Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo prosty, inżynierski sposób.
To produkt określonej jakości, dostarczony w umówionym czasie za ustaloną kwotę. BIM ma ten sukces uczynić większym i łatwiejszym do osiągnięcia. Jak to działa?
Wedle wielu rozmaitych raportów dzięki BIM (Building Information Modeling) można w środowisku wirtualnym wykluczyć błędy, które bardzo często pojawiają się w świecie rzeczywistym, czyli na budowie lub w czasie użytkowania obiektu. Oszczędza to czas, który trzeba byłoby poświęcić na poprawki i zmniejsza koszty procesu budowlanego. Komputerowe testy obiektu pozwalają również dostarczyć produkt najwyższej jakości o najdalej zoptymalizowanych rozwiązaniach.
Stąd właśnie popularność BIM. I właściwie tyle o tej metodologii wie przeciętny inżynier związany z branżą budowlaną: "BIM? Acha - taniej, szybciej, lepiej".
Sukces - tak, ale wdrożenie nie ma drogi na skróty
Jednak, kiedy przychodzi do zaimplementowania BIM w firmie, ta wiedza okazuje się niewystarczająca. Proces wdrożenia wymaga podejścia kompleksowego, czyli takiego, które zapewnia uwagę każdemu z trzech głównych aspektów znanych w środowisku inżynierskim i zarządczym. Tymi składowymi i jednocześnie filarami wdrożenia są: technologia, ludzie i dokumenty.
Najczęstszy scenariusz wdrożenia BIM w firmie przypomina drogę na skróty. Zabezpieczony zostaje jeden, góra dwa z wymienionych filarów. A takie podejście po prostu nie działa. Zobaczmy, jak są ze sobą powiązane wspomniane filary.
Trzy nierozłączne składniki
Technologia
Sytuacja, która często ma miejsce, to wdrożenie BIM sprowadzające się do zakupu odpowiedniego oprogramowania i ewentualnie ulepszenia istniejących komputerów tak, żeby narzędzia były w stanie pracować poprawnie. To kroki zalecane przez dostawców programów, a więc najbardziej powszechne w środowisku. Przy takim podejściu, mimo olbrzymich nieraz nakładów finansowych, nie ma mowy o sukcesie. Firma wciąż nie dysponuje bowiem ani wykwalifikowaną kadrą będącą w stanie wykorzystać potencjał nowych narzędzi, ani standardami czy procedurami opisującymi nową metodologię działania.
Mamy więc doskonałe zaplecze sprzętowo-programowe, ale nie wiemy jak je efektywnie wykorzystać. Sytuacja może być jeszcze gorsza, jeśli wraz z inwestycją w nowy software nie następuje poprawa kondycji hardware'u.
Ludzie
Innym scenariuszem jest inwestycja jedynie w aspekt ludzki, czyli zatrudnienie ekspertów BIM lub specjalistów do obsługi narzędzi, nie uwzględniając przy tym zakupu sprzętu i oprogramowania oraz stworzenia standardów, metod i procedur. Bez odpowiedniego oprogramowania i przeszkolenia oraz innych pracowników, z którymi mogliby dzielić wiedzę, ich doświadczenie i umiejętności nie mogą być w pełni wykorzystane. Negatywnie wpływać będzie również brak podstawowych dokumentów, na bazie których mogliby wykonywać codzienne zadania.
Mimo olbrzymiego potencjału ich praca nie będzie efektywna, a BIM nie zostanie wdrożony na dobre. W szybkim czasie pracownicy zniechęcą się do dalszych działań i zaczną szukać innego miejsca zatrudnienia.
Dokumenty
Trzeci możliwy przebieg zdarzeń, bardzo częsty na obecnym rynku budowlanym, to posiadanie wyłącznie wysoce rozwiniętych standardów i procedur. Takie sytuacje występują w firmach światowych, które otwierają swoje filie w Polsce. Zapewniają one dostęp do globalnych dokumentów oraz szkolenie z procedur i standardów obowiązujących we wszystkich filiach, natomiast zatrudnienie odpowiednich ludzi oraz wyposażenie w sprzęt i oprogramowanie leży już po stronie danej jednostki. Prowadzi to zazwyczaj do pominięcia standardów i przyjęcia własnych metod postępowania, niezgodnych z globalnie ustalonymi zasadami.
Kolejne scenariusze można mnożyć, przyjmując równoległe istnienie dwóch z trzech aspektów, ale przy każdej z tych opcji nie ma mowy o pełnym sukcesie implementacji BIM. Tak więc czy to wykwalifikowana kadra i narzędzia na najwyższym poziomie, lecz bez odpowiednich dokumentów, czy zaawansowane standardy, metody i protokoły wykorzystywane przez przeszkolony personel, ale bez użycia odpowiednich programów, czy też zaawansowany sprzęt i aplikacje oraz szeroko opisane metody postępowania, lecz bez ludzi potrafiących to wykorzystać - każdy z powyższych scenariuszy skazany jest na porażkę.
Scenariusz z happy endem
Sytuacja idealna to taka, w której dysponujemy:
· odpowiednimi narzędziami i sprzętem,
· kompetentną kadrą, która potrafi się nimi posługiwać w sposób efektywny,
· standardami - w tym procesem zarządzania informacją, procedurami wykonawczymi i wzorami dokumentów, które odzwierciedlają przyjętą w BIM metodę.
Żeby osiągnąć sukces, należy jeszcze pamiętać o precyzyjnym określeniu tego, co chcemy uzyskać. Mierzalne i osiągalne kryteria pozwolą w łatwiejszy sposób dążyć do zdobycia pożądanego rezultatu. Pozwolą również dobrać konkretne środki i narzędzia. Wdrożenie samo w sobie jest konkretnym projektem, który przy zakładanym budżecie, czasie i wynikach ma stać się sukcesem, a BIM ma temu pomóc.
Kluczowe jest też zapewnienie pracownikom kompetencji, które umożliwiają kompleksowe zarządzanie informacją gromadzoną w ramach danego projektu. A to wymaga sprawnej koordynacji pomiędzy poszczególnymi zespołami. I tu zwykle pojawia się wąskie gardło.
Dlatego widzę dużą szansę wsparcia kompetencji koordynacyjnych w projektach BIM-owych dzięki uruchomieniu projektu certyfikacji ECC BIM dla BIM Koordynatorów. Jest to prosta droga do porządkowania "bimowania" w Polsce - tworzenia i wymiany dobrych praktyk, ale także dobrych standardów działania. Certyfikowani BIM Koordynatorzy będą patrzeć kompleksowo na wdrożenie BIM. Dzięki temu skorzystają z przetartych, prostych ścieżek działania, zamiast podążać drogami na skróty, które są zwykle wyboiste, a czasem prowadzą donikąd.
Jędrzej Pasalski, Trener GRUPY ODITK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]