9/04/2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny jest już nie tylko powszechnie znany business coaching, ale też na przykład life coaching, sex coaching, diet coaching...

Dlaczego? Bo coaching ma moc. Również coaching menadżerski. Jednak dla wielu organizacji coachingowy styl zarządzania pozostaje wyzwaniem.

Skąd trudność?

Badania University of Wollongong z 2013 (Managerial coaching: challenges, opportunities and training) pokazują, że coaching prowadzony przez menadżerów podnosi produktywność i zaangażowanie. Wyniki są imponujące - coaching menadżerski doprowadził do poprawy wydajności, zaangażowania i obsługi klienta, np. zwiększył indywidualne wyniki z 35% realizacji planu do ponad 100% w ciągu 12 miesięcy.

Skoro coaching menadżerski ma tak wysoką efektywność, to dlaczego tak trudno implementuje się coachingowy styl zarządzania w organizacjach? Jest kilka powodów. Jednym z nich jest fakt, że w Polsce dominującym stylem zarządzania jest nadal forsowanie, z którego trudno przejść do kultury coachingowej.

Wielu menadżerów uważa, że coaching to nie ich zadanie, a rola zewnętrznych coachów. Ale chyba najważniejszy powód to poczucie menadżerów, że coaching jest zbyt skomplikowany, czasochłonny, trudny. Są tacy, którzy uważają, że coaching wymaga podejścia "psychologicznego", co dla większości menadżerów oznacza to samo, co "czary - mary". Nie wiedzą, od czego zacząć i jak to robić. Inni mają wiedzę na ten temat, ale obawiają się, że rozmowa poruszy tematy zbyt głębokie i postawi pracownika oraz ich samych w niezręcznej sytuacji, dlatego wolą nie sięgać po coaching.

Sprawdzone patenty

A gdyby można było mieć narzędzia do tego, aby prowadzić rozmowy w stylu coachingowym, które trwałyby 15-25 minut? Gdyby menadżer miał umiejętność szybkiej diagnozy, gdzie "utknął" jego pracownik? Gdyby mieć sprawdzone struktury rozmów, które wywierają znaczący wpływ? Gdyby mieć patent na elastyczne przechodzenie ze słuchania i zadawania pytań do wyjaśniania nowych modeli, transferu nowej wiedzy oraz możliwości dzielenia się sprawdzonymi patentami wynikającymi z osobistego doświadczenia jako menadżera?

Takie podejście do coachingu menadżerskiego powoduje, że staje się bardziej dostępny i praktyczny. Warto przyjrzeć się koncepcji MAC (Manager as a Coach), który został opracowany przez Aviada Goza. Struktura rozmowy coachingowej według MAC jest wyważona, rozmowa jest łatwa do prowadzenia i przebiega w sposób naturalny.

W przeciwieństwie do podejścia stosowanego w innych metodach coachingowych, w tej metodzie menadżer nie może po prostu zadawać pytań z nadzieją, że pracownik sam znajdzie na nie odpowiedzi. Rola menadżera polega na zrozumieniu sytuacji, a następnie dodaniu wartości od siebie poprzez zaprezentowanie pomysłów, umiejętności, narzędzi i rozwiązań. Koncepcja MAC wyrosła z metodologii N.E.W.S.®, posługującej się metaforą kompasu. Jej nazwa to akronim słów oznaczających kierunki świata. Każdy kierunek zawiera praktyczne narzędzia, które przełamują typowe bariery, z powodu których nie rozwijają się ludzie, zespoły i organizacje.

W przypadku MAC poszczególne kierunki oznaczają:

  • Północ (N. jak North) - narzędzia do ustalenia kierunku, w jakim pracownik chce się rozwijać i jakie ma do tego zasoby,
  • Wschód (E. jak East) - tu przyglądamy się temu, co motywuje pracownika, jakimi wartościami się kieruje i jak je połączyć z wartościami organizacji,
  • Zachód (W. jak West) - poświęcony jest planowaniu, priorytetom i realizacji zadań,
  • Południe (S. jak South) - tu pracujemy ze sposobem myślenia, który ogranicza wykorzystanie możliwości oraz zasobów pracownika i który utrudnia mu "ruszenie z miejsca".

MAC daje menadżerowi narzędzia do diagnozy, jakiej rozmowy potrzebuje pracownik, a następnie strukturę do jej przeprowadzenia. Proponowane struktury są odpowiedzią na różne trudne sytuacje organizacyjne, powszechne w miejscu pracy, takie jak: zmiana, która wpływa na zakres obowiązków i odpowiedzialności podwładnych, brak skupienia na priorytetach, nieosiąganie wyników, czy też pracownicy narzekający i nieprzejmujący odpowiedzialności.

Co ważne, struktury rozmów coachingowych, które proponuje ujęcie MAC, są proste do opanowania. Pozwalają na swobodne przełączanie się z pytań na podpowiedzi, ze słuchania na wspólne poszukiwanie rozwiązań, ze swobodnej wypowiedzi pracownika na feedback. I co najważniejsze, przeprowadzenie tych rozmów zajmuje znacznie mniej czasu niż standardowa sesja coachingowa. Warto wspomnieć, że MAC cieszy się globalnym powodzeniem, jest stosowany w organizacjach z różnych branż.

Pracownicy i organizacje jak nigdy dotąd potrzebują coachingu menadżerskiego. Od menadżerów oczekuje się angażowania i przeprowadzania zespołu przez czas niepewności i zmian. Prowadząc rozmowy coachingowe, menadżerowie mogą skutecznie pomagać pracownikom w uświadomieniu sobie przez nich własnego potencjału. Dzięki większej koncentracji i zaangażowaniu członkowie zespołu osiągną więcej i przezwyciężą przeszkody, które wcześniej ich powstrzymywały. Nie ma więc wymówek dla coachingu. Let's do it!

Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

*Model MAC jest wykorzystywany w licencyjnym programie szkoleniowym: Manager as a Coach - impactful coaching conversations.

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.