26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo prosty, inżynierski sposób.

To produkt określonej jakości, dostarczony w umówionym czasie za ustaloną kwotę. BIM ma ten sukces uczynić większym i łatwiejszym do osiągnięcia. Jak to działa?

Wedle wielu rozmaitych raportów dzięki BIM (Building Information Modeling) można w środowisku wirtualnym wykluczyć błędy, które bardzo często pojawiają się w świecie rzeczywistym, czyli na budowie lub w czasie użytkowania obiektu. Oszczędza to czas, który trzeba byłoby poświęcić na poprawki i zmniejsza koszty procesu budowlanego. Komputerowe testy obiektu pozwalają również dostarczyć produkt najwyższej jakości o najdalej zoptymalizowanych rozwiązaniach.

Stąd właśnie popularność BIM. I właściwie tyle o tej metodologii wie przeciętny inżynier związany z branżą budowlaną: "BIM? Acha - taniej, szybciej, lepiej".

Sukces - tak, ale wdrożenie nie ma drogi na skróty

Jednak, kiedy przychodzi do zaimplementowania BIM w firmie, ta wiedza okazuje się niewystarczająca. Proces wdrożenia wymaga podejścia kompleksowego, czyli takiego, które zapewnia uwagę każdemu z trzech głównych aspektów znanych w środowisku inżynierskim i zarządczym. Tymi składowymi i jednocześnie filarami wdrożenia są: technologia, ludzie i dokumenty.

Najczęstszy scenariusz wdrożenia BIM w firmie przypomina drogę na skróty. Zabezpieczony zostaje jeden, góra dwa z wymienionych filarów. A takie podejście po prostu nie działa. Zobaczmy, jak są ze sobą powiązane wspomniane filary.

Trzy nierozłączne składniki

Technologia

Sytuacja, która często ma miejsce, to wdrożenie BIM sprowadzające się do zakupu odpowiedniego oprogramowania i ewentualnie ulepszenia istniejących komputerów tak, żeby narzędzia były w stanie pracować poprawnie. To kroki zalecane przez dostawców programów, a więc najbardziej powszechne w środowisku. Przy takim podejściu, mimo olbrzymich nieraz nakładów finansowych, nie ma mowy o sukcesie. Firma wciąż nie dysponuje bowiem ani wykwalifikowaną kadrą będącą w stanie wykorzystać potencjał nowych narzędzi, ani standardami czy procedurami opisującymi nową metodologię działania.

Mamy więc doskonałe zaplecze sprzętowo-programowe, ale nie wiemy jak je efektywnie wykorzystać. Sytuacja może być jeszcze gorsza, jeśli wraz z inwestycją w nowy software nie następuje poprawa kondycji hardware'u.

Ludzie

Innym scenariuszem jest inwestycja jedynie w aspekt ludzki, czyli zatrudnienie ekspertów BIM lub specjalistów do obsługi narzędzi, nie uwzględniając przy tym zakupu sprzętu i oprogramowania oraz stworzenia standardów, metod i procedur. Bez odpowiedniego oprogramowania i przeszkolenia oraz innych pracowników, z którymi mogliby dzielić wiedzę, ich doświadczenie i umiejętności nie mogą być w pełni wykorzystane. Negatywnie wpływać będzie również brak podstawowych dokumentów, na bazie których mogliby wykonywać codzienne zadania.

Mimo olbrzymiego potencjału ich praca nie będzie efektywna, a BIM nie zostanie wdrożony na dobre. W szybkim czasie pracownicy zniechęcą się do dalszych działań i zaczną szukać innego miejsca zatrudnienia.

Dokumenty

Trzeci możliwy przebieg zdarzeń, bardzo częsty na obecnym rynku budowlanym, to posiadanie wyłącznie wysoce rozwiniętych standardów i procedur. Takie sytuacje występują w firmach światowych, które otwierają swoje filie w Polsce. Zapewniają one dostęp do globalnych dokumentów oraz szkolenie z procedur i standardów obowiązujących we wszystkich filiach, natomiast zatrudnienie odpowiednich ludzi oraz wyposażenie w sprzęt i oprogramowanie leży już po stronie danej jednostki. Prowadzi to zazwyczaj do pominięcia standardów i przyjęcia własnych metod postępowania, niezgodnych z globalnie ustalonymi zasadami.

Kolejne scenariusze można mnożyć, przyjmując równoległe istnienie dwóch z trzech aspektów, ale przy każdej z tych opcji nie ma mowy o pełnym sukcesie implementacji BIM. Tak więc czy to wykwalifikowana kadra i narzędzia na najwyższym poziomie, lecz bez odpowiednich dokumentów, czy zaawansowane standardy, metody i protokoły wykorzystywane przez przeszkolony personel, ale bez użycia odpowiednich programów, czy też zaawansowany sprzęt i aplikacje oraz szeroko opisane metody postępowania, lecz bez ludzi potrafiących to wykorzystać - każdy z powyższych scenariuszy skazany jest na porażkę.

Scenariusz z happy endem

Sytuacja idealna to taka, w której dysponujemy:

· odpowiednimi narzędziami i sprzętem,
· kompetentną kadrą, która potrafi się nimi posługiwać w sposób efektywny,
· standardami - w tym procesem zarządzania informacją, procedurami wykonawczymi i wzorami dokumentów, które odzwierciedlają przyjętą w BIM metodę.

Żeby osiągnąć sukces, należy jeszcze pamiętać o precyzyjnym określeniu tego, co chcemy uzyskać. Mierzalne i osiągalne kryteria pozwolą w łatwiejszy sposób dążyć do zdobycia pożądanego rezultatu. Pozwolą również dobrać konkretne środki i narzędzia. Wdrożenie samo w sobie jest konkretnym projektem, który przy zakładanym budżecie, czasie i wynikach ma stać się sukcesem, a BIM ma temu pomóc.

Kluczowe jest też zapewnienie pracownikom kompetencji, które umożliwiają kompleksowe zarządzanie informacją gromadzoną w ramach danego projektu. A to wymaga sprawnej koordynacji pomiędzy poszczególnymi zespołami. I tu zwykle pojawia się wąskie gardło.

Dlatego widzę dużą szansę wsparcia kompetencji koordynacyjnych w projektach BIM-owych dzięki uruchomieniu projektu certyfikacji ECC BIM dla BIM Koordynatorów. Jest to prosta droga do porządkowania "bimowania" w Polsce - tworzenia i wymiany dobrych praktyk, ale także dobrych standardów działania. Certyfikowani BIM Koordynatorzy będą patrzeć kompleksowo na wdrożenie BIM. Dzięki temu skorzystają z przetartych, prostych ścieżek działania, zamiast podążać drogami na skróty, które są zwykle wyboiste, a czasem prowadzą donikąd.

Jędrzej Pasalski, Trener GRUPY ODITK

28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]