27/05/2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

Marki osobiste zwalniają się same. Świadomie wybierają swoją drogę. Bez przymusu i przypadku.

Piotr, mąż mojej przyjaciółki, pracował w banku na wysokim menadżerskim stanowisku. Jeden z członków zarządu chciał "obstawić" tę funkcję "swoim człowiekiem".

I tak pewnego pięknego dnia do Piotra przyjechali panowie z centrali banku, w czarnych, lśniących samochodach i wręczyli mu wypowiedzenie. Odprawa niemała, ale po 14 latach trzeba było szukać nowej posady.

Znasz taką historię? Doświadczyłeś tego? A może przytrafiła się komuś z twojego bliskiego otoczenia?

Rekruterzy mają cię znać już dziś

Nie muszę mówić, co czuje zwalniany menadżer. Do tego od lat zaangażowany w rozwój organizacji, realizujący plany sprzedażowe ponad normę, rekrutujący coraz lepszych handlowców, będący dla innych prawdziwym mentorem. Przecież takim się to nie przydarza, prawda? A jednak!

To, co powinieneś wiedzieć o marce osobistej (strategia personal branding), to przede wszystkim to, że budujesz ją w czasach, kiedy praca na danym stanowisku przepływa harmonijnie, a ty doświadczasz kolejnych awansów i zarabiasz coraz więcej. Rekruterzy w tym czasie to twoja najważniejsza armia ambasadorów, która ma wiedzieć o twoich sukcesach, jakie wypracowujesz dla organizacji.

Komunikuj swoje sukcesy i styl, w jakim je osiągasz

Sytuacja Piotra stała się jeszcze bardziej dotkliwa tuż po tym, jak zabrał z biurka ramki ze zdjęciami rodziny, opuścił gabinet i pożegnał się z zespołem. Wprawdzie bank zaoferował mu wsparcie firmy headhunterskiej, ale oferty pracy były niesatysfakcjonujące z różnych powodów. Menadżer przez te wszystkie lata nie prowadził żadnej komunikacji z rynkiem. Nie było go na żadnym profilu dla profesjonalistów i nie miał żadnego doświadczenia w networkingu, czyli dość ubogą bazę kontaktów poza bankiem. Rekruterzy i przedsiębiorcy nie wiedzieli o nim nic, pomimo że rok w rok osiągał świetne wyniki i awansował.

Ta historia jest przykładem na to, że dzisiaj nie wystarczy być tylko dobrym. Kluczem jest gromadzenie kapitału reputacyjnego, czyli wartościowych opinii o nas z rynku oraz umiejętność ich systematycznego komunikowania. Temu właśnie służy strategia personal branding, o którą powinieneś zadbać już dziś. Ty decydujesz, gdzie pracujesz i z kim. To twój rozwój, budowanie świadomej kariery.

Od czego zacząć? Zrealizuj poszczególne kroki

1. Zainwestuj w profesjonalne CV.

Dobre CV to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał twoją ofertę wartości. Pokataloguj doświadczenia, opisując projekty, które zrealizowałeś i pamiętaj o pokazywaniu KPI. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście.

Pamiętaj o profesjonalnym zdjęciu. W biznesie obowiązuje dress code, zatem pamiętaj o stosownej garderobie. Wskazane są granaty, szarości, biele. Jeśli potrzebujesz inspiracji, obejrzyj serial "House of Cards". To najlepsza lekcja stylu.

2. Stań się widoczny w social media.

Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn, sieci profesjonalistów w biznesie i zaznacz, że jesteś dostępny dla rekruterów. Ale to nie wszystko. Bądź na tym portalu aktywny! Komunikuj o projektach, które realizujesz. Pamiętaj jednak, że treści, które publikujesz, muszą być zgodne z polityką twojej organizacji. Szanuj compliance.

3. Proś o rekomendacje.

Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Rekruterzy i potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry.

4. Inspiruj innych - kreuj własne treści eksperckie.

Każdy porusza się w obszarze własnej ekspertyzy zawodowej. Jednak nie każdy potrafi ją komunikować, myśląc, że jest to mniej ważne. Nic bardziej mylnego. Dobry profil to taki, gdzie nie tylko polecasz treści innych, ale kreujesz własne. Napisz minimum jeden tekst w miesiącu i opublikuj go. Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Bądź liderem w swojej dziedzinie. Jeśli bierzesz udział w ważnym wydarzeniu biznesowym, napisz relację.

Pamiętaj przy tym, że sekret wartościowych treści tkwi w umiejętności przedstawienia twojego punktu widzenia na dany temat. To czyni cię unikalnym i wartościowym dla innych. Większość ludzi nie tworzy własnych treści, ale komentuje kontent innych ekspertów. To dowód na to, że komunikacją możesz się mocno wyróżnić.

5. Korzystaj z zaproszeń na wydarzenia i kongresy.

Buduj sieć relacji. Pamiętaj, że dostajesz zaproszenia na takie eventy ze względu na stanowisko, które zajmujesz. Kreuj jednak swoją markę tak, by zapraszano cię nie tylko ze względu na organizację, która widnieje na twojej wizytówce, ale ze względu na wiedzę, którą potrafisz zakomunikować rynkowi.

6. Najważniejszy krok - nie przestawaj.

Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za CV: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm, jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie.

Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menadżer to ten, który dowodzi.

I jeszcze jedno

Nigdy nie pozwól, by "załatwiono cię w białych rękawiczkach". Działaj tak, by nie dać się zaskoczyć. Kiedy oni przyjadą pięknym, lśniącym samochodem z dokumentami do podpisu, ty będziesz miał już spakowane zdjęcie żony lub męża, które stało na twoim biurku, ale nie będziesz go zabierał do domu. Rozpakujesz je w nowym, pięknym biurze, planując: jak realizować nowe cele, a przede wszystkim, jak rozwijać SIEBIE. Tak, siebie. Bo to ty jesteś najważniejszą marką na rynku.

Aleksandra Ślifirska - Trener GRUPY ODITK, ekspert komunikacji biznesowej

Autor artykułu
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....