18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w zespole jest tak gęsta, że można ją ciąć nożem? To różne oblicza konfliktu, a jest ich jeszcze więcej.

Wszystko zależy od tego, jak strony konfliktu radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Co możesz zrobić jako lider, kiedy Twój zespół trawiony jest przez konflikt?

Jak Twoi ludzie mogą reagować na konflikt?

Ludzie przyjmują różne podejścia do konfliktu. Zależy to od wielu czynników, takich jak: typ osobowości, dojrzałość, siła konfliktu, poziom zaangażowania emocjonalnego w sprawę czy obszar konfliktu. Dlatego w sytuacjach spornych ludzie tak różnie reagują.

Mało tego, my sami możemy reagować nieco odmiennie w różnych sytuacjach. Warto mieć tego świadomość. Jest kilka podstawowych wzorców podejścia do konfliktu. W dużym uproszczeniu i wymieniając tylko niektóre, można wyróżnić trzy z nich:

1. Ignorowanie bądź unikanie konfliktów - to konsekwentne udawanie, że problemu nie ma, a nawet jeśli jest, to przecież z czasem sam się rozwiąże! Może przyschnie, może pojawi się jakiś ważniejszy temat... Nie ma rozmowy, bo przecież nie ma o czym mówić. Znasz kogoś w Twoim otoczeniu zawodowym, kto reaguje w taki sposób? Co sprawia Ci największą trudność w relacjach z tymi osobami?

2. Walka - aż do ostatniej kropli krwi... ;) To dążenie do postawienia na swoim. Jak? Wszystko jedno! To nastawienie na wygraną, niezależnie od konsekwencji dla drugiej strony. Opinia innych nie jest istotna. Kojarzysz osoby w Twoim zespole, które tak podchodzą do konfliktu? Jak wygląda rozmowa z nimi?

3. Potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania - to najbardziej pożądane podejście. Cechuje się nastawieniem na poszukiwanie rozwiązań różnymi drogami, a także na rezultat "wygrany-wygrany". Takie podejście do sporu może przynieść wiele pozytywnych rezultatów. Nie tylko rozwiązujemy konflikt, ale także poznajemy siebie lepiej, umacniamy relację poprzez wiarę w to, że udało nam się wspólnie pokonać jakąś dużą trudność, uczymy się więcej o potrzebach własnych oraz drugiej strony, co przekłada się na większe wzajemne zrozumienie w relacji. Czy znasz kogoś w swoim otoczeniu zawodowym, kto w taki sposób podchodzi do konfliktów z ludźmi? Jakie korzyści dzięki temu osiąga?

Istnieje sporo narzędzi, które pomogą Ci zarządzać konfliktem w zespole tak, aby stanowił on jedynie problem do rozwiązania. Możesz rozwijać w sobie szereg osobistych kompetencji czy umiejętności, które pomogą Ci konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach spornych. W dalszej części artykułu podzielę się z Tobą garścią inspiracji z warsztatu mediatora. A jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, zapraszam na to szkolenie.

W jaki sposób lider może wspierać swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktów?

Prawdopodobnie już teraz znasz kilka sposobów, które wykorzystujesz w sytuacjach konfliktowych, aby rozwiązać problem. To, co zdecydowanie może pomóc, to z pewnością:

- wiedza i świadomość - warto wiedzieć: jak wygląda cykl konfliktu, jakie są sposoby rozwiązywania sporu, jakie są rodzaje konfliktów i skąd się biorą. Jakie potrzeby i wartości mają obie strony? W którym miejscu zdania stron są rozbieżne? Świadomość daje nam możliwość wpływania na sytuację. To klucz do konstruktywnego zarządzania konfliktem.

- słuchanie - słuchaj nie tylko po to, żeby słuchać, ale aby usłyszeć. Jak określisz swoje umiejętności w tym zakresie? Czy znasz narzędzia, które wspierają słuchanie drugiego człowieka? Czy posługujesz się nimi na co dzień? Kiedy wspierasz swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktu, kluczem jest umiejętność słuchania przy jednoczesnym zachowaniu bezstronności.

- edukowanie - pokaż stronom istotę konfliktu, operuj faktami. Wskaż, jakie konsekwencje ma dla zespołu i firmy ich spór, co wydarzy się dalej, jeśli nie zostanie rozwiązany. Pokazuj korzyści ze znalezienia rozwiązań. Sięgnij do warsztatu mediatora, skorzystaj z wybranych narzędzi (np. zadawania odpowiednich pytań w odpowiednim czasie), aby zmotywować ludzi i nakierować na poszukiwanie rozwiązań typu "win-win".

Konstruktywne rozwiązanie konfliktu daje ludziom poczucie siły, własnej skuteczności i sprawczości. Dlatego rozmowa z poszanowaniem drugiego człowieka jest kluczem do budowania partnerskich relacji z nim, bez względu na to, o jakim środowisku myślimy - zawodowym czy prywatnym. Warto pamiętać, że tego można się nauczyć, że nad tym da się pracować. Rola lidera w mądrym poprowadzeniu ludzi przez konflikt może być nieoceniona! Możesz nie tylko pomóc ludziom, ale też umocnić swój autorytet jako skutecznego przywódcy. Brzmi jak plan? Powodzenia!

Barbara Adamczyk, Trener

 

Polecane:

 

 

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...