07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z sytuacją, w której na samym starcie wskazywani są mentorzy (zazwyczaj wysokiej rangi dyrektorzy, czasem członkowie zarządu). Co nastąpi dalej?

Po przeszkoleniu wskazanych mentorów pojawi się kłopot z ustaleniem, kto, w jakiej sprawie i w jakiej formie miałby z ich mentoringu skorzystać. Gdy znajdziemy już śmiałków, prawdopodobnie okaże się, że efekty mentoringu nie są spektakularne. Czyli zaczęliśmy od ogona.

Potencjał mentoringu jest nieoceniony - to wiemy wszyscy i pewnie moglibyśmy wspólnie wyliczać przykładowe wartości, których dostarcza. W tym artykule omówię jedną z nich: transfer/sukcesja kompetencji, który odbywa się w "obiegu zamkniętym", bez angażowania dodatkowych środków. W dzisiejszych czasach to kompetencje danej organizacji budują jej przewagę konkurencyjną i kapitał. Stoi za nim ogromna wiedza i doświadczenie konkretnych ludzi, którzy tam pracują. Ten kapitał można pomnażać albo trwonić. Pozostańmy przy metaforze kapitału jeszcze chwilę...

Kompetencje a nie osoby jako rama dla mentoringu

Jeśli to kompetencje są kapitałem do pomnażania, to na starcie ustalmy, które konkretne kompetencje w naszej organizacji stanowią przewagę konkurencyjną i wymagają pomnożenia. Odpowiedzmy sobie na pytania: "Które kompetencje są deficytowe albo takie się staną w perspektywie 2 lat?" i "Gdzie krytyczny jest backup?".

Co to zmienia w stosunku do wyjściowo opisanego przykładu wskazywania mentorów z wyższej kadry?

Nie zastanawiamy się, KTO w tej organizacji powinien być "pomnożony" (bo generalnie ludzi nie da się sklonować), ale JAKIE KOMPETENCJE powinny być pomnożone. Wątek osobowy, czyli KTO posiada poszukiwane kompetencje i zechce się nimi podzielić, to temat na później.

I jeszcze kilka przydatnych wskazówek:

  • Kto powinien decydować o wyborze kompetencji stanowiących przewagę konkurencyjną?
    Wyższa kadra zarządzająca wspólnie z HR.
  • Ile kompetencji powinno się wybrać?
    Jak najmniej (może być jedna, ponieważ dzięki temu łatwiej nam będzie zarządzić jej rozwojem w organizacji).
  • W jaki sposób pomnażać kompetencje?
    Warto ustalić, które z wybranych kompetencji powinny być pomnażane przez mentoring (czyli proces 1:1), a które mogą z powodzeniem być pomnażane inaczej - szybciej albo taniej (np. przez szkolenia grupowe).

Jeśli mamy już wybrane kompetencje do mentoringu, jest to dobra rama do każdego kolejnego kroku. Wiemy, co konkretnie ma zostać pomnożone. Łatwiej tym zarządzić i wspierać. Można też na dowolnym etapie zmierzyć rezultaty naszych działań.

Żaden wiatr nie jest dobry, gdy nie wiesz, do jakiego płyniesz portu

Jeśli wiemy już, CO ma zostać pomnożone, możemy uruchomić proces mentoringowy. Od czego zacząć? Od zmapowania przebiegu tego procesu.

Niezwykle ważne jest, by w jego przebiegu dookreślić nie tylko zadania, ale także role jego uczestników, aby każdy wiedział, za co odpowiada i komu przekazuje jakie informacje. A ról jest więcej, bo oprócz Mentora i Mentee mamy jeszcze bezpośredniego przełożonego Mentee. Zobaczmy to na przykładzie. Skoro sesje mentoringowe odbywają się 1:1, to co się stanie, jeśli od początku nie zostaną ustalone ramy komunikacji o rezultatach czy nawet fakcie odbywania się spotkań do bezpośredniego przełożonego lub opiekuna ze strony HR? Łatwo sobie wyobrazić frustrację bezpośredniego przełożonego albo rozterki HR. I odwrotnie: dopiero gdy bezpośredni przełożony oraz opiekun procesu mają potrzebne informacje, mogą przebieg procesu wspierać.

Podsumowując: wdrażając mentoring, warto najpierw rozplanować przebieg procesu, czyli właściwą kolejność poszczególnych kroków. Pierwszym z nich jest ustalenie CO (jaki kapitał konkretnych kompetencji ma zostać pomnożony), a dopiero potem KTO (kto posiada ten właśnie kapitał kompetencji i chce go zainwestować oraz kto w organizacji ma go przejąć i dalej nim obracać).

Wróćmy do przykładu z początku artykułu, gdzie rozpoczęto od wyboru mentorów, czyli od ogona. A gdyby tak rozpocząć od wyboru kompetencji do mentoringu, to jakie jest prawdopodobieństwo, że wskazano by tych samych mentorów? Nawet jeśli tak się stało, rama w postaci zadanych im do mentoringu kompetencji masywnie zwiększy success rate całego przedsięwzięcia.

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK

 

Polecane rozwiązanie: Mentoring - pomnażanie kompetencji

06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]