18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w zespole jest tak gęsta, że można ją ciąć nożem? To różne oblicza konfliktu, a jest ich jeszcze więcej.

Wszystko zależy od tego, jak strony konfliktu radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Co możesz zrobić jako lider, kiedy Twój zespół trawiony jest przez konflikt?

Jak Twoi ludzie mogą reagować na konflikt?

Ludzie przyjmują różne podejścia do konfliktu. Zależy to od wielu czynników, takich jak: typ osobowości, dojrzałość, siła konfliktu, poziom zaangażowania emocjonalnego w sprawę czy obszar konfliktu. Dlatego w sytuacjach spornych ludzie tak różnie reagują.

Mało tego, my sami możemy reagować nieco odmiennie w różnych sytuacjach. Warto mieć tego świadomość. Jest kilka podstawowych wzorców podejścia do konfliktu. W dużym uproszczeniu i wymieniając tylko niektóre, można wyróżnić trzy z nich:

1. Ignorowanie bądź unikanie konfliktów - to konsekwentne udawanie, że problemu nie ma, a nawet jeśli jest, to przecież z czasem sam się rozwiąże! Może przyschnie, może pojawi się jakiś ważniejszy temat... Nie ma rozmowy, bo przecież nie ma o czym mówić. Znasz kogoś w Twoim otoczeniu zawodowym, kto reaguje w taki sposób? Co sprawia Ci największą trudność w relacjach z tymi osobami?

2. Walka - aż do ostatniej kropli krwi... ;) To dążenie do postawienia na swoim. Jak? Wszystko jedno! To nastawienie na wygraną, niezależnie od konsekwencji dla drugiej strony. Opinia innych nie jest istotna. Kojarzysz osoby w Twoim zespole, które tak podchodzą do konfliktu? Jak wygląda rozmowa z nimi?

3. Potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania - to najbardziej pożądane podejście. Cechuje się nastawieniem na poszukiwanie rozwiązań różnymi drogami, a także na rezultat "wygrany-wygrany". Takie podejście do sporu może przynieść wiele pozytywnych rezultatów. Nie tylko rozwiązujemy konflikt, ale także poznajemy siebie lepiej, umacniamy relację poprzez wiarę w to, że udało nam się wspólnie pokonać jakąś dużą trudność, uczymy się więcej o potrzebach własnych oraz drugiej strony, co przekłada się na większe wzajemne zrozumienie w relacji. Czy znasz kogoś w swoim otoczeniu zawodowym, kto w taki sposób podchodzi do konfliktów z ludźmi? Jakie korzyści dzięki temu osiąga?

Istnieje sporo narzędzi, które pomogą Ci zarządzać konfliktem w zespole tak, aby stanowił on jedynie problem do rozwiązania. Możesz rozwijać w sobie szereg osobistych kompetencji czy umiejętności, które pomogą Ci konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach spornych. W dalszej części artykułu podzielę się z Tobą garścią inspiracji z warsztatu mediatora. A jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, zapraszam na to szkolenie.

W jaki sposób lider może wspierać swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktów?

Prawdopodobnie już teraz znasz kilka sposobów, które wykorzystujesz w sytuacjach konfliktowych, aby rozwiązać problem. To, co zdecydowanie może pomóc, to z pewnością:

- wiedza i świadomość - warto wiedzieć: jak wygląda cykl konfliktu, jakie są sposoby rozwiązywania sporu, jakie są rodzaje konfliktów i skąd się biorą. Jakie potrzeby i wartości mają obie strony? W którym miejscu zdania stron są rozbieżne? Świadomość daje nam możliwość wpływania na sytuację. To klucz do konstruktywnego zarządzania konfliktem.

- słuchanie - słuchaj nie tylko po to, żeby słuchać, ale aby usłyszeć. Jak określisz swoje umiejętności w tym zakresie? Czy znasz narzędzia, które wspierają słuchanie drugiego człowieka? Czy posługujesz się nimi na co dzień? Kiedy wspierasz swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktu, kluczem jest umiejętność słuchania przy jednoczesnym zachowaniu bezstronności.

- edukowanie - pokaż stronom istotę konfliktu, operuj faktami. Wskaż, jakie konsekwencje ma dla zespołu i firmy ich spór, co wydarzy się dalej, jeśli nie zostanie rozwiązany. Pokazuj korzyści ze znalezienia rozwiązań. Sięgnij do warsztatu mediatora, skorzystaj z wybranych narzędzi (np. zadawania odpowiednich pytań w odpowiednim czasie), aby zmotywować ludzi i nakierować na poszukiwanie rozwiązań typu "win-win".

Konstruktywne rozwiązanie konfliktu daje ludziom poczucie siły, własnej skuteczności i sprawczości. Dlatego rozmowa z poszanowaniem drugiego człowieka jest kluczem do budowania partnerskich relacji z nim, bez względu na to, o jakim środowisku myślimy - zawodowym czy prywatnym. Warto pamiętać, że tego można się nauczyć, że nad tym da się pracować. Rola lidera w mądrym poprowadzeniu ludzi przez konflikt może być nieoceniona! Możesz nie tylko pomóc ludziom, ale też umocnić swój autorytet jako skutecznego przywódcy. Brzmi jak plan? Powodzenia!

Barbara Adamczyk, Trener GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
Barbara Adamczyk
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...