21/01/2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich organizacjach. Chcą, aby ludzie byli bardziej zaangażowani i mieli poczucie własności.

Dlaczego? Odpowiedzialni pracownicy nie obwiniają innych. Idą do przodu, znajdując sposób wykonania swojej pracy, pomimo różnych przeszkód i niepowodzeń.

Jako lider nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi. Prawdziwa odpowiedzialność kształtuje się w twoim zespole, gdy pracownicy mają poczucie, że:

Praca, którą wykonują, ma znaczenie

Ludzie pracują dla pieniędzy. Pracują lepiej wspierani przez dobrych liderów. Pracują najlepiej, gdy czują, że ich praca ma znaczenie.

Jeśli pracownik naprawdę zrozumie, w jaki sposób jego rola powiązana jest z innymi obszarami organizacji i pozwala zrealizować misję firmy, będzie znacznie bardziej skłonny dać z siebie 100%. Nawet jeśli do aktualnie wykonywanego zadania nie wykazuje szczególnej pasji.

Kiedy liderzy zapewniają swoim pracownikom poczucie celu ich pracy, w naturalny sposób wzrasta ich zaangażowanie i satysfakcja.

Mają wpływ na rezultaty

Jeśli zamierzasz sprawić, by członkowie zespołu byli odpowiedzialni za dostarczanie wyników, wyraź dokładnie, jakich rezultatów oczekujesz. Pomocne będzie zaangażowanie pracownika w ten proces. Kiedy pracownicy czują, że mieli udział w wyznaczaniu celów, pojawia się efekt własności.

Formułowanie SMART-nych celów, a następnie systematyczne przeglądanie postępów prac przynosi wymierne efekty: "to, co zostaje zmierzone, zostaje zrobione". Jeśli skupisz się na najważniejszych celach i sprawisz, że będą priorytetem, tak samo będzie myślał i działał twój zespół.

Są doceniani przez swojego menadżera

Zaangażowanie pracowników w 70% zależy od ich menadżerów (wyniki badania Instytutu Gallupa, 2015).

Świetni menadżerowie konsekwentnie angażują swoje zespoły, aby osiągnąć wyróżniającą się efektywność. Tworzą środowiska, w których pracownicy biorą odpowiedzialność za zaangażowanie swoje i swojego zespołu oraz budują miejsca pracy, które są motorem wydajności i rentowności.

Mają uprawnienia

Jak powiedział Bill Gates: "As we look into the next century, leaders will be those who empower others". Jeśli członkowie zespołu zrozumieją swój wkład w szerszy obraz organizacji i zidentyfikują się z celem, będą podejmować właściwe decyzje. Wzmocnienie roli członków zespołu oznacza dla lidera oddanie pola wpływu, ponieważ członkowie zespołu będą pracować tak, jak czują nadane im uprawnienia.

Zatem, mimo że nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi, możesz zaoferować im w tym względzie atrakcyjną ofertę. Owszem, tworzenie kultury odpowiedzialności nie jest łatwe. Jej implementacja wymaga dość sporo czasu, a później dalszej ciężkiej pracy, by kultura pozostała żywa. Taki wysiłek jednak się opłaca, ponieważ jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie wysokiego zaangażowania pracowników i sukcesu w biznesie.

 

Artykuł Carolyn Thomas z Lighthouse Leadership Strategy&Training przetłumaczyła Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK.

 

Z firmą Lighthouse Leadership Strategy&Training z Australii znamy się nie od dziś. Poznaliśmy się podczas globalnego spotkania firm, które oferują swoim klientom licencyjne procesy rozwojowe N.E.W.S.™. Od tego czasu wzajemnie się inspirujemy i wymieniamy doświadczeniami. Dziś chcieliśmy podzielić się przemyśleniami Carol Thomas na temat kultury odpowiedzialności.

Autor artykułu
Marcelina Przybysz
9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

8/10/2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

17/09/2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

26/08/2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

6/08/2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...