Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich organizacjach. Chcą, aby ludzie byli bardziej zaangażowani i mieli poczucie własności.
Dlaczego? Odpowiedzialni pracownicy nie obwiniają innych. Idą do przodu, znajdując sposób wykonania swojej pracy, pomimo różnych przeszkód i niepowodzeń.
Jako lider nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi. Prawdziwa odpowiedzialność kształtuje się w twoim zespole, gdy pracownicy mają poczucie, że:
Praca, którą wykonują, ma znaczenie
Ludzie pracują dla pieniędzy. Pracują lepiej wspierani przez dobrych liderów. Pracują najlepiej, gdy czują, że ich praca ma znaczenie.
Jeśli pracownik naprawdę zrozumie, w jaki sposób jego rola powiązana jest z innymi obszarami organizacji i pozwala zrealizować misję firmy, będzie znacznie bardziej skłonny dać z siebie 100%. Nawet jeśli do aktualnie wykonywanego zadania nie wykazuje szczególnej pasji.
Kiedy liderzy zapewniają swoim pracownikom poczucie celu ich pracy, w naturalny sposób wzrasta ich zaangażowanie i satysfakcja.
Mają wpływ na rezultaty
Jeśli zamierzasz sprawić, by członkowie zespołu byli odpowiedzialni za dostarczanie wyników, wyraź dokładnie, jakich rezultatów oczekujesz. Pomocne będzie zaangażowanie pracownika w ten proces. Kiedy pracownicy czują, że mieli udział w wyznaczaniu celów, pojawia się efekt własności.
Formułowanie SMART-nych celów, a następnie systematyczne przeglądanie postępów prac przynosi wymierne efekty: "to, co zostaje zmierzone, zostaje zrobione". Jeśli skupisz się na najważniejszych celach i sprawisz, że będą priorytetem, tak samo będzie myślał i działał twój zespół.
Są doceniani przez swojego menadżera
Zaangażowanie pracowników w 70% zależy od ich menadżerów (wyniki badania Instytutu Gallupa, 2015).
Świetni menadżerowie konsekwentnie angażują swoje zespoły, aby osiągnąć wyróżniającą się efektywność. Tworzą środowiska, w których pracownicy biorą odpowiedzialność za zaangażowanie swoje i swojego zespołu oraz budują miejsca pracy, które są motorem wydajności i rentowności.
Mają uprawnienia
Jak powiedział Bill Gates: "As we look into the next century, leaders will be those who empower others". Jeśli członkowie zespołu zrozumieją swój wkład w szerszy obraz organizacji i zidentyfikują się z celem, będą podejmować właściwe decyzje. Wzmocnienie roli członków zespołu oznacza dla lidera oddanie pola wpływu, ponieważ członkowie zespołu będą pracować tak, jak czują nadane im uprawnienia.
Zatem, mimo że nie możesz uczynić ludzi odpowiedzialnymi, możesz zaoferować im w tym względzie atrakcyjną ofertę. Owszem, tworzenie kultury odpowiedzialności nie jest łatwe. Jej implementacja wymaga dość sporo czasu, a później dalszej ciężkiej pracy, by kultura pozostała żywa. Taki wysiłek jednak się opłaca, ponieważ jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie wysokiego zaangażowania pracowników i sukcesu w biznesie.
Artykuł Carolyn Thomas z Lighthouse Leadership Strategy&Training przetłumaczyła Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK.
Z firmą Lighthouse Leadership Strategy&Training z Australii znamy się nie od dziś. Poznaliśmy się podczas globalnego spotkania firm, które oferują swoim klientom licencyjne procesy rozwojowe N.E.W.S.™. Od tego czasu wzajemnie się inspirujemy i wymieniamy doświadczeniami. Dziś chcieliśmy podzielić się przemyśleniami Carol Thomas na temat kultury odpowiedzialności.
Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]