7/05/2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z sytuacją, w której na samym starcie wskazywani są mentorzy (zazwyczaj wysokiej rangi dyrektorzy, czasem członkowie zarządu). Co nastąpi dalej?

Po przeszkoleniu wskazanych mentorów pojawi się kłopot z ustaleniem, kto, w jakiej sprawie i w jakiej formie miałby z ich mentoringu skorzystać. Gdy znajdziemy już śmiałków, prawdopodobnie okaże się, że efekty mentoringu nie są spektakularne. Czyli zaczęliśmy od ogona.

Potencjał mentoringu jest nieoceniony - to wiemy wszyscy i pewnie moglibyśmy wspólnie wyliczać przykładowe wartości, których dostarcza. W tym artykule omówię jedną z nich: transfer/sukcesja kompetencji, który odbywa się w "obiegu zamkniętym", bez angażowania dodatkowych środków. W dzisiejszych czasach to kompetencje danej organizacji budują jej przewagę konkurencyjną i kapitał. Stoi za nim ogromna wiedza i doświadczenie konkretnych ludzi, którzy tam pracują. Ten kapitał można pomnażać albo trwonić. Pozostańmy przy metaforze kapitału jeszcze chwilę...

Kompetencje a nie osoby jako rama dla mentoringu

Jeśli to kompetencje są kapitałem do pomnażania, to na starcie ustalmy, które konkretne kompetencje w naszej organizacji stanowią przewagę konkurencyjną i wymagają pomnożenia. Odpowiedzmy sobie na pytania: "Które kompetencje są deficytowe albo takie się staną w perspektywie 2 lat?" i "Gdzie krytyczny jest backup?".

Co to zmienia w stosunku do wyjściowo opisanego przykładu wskazywania mentorów z wyższej kadry?

Nie zastanawiamy się, KTO w tej organizacji powinien być "pomnożony" (bo generalnie ludzi nie da się sklonować), ale JAKIE KOMPETENCJE powinny być pomnożone. Wątek osobowy, czyli KTO posiada poszukiwane kompetencje i zechce się nimi podzielić, to temat na później.

I jeszcze kilka przydatnych wskazówek:

  • Kto powinien decydować o wyborze kompetencji stanowiących przewagę konkurencyjną?
    Wyższa kadra zarządzająca wspólnie z HR.
  • Ile kompetencji powinno się wybrać?
    Jak najmniej (może być jedna, ponieważ dzięki temu łatwiej nam będzie zarządzić jej rozwojem w organizacji).
  • W jaki sposób pomnażać kompetencje?
    Warto ustalić, które z wybranych kompetencji powinny być pomnażane przez mentoring (czyli proces 1:1), a które mogą z powodzeniem być pomnażane inaczej - szybciej albo taniej (np. przez szkolenia grupowe).

Jeśli mamy już wybrane kompetencje do mentoringu, jest to dobra rama do każdego kolejnego kroku. Wiemy, co konkretnie ma zostać pomnożone. Łatwiej tym zarządzić i wspierać. Można też na dowolnym etapie zmierzyć rezultaty naszych działań.

Żaden wiatr nie jest dobry, gdy nie wiesz, do jakiego płyniesz portu

Jeśli wiemy już, CO ma zostać pomnożone, możemy uruchomić proces mentoringowy. Od czego zacząć? Od zmapowania przebiegu tego procesu.

Niezwykle ważne jest, by w jego przebiegu dookreślić nie tylko zadania, ale także role jego uczestników, aby każdy wiedział, za co odpowiada i komu przekazuje jakie informacje. A ról jest więcej, bo oprócz Mentora i Mentee mamy jeszcze bezpośredniego przełożonego Mentee. Zobaczmy to na przykładzie. Skoro sesje mentoringowe odbywają się 1:1, to co się stanie, jeśli od początku nie zostaną ustalone ramy komunikacji o rezultatach czy nawet fakcie odbywania się spotkań do bezpośredniego przełożonego lub opiekuna ze strony HR? Łatwo sobie wyobrazić frustrację bezpośredniego przełożonego albo rozterki HR. I odwrotnie: dopiero gdy bezpośredni przełożony oraz opiekun procesu mają potrzebne informacje, mogą przebieg procesu wspierać.

Podsumowując: wdrażając mentoring, warto najpierw rozplanować przebieg procesu, czyli właściwą kolejność poszczególnych kroków. Pierwszym z nich jest ustalenie CO (jaki kapitał konkretnych kompetencji ma zostać pomnożony), a dopiero potem KTO (kto posiada ten właśnie kapitał kompetencji i chce go zainwestować oraz kto w organizacji ma go przejąć i dalej nim obracać).

Wróćmy do przykładu z początku artykułu, gdzie rozpoczęto od wyboru mentorów, czyli od ogona. A gdyby tak rozpocząć od wyboru kompetencji do mentoringu, to jakie jest prawdopodobieństwo, że wskazano by tych samych mentorów? Nawet jeśli tak się stało, rama w postaci zadanych im do mentoringu kompetencji masywnie zwiększy success rate całego przedsięwzięcia.

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK

 

Polecane rozwiązanie: Mentoring - pomnażanie kompetencji

Autor artykułu
Danuta Dunajska
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....