Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny jest już nie tylko powszechnie znany business coaching, ale też na przykład life coaching, sex coaching, diet coaching...
Dlaczego? Bo coaching ma moc. Również coaching menadżerski. Jednak dla wielu organizacji coachingowy styl zarządzania pozostaje wyzwaniem.
Badania University of Wollongong z 2013 (Managerial coaching: challenges, opportunities and training) pokazują, że coaching prowadzony przez menadżerów podnosi produktywność i zaangażowanie. Wyniki są imponujące - coaching menadżerski doprowadził do poprawy wydajności, zaangażowania i obsługi klienta, np. zwiększył indywidualne wyniki z 35% realizacji planu do ponad 100% w ciągu 12 miesięcy.
Skoro coaching menadżerski ma tak wysoką efektywność, to dlaczego tak trudno implementuje się coachingowy styl zarządzania w organizacjach? Jest kilka powodów. Jednym z nich jest fakt, że w Polsce dominującym stylem zarządzania jest nadal forsowanie, z którego trudno przejść do kultury coachingowej.
Wielu menadżerów uważa, że coaching to nie ich zadanie, a rola zewnętrznych coachów. Ale chyba najważniejszy powód to poczucie menadżerów, że coaching jest zbyt skomplikowany, czasochłonny, trudny. Są tacy, którzy uważają, że coaching wymaga podejścia "psychologicznego", co dla większości menadżerów oznacza to samo, co "czary - mary". Nie wiedzą, od czego zacząć i jak to robić. Inni mają wiedzę na ten temat, ale obawiają się, że rozmowa poruszy tematy zbyt głębokie i postawi pracownika oraz ich samych w niezręcznej sytuacji, dlatego wolą nie sięgać po coaching.
A gdyby można było mieć narzędzia do tego, aby prowadzić rozmowy w stylu coachingowym, które trwałyby 15-25 minut? Gdyby menadżer miał umiejętność szybkiej diagnozy, gdzie "utknął" jego pracownik? Gdyby mieć sprawdzone struktury rozmów, które wywierają znaczący wpływ? Gdyby mieć patent na elastyczne przechodzenie ze słuchania i zadawania pytań do wyjaśniania nowych modeli, transferu nowej wiedzy oraz możliwości dzielenia się sprawdzonymi patentami wynikającymi z osobistego doświadczenia jako menadżera?
Takie podejście do coachingu menadżerskiego powoduje, że staje się bardziej dostępny i praktyczny. Warto przyjrzeć się koncepcji MAC (Manager as a Coach), który został opracowany przez Aviada Goza. Struktura rozmowy coachingowej według MAC jest wyważona, rozmowa jest łatwa do prowadzenia i przebiega w sposób naturalny.
W przeciwieństwie do podejścia stosowanego w innych metodach coachingowych, w tej metodzie menadżer nie może po prostu zadawać pytań z nadzieją, że pracownik sam znajdzie na nie odpowiedzi. Rola menadżera polega na zrozumieniu sytuacji, a następnie dodaniu wartości od siebie poprzez zaprezentowanie pomysłów, umiejętności, narzędzi i rozwiązań. Koncepcja MAC wyrosła z metodologii N.E.W.S.®, posługującej się metaforą kompasu. Jej nazwa to akronim słów oznaczających kierunki świata. Każdy kierunek zawiera praktyczne narzędzia, które przełamują typowe bariery, z powodu których nie rozwijają się ludzie, zespoły i organizacje.
W przypadku MAC poszczególne kierunki oznaczają:
MAC daje menadżerowi narzędzia do diagnozy, jakiej rozmowy potrzebuje pracownik, a następnie strukturę do jej przeprowadzenia. Proponowane struktury są odpowiedzią na różne trudne sytuacje organizacyjne, powszechne w miejscu pracy, takie jak: zmiana, która wpływa na zakres obowiązków i odpowiedzialności podwładnych, brak skupienia na priorytetach, nieosiąganie wyników, czy też pracownicy narzekający i nieprzejmujący odpowiedzialności.
Co ważne, struktury rozmów coachingowych, które proponuje ujęcie MAC, są proste do opanowania. Pozwalają na swobodne przełączanie się z pytań na podpowiedzi, ze słuchania na wspólne poszukiwanie rozwiązań, ze swobodnej wypowiedzi pracownika na feedback. I co najważniejsze, przeprowadzenie tych rozmów zajmuje znacznie mniej czasu niż standardowa sesja coachingowa. Warto wspomnieć, że MAC cieszy się globalnym powodzeniem, jest stosowany w organizacjach z różnych branż.
Pracownicy i organizacje jak nigdy dotąd potrzebują coachingu menadżerskiego. Od menadżerów oczekuje się angażowania i przeprowadzania zespołu przez czas niepewności i zmian. Prowadząc rozmowy coachingowe, menadżerowie mogą skutecznie pomagać pracownikom w uświadomieniu sobie przez nich własnego potencjału. Dzięki większej koncentracji i zaangażowaniu członkowie zespołu osiągną więcej i przezwyciężą przeszkody, które wcześniej ich powstrzymywały. Nie ma więc wymówek dla coachingu. Let's do it!
Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
*Model MAC jest wykorzystywany w licencyjnym programie szkoleniowym: Manager as a Coach - impactful coaching conversations.
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...