Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
Marki osobiste zwalniają się same. Świadomie wybierają swoją drogę. Bez przymusu i przypadku.
Piotr, mąż mojej przyjaciółki, pracował w banku na wysokim menadżerskim stanowisku. Jeden z członków zarządu chciał "obstawić" tę funkcję "swoim człowiekiem".
I tak pewnego pięknego dnia do Piotra przyjechali panowie z centrali banku, w czarnych, lśniących samochodach i wręczyli mu wypowiedzenie. Odprawa niemała, ale po 14 latach trzeba było szukać nowej posady.
Znasz taką historię? Doświadczyłeś tego? A może przytrafiła się komuś z twojego bliskiego otoczenia?
Nie muszę mówić, co czuje zwalniany menadżer. Do tego od lat zaangażowany w rozwój organizacji, realizujący plany sprzedażowe ponad normę, rekrutujący coraz lepszych handlowców, będący dla innych prawdziwym mentorem. Przecież takim się to nie przydarza, prawda? A jednak!
To, co powinieneś wiedzieć o marce osobistej (strategia personal branding), to przede wszystkim to, że budujesz ją w czasach, kiedy praca na danym stanowisku przepływa harmonijnie, a ty doświadczasz kolejnych awansów i zarabiasz coraz więcej. Rekruterzy w tym czasie to twoja najważniejsza armia ambasadorów, która ma wiedzieć o twoich sukcesach, jakie wypracowujesz dla organizacji.
Sytuacja Piotra stała się jeszcze bardziej dotkliwa tuż po tym, jak zabrał z biurka ramki ze zdjęciami rodziny, opuścił gabinet i pożegnał się z zespołem. Wprawdzie bank zaoferował mu wsparcie firmy headhunterskiej, ale oferty pracy były niesatysfakcjonujące z różnych powodów. Menadżer przez te wszystkie lata nie prowadził żadnej komunikacji z rynkiem. Nie było go na żadnym profilu dla profesjonalistów i nie miał żadnego doświadczenia w networkingu, czyli dość ubogą bazę kontaktów poza bankiem. Rekruterzy i przedsiębiorcy nie wiedzieli o nim nic, pomimo że rok w rok osiągał świetne wyniki i awansował.
Ta historia jest przykładem na to, że dzisiaj nie wystarczy być tylko dobrym. Kluczem jest gromadzenie kapitału reputacyjnego, czyli wartościowych opinii o nas z rynku oraz umiejętność ich systematycznego komunikowania. Temu właśnie służy strategia personal branding, o którą powinieneś zadbać już dziś. Ty decydujesz, gdzie pracujesz i z kim. To twój rozwój, budowanie świadomej kariery.
1. Zainwestuj w profesjonalne CV.
Dobre CV to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał twoją ofertę wartości. Pokataloguj doświadczenia, opisując projekty, które zrealizowałeś i pamiętaj o pokazywaniu KPI. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście.
Pamiętaj o profesjonalnym zdjęciu. W biznesie obowiązuje dress code, zatem pamiętaj o stosownej garderobie. Wskazane są granaty, szarości, biele. Jeśli potrzebujesz inspiracji, obejrzyj serial "House of Cards". To najlepsza lekcja stylu.
2. Stań się widoczny w social media.
Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn, sieci profesjonalistów w biznesie i zaznacz, że jesteś dostępny dla rekruterów. Ale to nie wszystko. Bądź na tym portalu aktywny! Komunikuj o projektach, które realizujesz. Pamiętaj jednak, że treści, które publikujesz, muszą być zgodne z polityką twojej organizacji. Szanuj compliance.
3. Proś o rekomendacje.
Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Rekruterzy i potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry.
4. Inspiruj innych - kreuj własne treści eksperckie.
Każdy porusza się w obszarze własnej ekspertyzy zawodowej. Jednak nie każdy potrafi ją komunikować, myśląc, że jest to mniej ważne. Nic bardziej mylnego. Dobry profil to taki, gdzie nie tylko polecasz treści innych, ale kreujesz własne. Napisz minimum jeden tekst w miesiącu i opublikuj go. Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Bądź liderem w swojej dziedzinie. Jeśli bierzesz udział w ważnym wydarzeniu biznesowym, napisz relację.
Pamiętaj przy tym, że sekret wartościowych treści tkwi w umiejętności przedstawienia twojego punktu widzenia na dany temat. To czyni cię unikalnym i wartościowym dla innych. Większość ludzi nie tworzy własnych treści, ale komentuje kontent innych ekspertów. To dowód na to, że komunikacją możesz się mocno wyróżnić.
5. Korzystaj z zaproszeń na wydarzenia i kongresy.
Buduj sieć relacji. Pamiętaj, że dostajesz zaproszenia na takie eventy ze względu na stanowisko, które zajmujesz. Kreuj jednak swoją markę tak, by zapraszano cię nie tylko ze względu na organizację, która widnieje na twojej wizytówce, ale ze względu na wiedzę, którą potrafisz zakomunikować rynkowi.
6. Najważniejszy krok - nie przestawaj.
Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za CV: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm, jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie.
Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menadżer to ten, który dowodzi.
Nigdy nie pozwól, by "załatwiono cię w białych rękawiczkach". Działaj tak, by nie dać się zaskoczyć. Kiedy oni przyjadą pięknym, lśniącym samochodem z dokumentami do podpisu, ty będziesz miał już spakowane zdjęcie żony lub męża, które stało na twoim biurku, ale nie będziesz go zabierał do domu. Rozpakujesz je w nowym, pięknym biurze, planując: jak realizować nowe cele, a przede wszystkim, jak rozwijać SIEBIE. Tak, siebie. Bo to ty jesteś najważniejszą marką na rynku.
Aleksandra Ślifirska - Trener GRUPY ODITK, ekspert komunikacji biznesowej
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...