Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
Marki osobiste zwalniają się same. Świadomie wybierają swoją drogę. Bez przymusu i przypadku.
Piotr, mąż mojej przyjaciółki, pracował w banku na wysokim menadżerskim stanowisku. Jeden z członków zarządu chciał "obstawić" tę funkcję "swoim człowiekiem".
I tak pewnego pięknego dnia do Piotra przyjechali panowie z centrali banku, w czarnych, lśniących samochodach i wręczyli mu wypowiedzenie. Odprawa niemała, ale po 14 latach trzeba było szukać nowej posady.
Znasz taką historię? Doświadczyłeś tego? A może przytrafiła się komuś z twojego bliskiego otoczenia?
Rekruterzy mają cię znać już dziś
Nie muszę mówić, co czuje zwalniany menadżer. Do tego od lat zaangażowany w rozwój organizacji, realizujący plany sprzedażowe ponad normę, rekrutujący coraz lepszych handlowców, będący dla innych prawdziwym mentorem. Przecież takim się to nie przydarza, prawda? A jednak!
To, co powinieneś wiedzieć o marce osobistej (strategia personal branding), to przede wszystkim to, że budujesz ją w czasach, kiedy praca na danym stanowisku przepływa harmonijnie, a ty doświadczasz kolejnych awansów i zarabiasz coraz więcej. Rekruterzy w tym czasie to twoja najważniejsza armia ambasadorów, która ma wiedzieć o twoich sukcesach, jakie wypracowujesz dla organizacji.
Komunikuj swoje sukcesy i styl, w jakim je osiągasz
Sytuacja Piotra stała się jeszcze bardziej dotkliwa tuż po tym, jak zabrał z biurka ramki ze zdjęciami rodziny, opuścił gabinet i pożegnał się z zespołem. Wprawdzie bank zaoferował mu wsparcie firmy headhunterskiej, ale oferty pracy były niesatysfakcjonujące z różnych powodów. Menadżer przez te wszystkie lata nie prowadził żadnej komunikacji z rynkiem. Nie było go na żadnym profilu dla profesjonalistów i nie miał żadnego doświadczenia w networkingu, czyli dość ubogą bazę kontaktów poza bankiem. Rekruterzy i przedsiębiorcy nie wiedzieli o nim nic, pomimo że rok w rok osiągał świetne wyniki i awansował.
Ta historia jest przykładem na to, że dzisiaj nie wystarczy być tylko dobrym. Kluczem jest gromadzenie kapitału reputacyjnego, czyli wartościowych opinii o nas z rynku oraz umiejętność ich systematycznego komunikowania. Temu właśnie służy strategia personal branding, o którą powinieneś zadbać już dziś. Ty decydujesz, gdzie pracujesz i z kim. To twój rozwój, budowanie świadomej kariery.
Od czego zacząć? Zrealizuj poszczególne kroki
1. Zainwestuj w profesjonalne CV.
Dobre CV to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał twoją ofertę wartości. Pokataloguj doświadczenia, opisując projekty, które zrealizowałeś i pamiętaj o pokazywaniu KPI. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście.
Pamiętaj o profesjonalnym zdjęciu. W biznesie obowiązuje dress code, zatem pamiętaj o stosownej garderobie. Wskazane są granaty, szarości, biele. Jeśli potrzebujesz inspiracji, obejrzyj serial "House of Cards". To najlepsza lekcja stylu.
2. Stań się widoczny w social media.
Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn, sieci profesjonalistów w biznesie i zaznacz, że jesteś dostępny dla rekruterów. Ale to nie wszystko. Bądź na tym portalu aktywny! Komunikuj o projektach, które realizujesz. Pamiętaj jednak, że treści, które publikujesz, muszą być zgodne z polityką twojej organizacji. Szanuj compliance.
3. Proś o rekomendacje.
Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Rekruterzy i potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry.
4. Inspiruj innych - kreuj własne treści eksperckie.
Każdy porusza się w obszarze własnej ekspertyzy zawodowej. Jednak nie każdy potrafi ją komunikować, myśląc, że jest to mniej ważne. Nic bardziej mylnego. Dobry profil to taki, gdzie nie tylko polecasz treści innych, ale kreujesz własne. Napisz minimum jeden tekst w miesiącu i opublikuj go. Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Bądź liderem w swojej dziedzinie. Jeśli bierzesz udział w ważnym wydarzeniu biznesowym, napisz relację.
Pamiętaj przy tym, że sekret wartościowych treści tkwi w umiejętności przedstawienia twojego punktu widzenia na dany temat. To czyni cię unikalnym i wartościowym dla innych. Większość ludzi nie tworzy własnych treści, ale komentuje kontent innych ekspertów. To dowód na to, że komunikacją możesz się mocno wyróżnić.
5. Korzystaj z zaproszeń na wydarzenia i kongresy.
Buduj sieć relacji. Pamiętaj, że dostajesz zaproszenia na takie eventy ze względu na stanowisko, które zajmujesz. Kreuj jednak swoją markę tak, by zapraszano cię nie tylko ze względu na organizację, która widnieje na twojej wizytówce, ale ze względu na wiedzę, którą potrafisz zakomunikować rynkowi.
6. Najważniejszy krok - nie przestawaj.
Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za CV: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm, jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie.
Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menadżer to ten, który dowodzi.
I jeszcze jedno
Nigdy nie pozwól, by "załatwiono cię w białych rękawiczkach". Działaj tak, by nie dać się zaskoczyć. Kiedy oni przyjadą pięknym, lśniącym samochodem z dokumentami do podpisu, ty będziesz miał już spakowane zdjęcie żony lub męża, które stało na twoim biurku, ale nie będziesz go zabierał do domu. Rozpakujesz je w nowym, pięknym biurze, planując: jak realizować nowe cele, a przede wszystkim, jak rozwijać SIEBIE. Tak, siebie. Bo to ty jesteś najważniejszą marką na rynku.
Aleksandra Ślifirska - Trener GRUPY ODITK, ekspert komunikacji biznesowej
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]