Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe oczekiwania co do rozwoju.
Ostatnie lata to okres dominacji czterech trendów: personalizacji rozwoju, tech-mobilności (wykorzystanie narzędzi on-line), symplifikacji (rozumianej jako skracanie, upraszczanie form rozwojowych) oraz grywalizacji. Uczestnicy działań rozwojowych chcą być zaskakiwani, nie tolerują nudy. Mówiąc krótko: chcą efektu WOW.
Odpowiedzią na te oczekiwania mogą być nowoczesne rozwiązania wykorzystywane w procesach rozwojowych. W tym artykule dzielimy się naszym doświadczeniem, jak stosujemy je w praktyce.
Grywalizacja
Superpoważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Stąd niesłabnąca popularność wykorzystywania gier w procesach rozwojowych. Na co zwracamy uwagę, korzystając z grywalizacji?
Musi być dobrze zaprojektowana i wdrożona. Wtedy wyzwala dodatkową motywację. Ważne, by w pracy nad nią nie przesadzić z ilością założeń i pomysłów. Kluczowe jest to, żeby dobrze zidentyfikować potrzebę biznesową, którą ma wesprzeć tworzona grywalizacja, a następnie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego grywalizacja będzie najwłaściwszym sposobem zaspokojenia tej potrzeby. Jakie zachowania ma wywołać i czy te zachowania wpłyną na osiągnięcie celu?
Istotne jest także uwzględnienie perspektywy użytkownika. Ważną kwestią jest na przykład pokolenie, które reprezentują uczestnicy grywalizacji. Gracze generacji X będą oczekiwać czegoś innego niż przedstawiciele pokolenia Y. Inne kanały komunikacji będą dla nich intuicyjne: X preferują komunikację e-mail, Y - sms. Innego języka będą oczekiwać: X bardziej formalnego, a Y "na luzie". Inne elementy wydadzą im się atrakcyjne i interesujące. Inne motywatory będą dla nich skuteczne, inne elementy dopuszczalne.
Symulacje hybrydowe
Symulacje biznesowe (planszowo-komputerowe) od dawna są chętnie wykorzystywane, ponieważ poprzez swoją aktywizującą formę pozwalają na uzyskanie pełnego zaangażowania uczestników, wyzwalają adrenalinę oraz naturalną chęć rywalizacji. Są znakomitą okazją, aby "pochwalić" się zdobytą wcześniej wiedzą i wykorzystać ją w praktycznym działaniu w trakcie rozgrywki. Wykorzystują technikę nauki poprzez działanie (Experiential Learning) oraz wspomnianą wyżej grywalizację.
Postęp technologiczny ma wpływ również na tę formę rozwojową. Pojawiły się symulacje hybrydowe, które odbywają się częściowo w przestrzeni wirtualnej, a częściowo w realnej.
Pigułki wiedzy, czyli siła microlearningu
Microlearning to sztuka dzielenia wiedzy, czy też umiejętności, na mniejsze, bardziej przystępne części i zamykanie ich w pigułkach udostępnianych on-line. Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Chodzi tu o dostarczanie odbiorcom skondensowanych informacji "na wyciągnięcie ręki".
Sztuką w efektywnym wykorzystywaniu microlearningu jest identyfikowanie cząstek wiedzy i umiejętności, które składają się na większą całość. Przyjrzyjmy się na przykład supersprzedawcy. Jakie najmniejsze części wiedzy i umiejętności składają się na jego sukces? Ich zbiór stanowi piękną kiść winogron, a każde grono to microczęść wiedzy i umiejętności, którą wykorzystuje. Część z gron nadaje się do pracy w formie microlearningu, np. praca z obiekcjami klienta związanymi z ceną, czy też wiedza o konkretnym produkcie.
Złożone zagadnienia czy skomplikowane umiejętności nie są najlepszym materiałem na microlearning. Ale kiedy mówimy o doskonaleniu bardziej cząstkowych umiejętności czy wiedzy, doskonale się sprawdza. Ważne, by pigułki wiedzy tworzyć tak, aby odbiorcy byli w stanie swobodnie je "przełknąć". Przekaz powinien być krótki, skoncentrowany na cząstkowej umiejętności/zagadnieniu, dostępny on-line (możliwy do odtworzenia na różnych urządzeniach).
Zdalne klasy
Biznesowe tempo, ograniczenia związane z brakiem czasu na dojazdy czy też po prostu praca w zespołach rozproszonych powodują, że zdalne klasy zyskują na popularności. Rozwiązanie to polega na tym, że uczestnicy biorą udział w szkoleniu on-line. Kameralne grupy i przygotowanie techniczne sprawiają, że wszyscy się widzą i słyszą w czasie rzeczywistym.
Dobre przygotowanie szkolenia w tej formie wymaga współuczestnictwa równolegle dwóch prowadzących: trenera oraz osoby towarzyszącej, która jest odpowiedzialna za techniczne aspekty wydarzenia (w tym bieżącą pomoc uczestnikom, techniczne zarządzanie aktywnościami uczestników, pomoc trenerowi) oraz zaplecza technicznego (kamery, nagłośnienie, szybkie łącze internetowe). Forma ta doskonale sprawdzi się w szkoleniach typowo wiedzowych, a także jako follow-up wzmacniający efekty tradycyjnych szkoleń i warsztatów.
Storywatching
58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Taką możliwość daje kontent video. Nic więc dziwnego, że coraz częściej jest wykorzystywany w działaniach rozwojowych.
Storywatching to przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Można nazywać go "storytellingiem na video sterydach". W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych materiałów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę. Najczęściej dotyczą one: standardów obsługi klientów, wiedzy o obowiązujących procedurach wewnętrznych, reguł wspólnej pracy czy wiedzy produktowej. Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny. Tym bardziej, że z przekazu video zapamiętujemy 80%, a z czytanego tekstu jedynie 20%.
Możliwości wykorzystania storywatchingu jest wiele. Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.
Mądrze wykorzystana technologia pozwala realizować ciekawsze i efektywniejsze procesy rozwojowe, które skutecznie wspierają bardziej tradycyjne formy. Karmi ona także potrzeby uczestników tych procesów: ciekawości, nowości, inspiracji i personalizacji.
Jaki będzie dalszy kierunek dla działań rozwojowych? Same jesteśmy ciekawe. W tym obszarze wyobraźnię rozpala wizja malowana w serialu Netflixa "Black Mirror". Wirtualni trenerzy "kastomizowani" pod indywidualne gusta uczestników? Powszechne wykorzystanie VR? Lajkowanie każdego ćwiczenia i postępów uczestników w czasie rzeczywistym? Pewne jest jedno - nudzić się nie będziemy.
Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu, Wiceprezes Zarządu GRUPY ODITK
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji GRUPY ODITK
Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]