To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny jest już nie tylko powszechnie znany business coaching, ale też na przykład life coaching, sex coaching, diet coaching...
Dlaczego? Bo coaching ma moc. Również coaching menadżerski. Jednak dla wielu organizacji coachingowy styl zarządzania pozostaje wyzwaniem.
Skąd trudność?
Badania University of Wollongong z 2013 (Managerial coaching: challenges, opportunities and training) pokazują, że coaching prowadzony przez menadżerów podnosi produktywność i zaangażowanie. Wyniki są imponujące - coaching menadżerski doprowadził do poprawy wydajności, zaangażowania i obsługi klienta, np. zwiększył indywidualne wyniki z 35% realizacji planu do ponad 100% w ciągu 12 miesięcy.
Skoro coaching menadżerski ma tak wysoką efektywność, to dlaczego tak trudno implementuje się coachingowy styl zarządzania w organizacjach? Jest kilka powodów. Jednym z nich jest fakt, że w Polsce dominującym stylem zarządzania jest nadal forsowanie, z którego trudno przejść do kultury coachingowej.
Wielu menadżerów uważa, że coaching to nie ich zadanie, a rola zewnętrznych coachów. Ale chyba najważniejszy powód to poczucie menadżerów, że coaching jest zbyt skomplikowany, czasochłonny, trudny. Są tacy, którzy uważają, że coaching wymaga podejścia "psychologicznego", co dla większości menadżerów oznacza to samo, co "czary - mary". Nie wiedzą, od czego zacząć i jak to robić. Inni mają wiedzę na ten temat, ale obawiają się, że rozmowa poruszy tematy zbyt głębokie i postawi pracownika oraz ich samych w niezręcznej sytuacji, dlatego wolą nie sięgać po coaching.
Sprawdzone patenty
A gdyby można było mieć narzędzia do tego, aby prowadzić rozmowy w stylu coachingowym, które trwałyby 15-25 minut? Gdyby menadżer miał umiejętność szybkiej diagnozy, gdzie "utknął" jego pracownik? Gdyby mieć sprawdzone struktury rozmów, które wywierają znaczący wpływ? Gdyby mieć patent na elastyczne przechodzenie ze słuchania i zadawania pytań do wyjaśniania nowych modeli, transferu nowej wiedzy oraz możliwości dzielenia się sprawdzonymi patentami wynikającymi z osobistego doświadczenia jako menadżera?
Takie podejście do coachingu menadżerskiego powoduje, że staje się bardziej dostępny i praktyczny. Warto przyjrzeć się koncepcji MAC (Manager as a Coach), który został opracowany przez Aviada Goza. Struktura rozmowy coachingowej według MAC jest wyważona, rozmowa jest łatwa do prowadzenia i przebiega w sposób naturalny.
W przeciwieństwie do podejścia stosowanego w innych metodach coachingowych, w tej metodzie menadżer nie może po prostu zadawać pytań z nadzieją, że pracownik sam znajdzie na nie odpowiedzi. Rola menadżera polega na zrozumieniu sytuacji, a następnie dodaniu wartości od siebie poprzez zaprezentowanie pomysłów, umiejętności, narzędzi i rozwiązań. Koncepcja MAC wyrosła z metodologii N.E.W.S.®, posługującej się metaforą kompasu. Jej nazwa to akronim słów oznaczających kierunki świata. Każdy kierunek zawiera praktyczne narzędzia, które przełamują typowe bariery, z powodu których nie rozwijają się ludzie, zespoły i organizacje.
W przypadku MAC poszczególne kierunki oznaczają:
- Północ (N. jak North) - narzędzia do ustalenia kierunku, w jakim pracownik chce się rozwijać i jakie ma do tego zasoby,
- Wschód (E. jak East) - tu przyglądamy się temu, co motywuje pracownika, jakimi wartościami się kieruje i jak je połączyć z wartościami organizacji,
- Zachód (W. jak West) - poświęcony jest planowaniu, priorytetom i realizacji zadań,
- Południe (S. jak South) - tu pracujemy ze sposobem myślenia, który ogranicza wykorzystanie możliwości oraz zasobów pracownika i który utrudnia mu "ruszenie z miejsca".
MAC daje menadżerowi narzędzia do diagnozy, jakiej rozmowy potrzebuje pracownik, a następnie strukturę do jej przeprowadzenia. Proponowane struktury są odpowiedzią na różne trudne sytuacje organizacyjne, powszechne w miejscu pracy, takie jak: zmiana, która wpływa na zakres obowiązków i odpowiedzialności podwładnych, brak skupienia na priorytetach, nieosiąganie wyników, czy też pracownicy narzekający i nieprzejmujący odpowiedzialności.
Co ważne, struktury rozmów coachingowych, które proponuje ujęcie MAC, są proste do opanowania. Pozwalają na swobodne przełączanie się z pytań na podpowiedzi, ze słuchania na wspólne poszukiwanie rozwiązań, ze swobodnej wypowiedzi pracownika na feedback. I co najważniejsze, przeprowadzenie tych rozmów zajmuje znacznie mniej czasu niż standardowa sesja coachingowa. Warto wspomnieć, że MAC cieszy się globalnym powodzeniem, jest stosowany w organizacjach z różnych branż.
Pracownicy i organizacje jak nigdy dotąd potrzebują coachingu menadżerskiego. Od menadżerów oczekuje się angażowania i przeprowadzania zespołu przez czas niepewności i zmian. Prowadząc rozmowy coachingowe, menadżerowie mogą skutecznie pomagać pracownikom w uświadomieniu sobie przez nich własnego potencjału. Dzięki większej koncentracji i zaangażowaniu członkowie zespołu osiągną więcej i przezwyciężą przeszkody, które wcześniej ich powstrzymywały. Nie ma więc wymówek dla coachingu. Let's do it!
Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
*Model MAC jest wykorzystywany w licencyjnym programie szkoleniowym: Manager as a Coach - impactful coaching conversations.
Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]