21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich organizacjach. Chcą, aby ludzie byli bardziej zaangażowani i mieli poczucie własności.

Dlaczego? Odpowiedzialni pracownicy nie obwiniają innych. Idą do przodu, znajdując sposób wykonania swojej pracy, pomimo różnych przeszkód i niepowodzeń.

Jako lider nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi. Prawdziwa odpowiedzialność kształtuje się w twoim zespole, gdy pracownicy mają poczucie, że:

Praca, którą wykonują, ma znaczenie

Ludzie pracują dla pieniędzy. Pracują lepiej wspierani przez dobrych liderów. Pracują najlepiej, gdy czują, że ich praca ma znaczenie.

Jeśli pracownik naprawdę zrozumie, w jaki sposób jego rola powiązana jest z innymi obszarami organizacji i pozwala zrealizować misję firmy, będzie znacznie bardziej skłonny dać z siebie 100%. Nawet jeśli do aktualnie wykonywanego zadania nie wykazuje szczególnej pasji.

Kiedy liderzy zapewniają swoim pracownikom poczucie celu ich pracy, w naturalny sposób wzrasta ich zaangażowanie i satysfakcja.

Mają wpływ na rezultaty

Jeśli zamierzasz sprawić, by członkowie zespołu byli odpowiedzialni za dostarczanie wyników, wyraź dokładnie, jakich rezultatów oczekujesz. Pomocne będzie zaangażowanie pracownika w ten proces. Kiedy pracownicy czują, że mieli udział w wyznaczaniu celów, pojawia się efekt własności.

Formułowanie SMART-nych celów, a następnie systematyczne przeglądanie postępów prac przynosi wymierne efekty: "to, co zostaje zmierzone, zostaje zrobione". Jeśli skupisz się na najważniejszych celach i sprawisz, że będą priorytetem, tak samo będzie myślał i działał twój zespół.

Są doceniani przez swojego menadżera

Zaangażowanie pracowników w 70% zależy od ich menadżerów (wyniki badania Instytutu Gallupa, 2015).

Świetni menadżerowie konsekwentnie angażują swoje zespoły, aby osiągnąć wyróżniającą się efektywność. Tworzą środowiska, w których pracownicy biorą odpowiedzialność za zaangażowanie swoje i swojego zespołu oraz budują miejsca pracy, które są motorem wydajności i rentowności.

Mają uprawnienia

Jak powiedział Bill Gates: "As we look into the next century, leaders will be those who empower others". Jeśli członkowie zespołu zrozumieją swój wkład w szerszy obraz organizacji i zidentyfikują się z celem, będą podejmować właściwe decyzje. Wzmocnienie roli członków zespołu oznacza dla lidera oddanie pola wpływu, ponieważ członkowie zespołu będą pracować tak, jak czują nadane im uprawnienia.

Zatem, mimo że nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi, możesz zaoferować im w tym względzie atrakcyjną ofertę. Owszem, tworzenie kultury odpowiedzialności nie jest łatwe. Jej implementacja wymaga dość sporo czasu, a później dalszej ciężkiej pracy, by kultura pozostała żywa. Taki wysiłek jednak się opłaca, ponieważ jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie wysokiego zaangażowania pracowników i sukcesu w biznesie.

 

Artykuł Carolyn Thomas z Lighthouse Leadership Strategy&Training przetłumaczyła Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK.

 

Z firmą Lighthouse Leadership Strategy&Training z Australii znamy się nie od dziś. Poznaliśmy się podczas globalnego spotkania firm, które oferują swoim klientom licencyjne procesy rozwojowe N.E.W.S.™. Od tego czasu wzajemnie się inspirujemy i wymieniamy doświadczeniami. Dziś chcieliśmy podzielić się przemyśleniami Carol Thomas na temat kultury odpowiedzialności.

08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]