15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe znaczenie tego pojęcia.

Leadership zmieniał się na przestrzeni ostatniej dekady. Silnymi impulsami do zmiany były m.in. opomiarowanie przywództwa wskaźnikami KPI oraz pojawienie się na rynku pracy nowych pokoleń - Millenialsów i generacji Z, które oczekiwały od liderów włączającego stylu przywództwa. Trzecim istotnym impulsem w wielu organizacjach było przejście na Agile i związany z tym rozwój przywództwa służebnego. Z perspektywy czasu uważam, że była to jednak ewolucja przywództwa, nie transformacja.

Transformacja przywództwa

O transformacji można mówić wtedy, gdy zaangażowane osoby MUSZĄ zmienić swój sposób myślenia, zachowanie, a tym samym sposób działania, aby osiągnąć te same rezultaty. Jeśli do odniesienia sukcesu lider musi być naprawdę inny niż wcześniej, możemy nazwać to transformacją.

"Przymusowa" praca zdalna oraz komunikacja z zespołem przede wszystkim albo wyłącznie online bez wątpienia wymagają od liderów takiej transformacji. Badania pokazują, że nie jest to zmiana tylko na "tu i teraz". Deloitte wieszczy, że czeka nas dekada życia, pracy i zarządzania w new normal. Wyniki badań wskazują, że praca hybrydowa zostanie z nami po pandemii. Ponad połowa badanych przez EY polskich firm myśli o pracy od 1 do 3 dni w tygodniu z domu (raport ze stycznia 2021). Globalne badania McKinsey&Company mówią, że ponad 20% siły roboczej mogłoby pracować zdalnie od 3 do 5 dni w tygodniu tak samo efektywnie jak w biurze.

Jakie wyzwania napotykają liderzy w dobie pracy wirtualnej?

Lider musi na nowo zbudować relacje pracownika z firmą. Musi zastąpić przywiązanie do miejsca, do przysłowiowego biurka oraz do zespołu. Żeby połączyć pracownika i zespół ze strategią, lider nie może zdać się na przypadek, potrzeba tu nowych rutyn. To ważne, bo tylko relacja z zespołem i liderem może zatrzymać pracownika w firmie.

Kolejna różnica leży w poczuciu komfortu i przełamaniu przyzwyczajeń. Wyzwania new normal to brak poczucia bezpieczeństwa i kontroli nad rzeczywistością. I pracownicy, i liderzy nie przebywają w strefie kontroli i komfortu. Zatem rola liderów to zaopiekowanie się obszarami, którymi wcześniej się nie zajmowali: emocjami, przekonaniami ograniczającymi - swoimi i innych.

Ważnym aspektem obecnej transformacji przywództwa jest zmiana w podejściu strategicznym. Wirtualny lider skupia się na planowaniu krótkoterminowym oraz alternatywnych scenariuszach i tego musi uczyć swój zespół. Trzeba łączyć planowanie z reagowaniem, a to nie jest łatwe.

Jakie powinno być wirtualne przywództwo?

Warto w tym obszarze obserwować liderów transformacji cyfrowej - firmy, które zdalnie pracują od lat. W 2014 roku ukazała się książka "Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation" autorstwa mistrzów z Doliny Krzemowej: George Westerman, Didier Bonnet, Andrew McAfee. Mówili w niej m.in. o tym, jak budować zdolności przywódcze w digitalnym świecie. Co ciekawe, w wirtualnym przywództwie nie liczą się tylko zdolności cyfrowe i obeznanie z technologią.

Według podpowiedzi autorów kluczowa jest praca atrakcyjną wizją przyszłości, angażowanie pracowników, łączenie ich z organizacją niezależnie od miejsca świadczenia pracy przez otwarty dialog oraz liderowanie zmianom i bycie role model w zmianie.

Leadership oparty o nawigację

Obserwując sytuację w wielu organizacjach oraz opierając się o globalny know-how, mogę powiedzieć, że liderzy czasu pandemicznego to tacy, którzy:

  • Pokazują kierunek strategiczny - tak, by ludzie wiedzieli, jaka jest nasza droga.
  • Są skupieni na priorytetach - funkcjonujemy w rzeczywistości, w której wszystko jest ważne i pilne. Rolą lidera jest wskazanie zespołowi priorytetów i celów krytycznych. Kiedy ludzie będą wiedzieli, co jest ważne, z czasem sami będą potrafili określić, na czym należy się skupić.
  • Angażują ludzi - odwołują się do ich wewnętrznej, głębokiej motywacji. Do tego, co lubią robić i w czym są dobrzy, by "spiąć" ich z celami i potrzebami organizacji i by chcieli się rozwijać.
  • Rozwijają - lider powinien wiedzieć, co jest blokadą organizacji/zespołu/danej osoby i umieć doprowadzić do przełomu.
  • Egzekwują - liderzy często działają skrajnie: nadmiernie monitorują lub nie monitorują wcale, zlecają wszystko albo nie delegują niczego. A chodzi przecież o to, by idee, plany zostały przełożone na rzeczywistość.

Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym kompasowi N.E.W.S.®, który w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania.

Nazwa modelu N.E.W.S.® to akronim kierunków świata: North, East, West, South. Aviad Goz, twórca tego konceptu, mówi, że istnieją cztery bariery, które sprawiają, że jednostki, zespoły i organizacje utykają w rozwoju. Są nimi:

· Brak wizji i kierunku rozwoju (Północ),

· Brak motywacji (Wschód),

· Bariery zewnętrzne i wewnętrzne (Południe),

· Brak planowania i egzekwowania (Zachód).

Kompas i praktyczne narzędzia na każdym kierunku pozwalają przełamać te bariery. Podczas pracy z tą metodologią "na północy" lider poznaje narzędzia, które pozwalają mu skupić zespół wokół wspólnej wizji. Klarowna wizja i kierunek w zespole to najistotniejsza kwestia. Północ w N.E.W.S.® jest kierunkiem świata referencyjnym dla wszystkich innych, pozwala utrzymać się na kursie i trafnie wybierać priorytety.

Na wschodzie lider uczy się motywować zespół i pracowników do wytężonego wysiłku i brania odpowiedzialności, m.in poprzez pokazywanie szerszego kontekstu i budowanie wspólnych wartości, które pozwalają na trafne decyzje w przypadku dylematów i konfliktów.

Na południu lider poznaje narzędzia i sposoby na to, by rozwijać pracowników i pomagać im przezwyciężać bariery, które ich blokują. Uczy się pracy z przekonaniami ograniczającymi i nowym, inspirującym story.

Zachód to kierunek, na którym liderzy uczą się planować w oparciu o priorytety, ale też o cele krótkoterminowe i myślenie scenariuszowe. W metodologii N.E.W.S.® pracuje się w oparciu o planowanie tygodniowe (!).

Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę. Kluczowe w leadershipie jest dziś skupienie zespołu wokół klarownego kierunku, praca na wartościach i prawdziwe angażowanie oparte na dialogu, pokonywaniu ograniczeń, planowaniu iteracyjnym i priorytetach.

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

Polecane:

N.E.W.S.® COMPASS™ - więcej o tej metodologii

Advanced Virtual Leadership Academy (AVLA) - cykl spotkań szkoleniowych online. Akademia dostarcza wiedzy i umiejętności szczególnie potrzebnych liderom wobec wyzwań, które stawia przed nimi "nowa normalność".

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...