczenia pracy przez otwarty dialog oraz liderowanie zmianom i bycie role model w zmianie.
Obserwując sytuację w wielu organizacjach oraz opierając się o globalny know-how, mogę powiedzieć, że liderzy czasu pandemicznego to tacy, którzy:
Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym kompasowi N.E.W.S.®, który w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania.
Nazwa modelu N.E.W.S.® to akronim kierunków świata: North, East, West, South. Aviad Goz, twórca tego konceptu, mówi, że istnieją cztery bariery, które sprawiają, że jednostki, zespoły i organizacje utykają w rozwoju. Są nimi:
· Brak wizji i kierunku rozwoju (Północ),
· Brak motywacji (Wschód),
· Bariery zewnętrzne i wewnętrzne (Południe),
· Brak planowania i egzekwowania (Zachód).
Kompas i praktyczne narzędzia na każdym kierunku pozwalają przełamać te bariery. Podczas pracy z tą metodologią "na północy" lider poznaje narzędzia, które pozwalają mu skupić zespół wokół wspólnej wizji. Klarowna wizja i kierunek w zespole to najistotniejsza kwestia. Północ w N.E.W.S.® jest kierunkiem świata referencyjnym dla wszystkich innych, pozwala utrzymać się na kursie i trafnie wybierać priorytety.
Na wschodzie lider uczy się motywować zespół i pracowników do wytężonego wysiłku i brania odpowiedzialności, m.in poprzez pokazywanie szerszego kontekstu i budowanie wspólnych wartości, które pozwalają na trafne decyzje w przypadku dylematów i konfliktów.
Na południu lider poznaje narzędzia i sposoby na to, by rozwijać pracowników i pomagać im przezwyciężać bariery, które ich blokują. Uczy się pracy z przekonaniami ograniczającymi i nowym, inspirującym story.
Zachód to kierunek, na którym liderzy uczą się planować w oparciu o priorytety, ale też o cele krótkoterminowe i myślenie scenariuszowe. W metodologii N.E.W.S.® pracuje się w oparciu o planowanie tygodniowe (!).
Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę. Kluczowe w leadershipie jest dziś skupienie zespołu wokół klarownego kierunku, praca na wartościach i prawdziwe angażowanie oparte na dialogu, pokonywaniu ograniczeń, planowaniu iteracyjnym i priorytetach.
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
N.E.W.S.® COMPASS™ - więcej o tej metodologii
Advanced Virtual Leadership Academy (AVLA) - cykl spotkań szkoleniowych online. Akademia dostarcza wiedzy i umiejętności szczególnie potrzebnych liderom wobec wyzwań, które stawia przed nimi "nowa normalność".
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...