26/08/2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo prosty, inżynierski sposób.

To produkt określonej jakości, dostarczony w umówionym czasie za ustaloną kwotę. BIM ma ten sukces uczynić większym i łatwiejszym do osiągnięcia. Jak to działa?

Wedle wielu rozmaitych raportów dzięki BIM (Building Information Modeling) można w środowisku wirtualnym wykluczyć błędy, które bardzo często pojawiają się w świecie rzeczywistym, czyli na budowie lub w czasie użytkowania obiektu. Oszczędza to czas, który trzeba byłoby poświęcić na poprawki i zmniejsza koszty procesu budowlanego. Komputerowe testy obiektu pozwalają również dostarczyć produkt najwyższej jakości o najdalej zoptymalizowanych rozwiązaniach.

Stąd właśnie popularność BIM. I właściwie tyle o tej metodologii wie przeciętny inżynier związany z branżą budowlaną: "BIM? Acha - taniej, szybciej, lepiej".

Sukces - tak, ale wdrożenie nie ma drogi na skróty

Jednak, kiedy przychodzi do zaimplementowania BIM w firmie, ta wiedza okazuje się niewystarczająca. Proces wdrożenia wymaga podejścia kompleksowego, czyli takiego, które zapewnia uwagę każdemu z trzech głównych aspektów znanych w środowisku inżynierskim i zarządczym. Tymi składowymi i jednocześnie filarami wdrożenia są: technologia, ludzie i dokumenty.

Najczęstszy scenariusz wdrożenia BIM w firmie przypomina drogę na skróty. Zabezpieczony zostaje jeden, góra dwa z wymienionych filarów. A takie podejście po prostu nie działa. Zobaczmy, jak są ze sobą powiązane wspomniane filary.

Trzy nierozłączne składniki

Technologia

Sytuacja, która często ma miejsce, to wdrożenie BIM sprowadzające się do zakupu odpowiedniego oprogramowania i ewentualnie ulepszenia istniejących komputerów tak, żeby narzędzia były w stanie pracować poprawnie. To kroki zalecane przez dostawców programów, a więc najbardziej powszechne w środowisku. Przy takim podejściu, mimo olbrzymich nieraz nakładów finansowych, nie ma mowy o sukcesie. Firma wciąż nie dysponuje bowiem ani wykwalifikowaną kadrą będącą w stanie wykorzystać potencjał nowych narzędzi, ani standardami czy procedurami opisującymi nową metodologię działania.

Mamy więc doskonałe zaplecze sprzętowo-programowe, ale nie wiemy jak je efektywnie wykorzystać. Sytuacja może być jeszcze gorsza, jeśli wraz z inwestycją w nowy software nie następuje poprawa kondycji hardware'u.

Ludzie

Innym scenariuszem jest inwestycja jedynie w aspekt ludzki, czyli zatrudnienie ekspertów BIM lub specjalistów do obsługi narzędzi, nie uwzględniając przy tym zakupu sprzętu i oprogramowania oraz stworzenia standardów, metod i procedur. Bez odpowiedniego oprogramowania i przeszkolenia oraz innych pracowników, z którymi mogliby dzielić wiedzę, ich doświadczenie i umiejętności nie mogą być w pełni wykorzystane. Negatywnie wpływać będzie również brak podstawowych dokumentów, na bazie których mogliby wykonywać codzienne zadania.

Mimo olbrzymiego potencjału ich praca nie będzie efektywna, a BIM nie zostanie wdrożony na dobre. W szybkim czasie pracownicy zniechęcą się do dalszych działań i zaczną szukać innego miejsca zatrudnienia.

Dokumenty

Trzeci możliwy przebieg zdarzeń, bardzo częsty na obecnym rynku budowlanym, to posiadanie wyłącznie wysoce rozwiniętych standardów i procedur. Takie sytuacje występują w firmach światowych, które otwierają swoje filie w Polsce. Zapewniają one dostęp do globalnych dokumentów oraz szkolenie z procedur i standardów obowiązujących we wszystkich filiach, natomiast zatrudnienie odpowiednich ludzi oraz wyposażenie w sprzęt i oprogramowanie leży już po stronie danej jednostki. Prowadzi to zazwyczaj do pominięcia standardów i przyjęcia własnych metod postępowania, niezgodnych z globalnie ustalonymi zasadami.

Kolejne scenariusze można mnożyć, przyjmując równoległe istnienie dwóch z trzech aspektów, ale przy każdej z tych opcji nie ma mowy o pełnym sukcesie implementacji BIM. Tak więc czy to wykwalifikowana kadra i narzędzia na najwyższym poziomie, lecz bez odpowiednich dokumentów, czy zaawansowane standardy, metody i protokoły wykorzystywane przez przeszkolony personel, ale bez użycia odpowiednich programów, czy też zaawansowany sprzęt i aplikacje oraz szeroko opisane metody postępowania, lecz bez ludzi potrafiących to wykorzystać - każdy z powyższych scenariuszy skazany jest na porażkę.

Scenariusz z happy endem

Sytuacja idealna to taka, w której dysponujemy:

· odpowiednimi narzędziami i sprzętem,
· kompetentną kadrą, która potrafi się nimi posługiwać w sposób efektywny,
· standardami - w tym procesem zarządzania informacją, procedurami wykonawczymi i wzorami dokumentów, które odzwierciedlają przyjętą w BIM metodę.

Żeby osiągnąć sukces, należy jeszcze pamiętać o precyzyjnym określeniu tego, co chcemy uzyskać. Mierzalne i osiągalne kryteria pozwolą w łatwiejszy sposób dążyć do zdobycia pożądanego rezultatu. Pozwolą również dobrać konkretne środki i narzędzia. Wdrożenie samo w sobie jest konkretnym projektem, który przy zakładanym budżecie, czasie i wynikach ma stać się sukcesem, a BIM ma temu pomóc.

Kluczowe jest też zapewnienie pracownikom kompetencji, które umożliwiają kompleksowe zarządzanie informacją gromadzoną w ramach danego projektu. A to wymaga sprawnej koordynacji pomiędzy poszczególnymi zespołami. I tu zwykle pojawia się wąskie gardło.

Dlatego widzę dużą szansę wsparcia kompetencji koordynacyjnych w projektach BIM-owych dzięki uruchomieniu projektu certyfikacji ECC BIM dla BIM Koordynatorów. Jest to prosta droga do porządkowania "bimowania" w Polsce - tworzenia i wymiany dobrych praktyk, ale także dobrych standardów działania. Certyfikowani BIM Koordynatorzy będą patrzeć kompleksowo na wdrożenie BIM. Dzięki temu skorzystają z przetartych, prostych ścieżek działania, zamiast podążać drogami na skróty, które są zwykle wyboiste, a czasem prowadzą donikąd.

Jędrzej Pasalski, Trener GRUPY ODITK

Autor artykułu
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...