Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w zespole jest tak gęsta, że można ją ciąć nożem? To różne oblicza konfliktu, a jest ich jeszcze więcej.
Wszystko zależy od tego, jak strony konfliktu radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Co możesz zrobić jako lider, kiedy Twój zespół trawiony jest przez konflikt?
Ludzie przyjmują różne podejścia do konfliktu. Zależy to od wielu czynników, takich jak: typ osobowości, dojrzałość, siła konfliktu, poziom zaangażowania emocjonalnego w sprawę czy obszar konfliktu. Dlatego w sytuacjach spornych ludzie tak różnie reagują.
Mało tego, my sami możemy reagować nieco odmiennie w różnych sytuacjach. Warto mieć tego świadomość. Jest kilka podstawowych wzorców podejścia do konfliktu. W dużym uproszczeniu i wymieniając tylko niektóre, można wyróżnić trzy z nich:
1. Ignorowanie bądź unikanie konfliktów - to konsekwentne udawanie, że problemu nie ma, a nawet jeśli jest, to przecież z czasem sam się rozwiąże! Może przyschnie, może pojawi się jakiś ważniejszy temat... Nie ma rozmowy, bo przecież nie ma o czym mówić. Znasz kogoś w Twoim otoczeniu zawodowym, kto reaguje w taki sposób? Co sprawia Ci największą trudność w relacjach z tymi osobami?
2. Walka - aż do ostatniej kropli krwi... ;) To dążenie do postawienia na swoim. Jak? Wszystko jedno! To nastawienie na wygraną, niezależnie od konsekwencji dla drugiej strony. Opinia innych nie jest istotna. Kojarzysz osoby w Twoim zespole, które tak podchodzą do konfliktu? Jak wygląda rozmowa z nimi?
3. Potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania - to najbardziej pożądane podejście. Cechuje się nastawieniem na poszukiwanie rozwiązań różnymi drogami, a także na rezultat "wygrany-wygrany". Takie podejście do sporu może przynieść wiele pozytywnych rezultatów. Nie tylko rozwiązujemy konflikt, ale także poznajemy siebie lepiej, umacniamy relację poprzez wiarę w to, że udało nam się wspólnie pokonać jakąś dużą trudność, uczymy się więcej o potrzebach własnych oraz drugiej strony, co przekłada się na większe wzajemne zrozumienie w relacji. Czy znasz kogoś w swoim otoczeniu zawodowym, kto w taki sposób podchodzi do konfliktów z ludźmi? Jakie korzyści dzięki temu osiąga?
Istnieje sporo narzędzi, które pomogą Ci zarządzać konfliktem w zespole tak, aby stanowił on jedynie problem do rozwiązania. Możesz rozwijać w sobie szereg osobistych kompetencji czy umiejętności, które pomogą Ci konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach spornych. W dalszej części artykułu podzielę się z Tobą garścią inspiracji z warsztatu mediatora. A jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, zapraszam na to szkolenie.
Prawdopodobnie już teraz znasz kilka sposobów, które wykorzystujesz w sytuacjach konfliktowych, aby rozwiązać problem. To, co zdecydowanie może pomóc, to z pewnością:
- wiedza i świadomość - warto wiedzieć: jak wygląda cykl konfliktu, jakie są sposoby rozwiązywania sporu, jakie są rodzaje konfliktów i skąd się biorą. Jakie potrzeby i wartości mają obie strony? W którym miejscu zdania stron są rozbieżne? Świadomość daje nam możliwość wpływania na sytuację. To klucz do konstruktywnego zarządzania konfliktem.
- słuchanie - słuchaj nie tylko po to, żeby słuchać, ale aby usłyszeć. Jak określisz swoje umiejętności w tym zakresie? Czy znasz narzędzia, które wspierają słuchanie drugiego człowieka? Czy posługujesz się nimi na co dzień? Kiedy wspierasz swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktu, kluczem jest umiejętność słuchania przy jednoczesnym zachowaniu bezstronności.
- edukowanie - pokaż stronom istotę konfliktu, operuj faktami. Wskaż, jakie konsekwencje ma dla zespołu i firmy ich spór, co wydarzy się dalej, jeśli nie zostanie rozwiązany. Pokazuj korzyści ze znalezienia rozwiązań. Sięgnij do warsztatu mediatora, skorzystaj z wybranych narzędzi (np. zadawania odpowiednich pytań w odpowiednim czasie), aby zmotywować ludzi i nakierować na poszukiwanie rozwiązań typu "win-win".
Konstruktywne rozwiązanie konfliktu daje ludziom poczucie siły, własnej skuteczności i sprawczości. Dlatego rozmowa z poszanowaniem drugiego człowieka jest kluczem do budowania partnerskich relacji z nim, bez względu na to, o jakim środowisku myślimy - zawodowym czy prywatnym. Warto pamiętać, że tego można się nauczyć, że nad tym da się pracować. Rola lidera w mądrym poprowadzeniu ludzi przez konflikt może być nieoceniona! Możesz nie tylko pomóc ludziom, ale też umocnić swój autorytet jako skutecznego przywódcy. Brzmi jak plan? Powodzenia!
Barbara Adamczyk, Trener
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...