27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

Marki osobiste zwalniają się same. Świadomie wybierają swoją drogę. Bez przymusu i przypadku.

Piotr, mąż mojej przyjaciółki, pracował w banku na wysokim menadżerskim stanowisku. Jeden z członków zarządu chciał "obstawić" tę funkcję "swoim człowiekiem".

I tak pewnego pięknego dnia do Piotra przyjechali panowie z centrali banku, w czarnych, lśniących samochodach i wręczyli mu wypowiedzenie. Odprawa niemała, ale po 14 latach trzeba było szukać nowej posady.

Znasz taką historię? Doświadczyłeś tego? A może przytrafiła się komuś z twojego bliskiego otoczenia?

Rekruterzy mają cię znać już dziś

Nie muszę mówić, co czuje zwalniany menadżer. Do tego od lat zaangażowany w rozwój organizacji, realizujący plany sprzedażowe ponad normę, rekrutujący coraz lepszych handlowców, będący dla innych prawdziwym mentorem. Przecież takim się to nie przydarza, prawda? A jednak!

To, co powinieneś wiedzieć o marce osobistej (strategia personal branding), to przede wszystkim to, że budujesz ją w czasach, kiedy praca na danym stanowisku przepływa harmonijnie, a ty doświadczasz kolejnych awansów i zarabiasz coraz więcej. Rekruterzy w tym czasie to twoja najważniejsza armia ambasadorów, która ma wiedzieć o twoich sukcesach, jakie wypracowujesz dla organizacji.

Komunikuj swoje sukcesy i styl, w jakim je osiągasz

Sytuacja Piotra stała się jeszcze bardziej dotkliwa tuż po tym, jak zabrał z biurka ramki ze zdjęciami rodziny, opuścił gabinet i pożegnał się z zespołem. Wprawdzie bank zaoferował mu wsparcie firmy headhunterskiej, ale oferty pracy były niesatysfakcjonujące z różnych powodów. Menadżer przez te wszystkie lata nie prowadził żadnej komunikacji z rynkiem. Nie było go na żadnym profilu dla profesjonalistów i nie miał żadnego doświadczenia w networkingu, czyli dość ubogą bazę kontaktów poza bankiem. Rekruterzy i przedsiębiorcy nie wiedzieli o nim nic, pomimo że rok w rok osiągał świetne wyniki i awansował.

Ta historia jest przykładem na to, że dzisiaj nie wystarczy być tylko dobrym. Kluczem jest gromadzenie kapitału reputacyjnego, czyli wartościowych opinii o nas z rynku oraz umiejętność ich systematycznego komunikowania. Temu właśnie służy strategia personal branding, o którą powinieneś zadbać już dziś. Ty decydujesz, gdzie pracujesz i z kim. To twój rozwój, budowanie świadomej kariery.

Od czego zacząć? Zrealizuj poszczególne kroki

1. Zainwestuj w profesjonalne CV.

Dobre CV to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał twoją ofertę wartości. Pokataloguj doświadczenia, opisując projekty, które zrealizowałeś i pamiętaj o pokazywaniu KPI. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście.

Pamiętaj o profesjonalnym zdjęciu. W biznesie obowiązuje dress code, zatem pamiętaj o stosownej garderobie. Wskazane są granaty, szarości, biele. Jeśli potrzebujesz inspiracji, obejrzyj serial "House of Cards". To najlepsza lekcja stylu.

2. Stań się widoczny w social media.

Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn, sieci profesjonalistów w biznesie i zaznacz, że jesteś dostępny dla rekruterów. Ale to nie wszystko. Bądź na tym portalu aktywny! Komunikuj o projektach, które realizujesz. Pamiętaj jednak, że treści, które publikujesz, muszą być zgodne z polityką twojej organizacji. Szanuj compliance.

3. Proś o rekomendacje.

Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Rekruterzy i potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry.

4. Inspiruj innych - kreuj własne treści eksperckie.

Każdy porusza się w obszarze własnej ekspertyzy zawodowej. Jednak nie każdy potrafi ją komunikować, myśląc, że jest to mniej ważne. Nic bardziej mylnego. Dobry profil to taki, gdzie nie tylko polecasz treści innych, ale kreujesz własne. Napisz minimum jeden tekst w miesiącu i opublikuj go. Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Bądź liderem w swojej dziedzinie. Jeśli bierzesz udział w ważnym wydarzeniu biznesowym, napisz relację.

Pamiętaj przy tym, że sekret wartościowych treści tkwi w umiejętności przedstawienia twojego punktu widzenia na dany temat. To czyni cię unikalnym i wartościowym dla innych. Większość ludzi nie tworzy własnych treści, ale komentuje kontent innych ekspertów. To dowód na to, że komunikacją możesz się mocno wyróżnić.

5. Korzystaj z zaproszeń na wydarzenia i kongresy.

Buduj sieć relacji. Pamiętaj, że dostajesz zaproszenia na takie eventy ze względu na stanowisko, które zajmujesz. Kreuj jednak swoją markę tak, by zapraszano cię nie tylko ze względu na organizację, która widnieje na twojej wizytówce, ale ze względu na wiedzę, którą potrafisz zakomunikować rynkowi.

6. Najważniejszy krok - nie przestawaj.

Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za CV: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm, jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie.

Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menadżer to ten, który dowodzi.

I jeszcze jedno

Nigdy nie pozwól, by "załatwiono cię w białych rękawiczkach". Działaj tak, by nie dać się zaskoczyć. Kiedy oni przyjadą pięknym, lśniącym samochodem z dokumentami do podpisu, ty będziesz miał już spakowane zdjęcie żony lub męża, które stało na twoim biurku, ale nie będziesz go zabierał do domu. Rozpakujesz je w nowym, pięknym biurze, planując: jak realizować nowe cele, a przede wszystkim, jak rozwijać SIEBIE. Tak, siebie. Bo to ty jesteś najważniejszą marką na rynku.

Aleksandra Ślifirska - Trener GRUPY ODITK, ekspert komunikacji biznesowej

06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]