Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba wyższej drabiny. A jak to jest w innowacjach?
Zwykle po jakimś czasie Lean, Six Sigma czy WCM nie przynoszą już takich spektakularnych rezultatów jak wcześniej. Nisko wiszące owoce zostały zebrane. Oznacza to, że rozwiązane zostały łatwiejsze problemy. To z kolei oznacza, że pozostały te z kategorii: "trudne". Dodatkowo mierzymy się z utrwalonymi nawykami w podejściu do poszukiwania rozwiązań. W efekcie kolejne projekty zaczynają się coraz bardziej wydłużać. Po kilku miesiącach taki projekt potrafi wrócić do punktu wyjścia, a nowych pomysłów na rozwiązanie brakuje.
W tym artykule opowiem o świeżym podejściu do innowacji. Jeśli masz aspiracje na wyżej wiszące owoce - skorzystaj z drabiny, jaką jest TRIZ.
Zamiast boksować się z trudnymi problemami przy użyciu starych i nieadekwatnych narzędzi, warto zadać sobie dwa pytania. Pytania te są bardzo proste: Czy ktoś inny na świecie miał już podobny problem do mojego? I drugie - jak dowiedzieć się, w jaki sposób ten problem udało się wówczas rozwiązać? Dzięki temu możemy zobaczyć wyzwanie z zupełnie innej, innowacyjnej strony.
Pomysł z innego świata
Mój serdeczny kolega, będąc w trasie, często zabiera pasażerów umawianych przez popularną aplikację internetową. Jednego dnia, jadąc do Warszawy, zabrał ze sobą dwóch młodych inżynierów z firmy obsługującej port w Gdańsku. W Ostródzie umówił kolejną osobę - właściciela małej firmy budowlanej, wykonującej specjalistyczne prace dla dużego koncernu drogowego. Ostatni pasażer, jak tylko wsiadł, zaczął opowiadać o trudnym problemie, którego nie potrafił rozwiązać od kilku dni. Okazało się, że nie dopełnił istotnych formalności i jego ludzie musieli wyciągnąć wbity wcześniej w grunt pal (dokładnie była to niemal dwudziestometrowa, stalowa rura metrowej średnicy). Teren był podmokły, a ziemia w środku rury utworzyła szczelny korek. Przy zwykłych próbach pionowego wyciągania dźwigiem następowało zassanie. Pod rurą, z powodu obecności wody, tworzyło się podciśnienie, niepozwalające wyjść jej z otworu. Mimo kolejnych prób nie było sukcesu.
W tej chwili odezwał się jeden z inżynierów: "Przecież to proste! W pracach hydrotechnicznych w porcie często musimy wyciągać różne rzeczy, które zassały się w dnie. Proszę zaspawać rurę blachą od góry i podawać wodę pod ciśnieniem do środka. Ciśnienie wody samo wysunie rurę".
Dlaczego myśmy na to nie wpadli?
Po tych słowach właściciel firmy budowlanej przeżył nagle to samo, co Archimedes w kąpieli. Tylko zamiast krzyczeć "Eureka", uderzał się dłonią w czoło i wołał: "Oczywiście, no oczywiście! Tylko dlaczego myśmy na to nie wpadli?".
Odpowiedź na to pytanie zilustrowana jest na poniższym rysunku.
Rys. 1. Pokonanie problemu, którego rozwiązanie nie jest znane we własnej branży. Opracowanie własne autora na podstawie artykułu Walerego Suszkowa.
Budownictwo hydrotechniczne, wprawdzie pokrewne lądowemu, jest już inną branżą. Bez inspiracji spoza swojej branży pomysł na rozwiązanie nie chciał się pojawić.
Nad większością problemów technicznych ktoś już wcześniej pracował, jednak rozwiązanie nie jest znane ani w Twojej firmie, ani nawet w Twojej branży (prawdopodobnie już byś je poznał). Cała innowacyjność polega właśnie na tym, żeby taki rozwiązany case znaleźć, zainspirować się i zaadaptować do swojej specyficznej sytuacji.
Kto miał ten problem wcześniej?
Moja koleżanka prowadziła kiedyś warsztat, na którym zespół (branża automotive) starał się znaleźć rozwiązanie problemu drzwiowych uszczelek gumowych, które w bardzo niskich temperaturach (poniżej -40°C) przestawały zachowywać się jak guma. W czasie dwudniowego warsztatu powstało rozwiązanie, które z jednej strony spełniało wymagania, z drugiej było na tyle tanie, aby można je zastosować. Tym rozwiązaniem były uszczelki magnetyczne.
Cały dowcip polega na tym, że jak obejrzysz swoją lodówkę czy zamrażarkę, to znajdziesz tam właśnie uszczelki magnetyczne. Branża chłodnicza zmierzyła się z tym wyzwaniem znacznie wcześniej niż samochodowa. Rozwiązanie jest znane, a patenty dawno wygasły. Sęk w tym, by zastanowić się: Kto wcześniej miał z tym problem? Ale zadanie sobie tego pytania nie jest wcale intuicyjne (dla zainteresowanych szczegółami - ta metoda jest oparta o analizę funkcjonalną TRIZ).
Fora wymiany inspiracji
W marcu będę gospodarzem Technovation Forum, którego zamysł to wymiana doświadczeń dyrektorów technicznych, R&D i produkcji pomiędzy różnymi branżami. Po prostu - od pewnego momentu nie wystarcza już wiedza ze swojej własnej dziedziny. Takich spotkań jest więcej, można też znaleźć inspiracje w Internecie.
Warto na koniec dodać, że sposób szerszego poszukiwania inspiracji pochodzi z TRIZ i nie kończy się tylko na szerszej wiedzy przemysłowej (rysunek 2). Jeśli problem jest wyjątkowo trudny, trzeba również sprawdzić mniej znane badania naukowe, a nawet użyć pomysłów, które początkowo nawet nie mieszczą się w granicach fizyki.
Rys. 2. Pokonywanie dużo bardziej złożonego problemu z TRIZ. Opracowanie własne autora na podstawie artykułu Walerego Suszkowa.
Michał Hałas - Ekspert TRIZ, GRUPA ODITK
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]