07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z sytuacją, w której na samym starcie wskazywani są mentorzy (zazwyczaj wysokiej rangi dyrektorzy, czasem członkowie zarządu). Co nastąpi dalej?

Po przeszkoleniu wskazanych mentorów pojawi się kłopot z ustaleniem, kto, w jakiej sprawie i w jakiej formie miałby z ich mentoringu skorzystać. Gdy znajdziemy już śmiałków, prawdopodobnie okaże się, że efekty mentoringu nie są spektakularne. Czyli zaczęliśmy od ogona.

Potencjał mentoringu jest nieoceniony - to wiemy wszyscy i pewnie moglibyśmy wspólnie wyliczać przykładowe wartości, których dostarcza. W tym artykule omówię jedną z nich: transfer/sukcesja kompetencji, który odbywa się w "obiegu zamkniętym", bez angażowania dodatkowych środków. W dzisiejszych czasach to kompetencje danej organizacji budują jej przewagę konkurencyjną i kapitał. Stoi za nim ogromna wiedza i doświadczenie konkretnych ludzi, którzy tam pracują. Ten kapitał można pomnażać albo trwonić. Pozostańmy przy metaforze kapitału jeszcze chwilę...

Kompetencje a nie osoby jako rama dla mentoringu

Jeśli to kompetencje są kapitałem do pomnażania, to na starcie ustalmy, które konkretne kompetencje w naszej organizacji stanowią przewagę konkurencyjną i wymagają pomnożenia. Odpowiedzmy sobie na pytania: "Które kompetencje są deficytowe albo takie się staną w perspektywie 2 lat?" i "Gdzie krytyczny jest backup?".

Co to zmienia w stosunku do wyjściowo opisanego przykładu wskazywania mentorów z wyższej kadry?

Nie zastanawiamy się, KTO w tej organizacji powinien być "pomnożony" (bo generalnie ludzi nie da się sklonować), ale JAKIE KOMPETENCJE powinny być pomnożone. Wątek osobowy, czyli KTO posiada poszukiwane kompetencje i zechce się nimi podzielić, to temat na później.

I jeszcze kilka przydatnych wskazówek:

  • Kto powinien decydować o wyborze kompetencji stanowiących przewagę konkurencyjną?
    Wyższa kadra zarządzająca wspólnie z HR.
  • Ile kompetencji powinno się wybrać?
    Jak najmniej (może być jedna, ponieważ dzięki temu łatwiej nam będzie zarządzić jej rozwojem w organizacji).
  • W jaki sposób pomnażać kompetencje?
    Warto ustalić, które z wybranych kompetencji powinny być pomnażane przez mentoring (czyli proces 1:1), a które mogą z powodzeniem być pomnażane inaczej - szybciej albo taniej (np. przez szkolenia grupowe).

Jeśli mamy już wybrane kompetencje do mentoringu, jest to dobra rama do każdego kolejnego kroku. Wiemy, co konkretnie ma zostać pomnożone. Łatwiej tym zarządzić i wspierać. Można też na dowolnym etapie zmierzyć rezultaty naszych działań.

Żaden wiatr nie jest dobry, gdy nie wiesz, do jakiego płyniesz portu

Jeśli wiemy już, CO ma zostać pomnożone, możemy uruchomić proces mentoringowy. Od czego zacząć? Od zmapowania przebiegu tego procesu.

Niezwykle ważne jest, by w jego przebiegu dookreślić nie tylko zadania, ale także role jego uczestników, aby każdy wiedział, za co odpowiada i komu przekazuje jakie informacje. A ról jest więcej, bo oprócz Mentora i Mentee mamy jeszcze bezpośredniego przełożonego Mentee. Zobaczmy to na przykładzie. Skoro sesje mentoringowe odbywają się 1:1, to co się stanie, jeśli od początku nie zostaną ustalone ramy komunikacji o rezultatach czy nawet fakcie odbywania się spotkań do bezpośredniego przełożonego lub opiekuna ze strony HR? Łatwo sobie wyobrazić frustrację bezpośredniego przełożonego albo rozterki HR. I odwrotnie: dopiero gdy bezpośredni przełożony oraz opiekun procesu mają potrzebne informacje, mogą przebieg procesu wspierać.

Podsumowując: wdrażając mentoring, warto najpierw rozplanować przebieg procesu, czyli właściwą kolejność poszczególnych kroków. Pierwszym z nich jest ustalenie CO (jaki kapitał konkretnych kompetencji ma zostać pomnożony), a dopiero potem KTO (kto posiada ten właśnie kapitał kompetencji i chce go zainwestować oraz kto w organizacji ma go przejąć i dalej nim obracać).

Wróćmy do przykładu z początku artykułu, gdzie rozpoczęto od wyboru mentorów, czyli od ogona. A gdyby tak rozpocząć od wyboru kompetencji do mentoringu, to jakie jest prawdopodobieństwo, że wskazano by tych samych mentorów? Nawet jeśli tak się stało, rama w postaci zadanych im do mentoringu kompetencji masywnie zwiększy success rate całego przedsięwzięcia.

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK

 

Polecane rozwiązanie: Mentoring - pomnażanie kompetencji

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]