09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny jest już nie tylko powszechnie znany business coaching, ale też na przykład life coaching, sex coaching, diet coaching...

Dlaczego? Bo coaching ma moc. Również coaching menadżerski. Jednak dla wielu organizacji coachingowy styl zarządzania pozostaje wyzwaniem.

Skąd trudność?

Badania University of Wollongong z 2013 (Managerial coaching: challenges, opportunities and training) pokazują, że coaching prowadzony przez menadżerów podnosi produktywność i zaangażowanie. Wyniki są imponujące - coaching menadżerski doprowadził do poprawy wydajności, zaangażowania i obsługi klienta, np. zwiększył indywidualne wyniki z 35% realizacji planu do ponad 100% w ciągu 12 miesięcy.

Skoro coaching menadżerski ma tak wysoką efektywność, to dlaczego tak trudno implementuje się coachingowy styl zarządzania w organizacjach? Jest kilka powodów. Jednym z nich jest fakt, że w Polsce dominującym stylem zarządzania jest nadal forsowanie, z którego trudno przejść do kultury coachingowej.

Wielu menadżerów uważa, że coaching to nie ich zadanie, a rola zewnętrznych coachów. Ale chyba najważniejszy powód to poczucie menadżerów, że coaching jest zbyt skomplikowany, czasochłonny, trudny. Są tacy, którzy uważają, że coaching wymaga podejścia "psychologicznego", co dla większości menadżerów oznacza to samo, co "czary - mary". Nie wiedzą, od czego zacząć i jak to robić. Inni mają wiedzę na ten temat, ale obawiają się, że rozmowa poruszy tematy zbyt głębokie i postawi pracownika oraz ich samych w niezręcznej sytuacji, dlatego wolą nie sięgać po coaching.

Sprawdzone patenty

A gdyby można było mieć narzędzia do tego, aby prowadzić rozmowy w stylu coachingowym, które trwałyby 15-25 minut? Gdyby menadżer miał umiejętność szybkiej diagnozy, gdzie "utknął" jego pracownik? Gdyby mieć sprawdzone struktury rozmów, które wywierają znaczący wpływ? Gdyby mieć patent na elastyczne przechodzenie ze słuchania i zadawania pytań do wyjaśniania nowych modeli, transferu nowej wiedzy oraz możliwości dzielenia się sprawdzonymi patentami wynikającymi z osobistego doświadczenia jako menadżera?

Takie podejście do coachingu menadżerskiego powoduje, że staje się bardziej dostępny i praktyczny. Warto przyjrzeć się koncepcji MAC (Manager as a Coach), który został opracowany przez Aviada Goza. Struktura rozmowy coachingowej według MAC jest wyważona, rozmowa jest łatwa do prowadzenia i przebiega w sposób naturalny.

W przeciwieństwie do podejścia stosowanego w innych metodach coachingowych, w tej metodzie menadżer nie może po prostu zadawać pytań z nadzieją, że pracownik sam znajdzie na nie odpowiedzi. Rola menadżera polega na zrozumieniu sytuacji, a następnie dodaniu wartości od siebie poprzez zaprezentowanie pomysłów, umiejętności, narzędzi i rozwiązań. Koncepcja MAC wyrosła z metodologii N.E.W.S.®, posługującej się metaforą kompasu. Jej nazwa to akronim słów oznaczających kierunki świata. Każdy kierunek zawiera praktyczne narzędzia, które przełamują typowe bariery, z powodu których nie rozwijają się ludzie, zespoły i organizacje.

W przypadku MAC poszczególne kierunki oznaczają:

  • Północ (N. jak North) - narzędzia do ustalenia kierunku, w jakim pracownik chce się rozwijać i jakie ma do tego zasoby,
  • Wschód (E. jak East) - tu przyglądamy się temu, co motywuje pracownika, jakimi wartościami się kieruje i jak je połączyć z wartościami organizacji,
  • Zachód (W. jak West) - poświęcony jest planowaniu, priorytetom i realizacji zadań,
  • Południe (S. jak South) - tu pracujemy ze sposobem myślenia, który ogranicza wykorzystanie możliwości oraz zasobów pracownika i który utrudnia mu "ruszenie z miejsca".

MAC daje menadżerowi narzędzia do diagnozy, jakiej rozmowy potrzebuje pracownik, a następnie strukturę do jej przeprowadzenia. Proponowane struktury są odpowiedzią na różne trudne sytuacje organizacyjne, powszechne w miejscu pracy, takie jak: zmiana, która wpływa na zakres obowiązków i odpowiedzialności podwładnych, brak skupienia na priorytetach, nieosiąganie wyników, czy też pracownicy narzekający i nieprzejmujący odpowiedzialności.

Co ważne, struktury rozmów coachingowych, które proponuje ujęcie MAC, są proste do opanowania. Pozwalają na swobodne przełączanie się z pytań na podpowiedzi, ze słuchania na wspólne poszukiwanie rozwiązań, ze swobodnej wypowiedzi pracownika na feedback. I co najważniejsze, przeprowadzenie tych rozmów zajmuje znacznie mniej czasu niż standardowa sesja coachingowa. Warto wspomnieć, że MAC cieszy się globalnym powodzeniem, jest stosowany w organizacjach z różnych branż.

Pracownicy i organizacje jak nigdy dotąd potrzebują coachingu menadżerskiego. Od menadżerów oczekuje się angażowania i przeprowadzania zespołu przez czas niepewności i zmian. Prowadząc rozmowy coachingowe, menadżerowie mogą skutecznie pomagać pracownikom w uświadomieniu sobie przez nich własnego potencjału. Dzięki większej koncentracji i zaangażowaniu członkowie zespołu osiągną więcej i przezwyciężą przeszkody, które wcześniej ich powstrzymywały. Nie ma więc wymówek dla coachingu. Let's do it!

Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

*Model MAC jest wykorzystywany w licencyjnym programie szkoleniowym: Manager as a Coach - impactful coaching conversations.

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]