18.01.2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w zespole jest tak gęsta, że można ją ciąć nożem? To różne oblicza konfliktu, a jest ich jeszcze więcej.

Wszystko zależy od tego, jak strony konfliktu radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Co możesz zrobić jako lider, kiedy Twój zespół trawiony jest przez konflikt?

Jak Twoi ludzie mogą reagować na konflikt?

Ludzie przyjmują różne podejścia do konfliktu. Zależy to od wielu czynników, takich jak: typ osobowości, dojrzałość, siła konfliktu, poziom zaangażowania emocjonalnego w sprawę czy obszar konfliktu. Dlatego w sytuacjach spornych ludzie tak różnie reagują.

Mało tego, my sami możemy reagować nieco odmiennie w różnych sytuacjach. Warto mieć tego świadomość. Jest kilka podstawowych wzorców podejścia do konfliktu. W dużym uproszczeniu i wymieniając tylko niektóre, można wyróżnić trzy z nich:

1. Ignorowanie bądź unikanie konfliktów - to konsekwentne udawanie, że problemu nie ma, a nawet jeśli jest, to przecież z czasem sam się rozwiąże! Może przyschnie, może pojawi się jakiś ważniejszy temat... Nie ma rozmowy, bo przecież nie ma o czym mówić. Znasz kogoś w Twoim otoczeniu zawodowym, kto reaguje w taki sposób? Co sprawia Ci największą trudność w relacjach z tymi osobami?

2. Walka - aż do ostatniej kropli krwi... ;) To dążenie do postawienia na swoim. Jak? Wszystko jedno! To nastawienie na wygraną, niezależnie od konsekwencji dla drugiej strony. Opinia innych nie jest istotna. Kojarzysz osoby w Twoim zespole, które tak podchodzą do konfliktu? Jak wygląda rozmowa z nimi?

3. Potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania - to najbardziej pożądane podejście. Cechuje się nastawieniem na poszukiwanie rozwiązań różnymi drogami, a także na rezultat "wygrany-wygrany". Takie podejście do sporu może przynieść wiele pozytywnych rezultatów. Nie tylko rozwiązujemy konflikt, ale także poznajemy siebie lepiej, umacniamy relację poprzez wiarę w to, że udało nam się wspólnie pokonać jakąś dużą trudność, uczymy się więcej o potrzebach własnych oraz drugiej strony, co przekłada się na większe wzajemne zrozumienie w relacji. Czy znasz kogoś w swoim otoczeniu zawodowym, kto w taki sposób podchodzi do konfliktów z ludźmi? Jakie korzyści dzięki temu osiąga?

Istnieje sporo narzędzi, które pomogą Ci zarządzać konfliktem w zespole tak, aby stanowił on jedynie problem do rozwiązania. Możesz rozwijać w sobie szereg osobistych kompetencji czy umiejętności, które pomogą Ci konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach spornych. W dalszej części artykułu podzielę się z Tobą garścią inspiracji z warsztatu mediatora. A jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, zapraszam na to szkolenie.

W jaki sposób lider może wspierać swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktów?

Prawdopodobnie już teraz znasz kilka sposobów, które wykorzystujesz w sytuacjach konfliktowych, aby rozwiązać problem. To, co zdecydowanie może pomóc, to z pewnością:

- wiedza i świadomość - warto wiedzieć: jak wygląda cykl konfliktu, jakie są sposoby rozwiązywania sporu, jakie są rodzaje konfliktów i skąd się biorą. Jakie potrzeby i wartości mają obie strony? W którym miejscu zdania stron są rozbieżne? Świadomość daje nam możliwość wpływania na sytuację. To klucz do konstruktywnego zarządzania konfliktem.

- słuchanie - słuchaj nie tylko po to, żeby słuchać, ale aby usłyszeć. Jak określisz swoje umiejętności w tym zakresie? Czy znasz narzędzia, które wspierają słuchanie drugiego człowieka? Czy posługujesz się nimi na co dzień? Kiedy wspierasz swoich ludzi w rozwiązywaniu konfliktu, kluczem jest umiejętność słuchania przy jednoczesnym zachowaniu bezstronności.

- edukowanie - pokaż stronom istotę konfliktu, operuj faktami. Wskaż, jakie konsekwencje ma dla zespołu i firmy ich spór, co wydarzy się dalej, jeśli nie zostanie rozwiązany. Pokazuj korzyści ze znalezienia rozwiązań. Sięgnij do warsztatu mediatora, skorzystaj z wybranych narzędzi (np. zadawania odpowiednich pytań w odpowiednim czasie), aby zmotywować ludzi i nakierować na poszukiwanie rozwiązań typu "win-win".

Konstruktywne rozwiązanie konfliktu daje ludziom poczucie siły, własnej skuteczności i sprawczości. Dlatego rozmowa z poszanowaniem drugiego człowieka jest kluczem do budowania partnerskich relacji z nim, bez względu na to, o jakim środowisku myślimy - zawodowym czy prywatnym. Warto pamiętać, że tego można się nauczyć, że nad tym da się pracować. Rola lidera w mądrym poprowadzeniu ludzi przez konflikt może być nieoceniona! Możesz nie tylko pomóc ludziom, ale też umocnić swój autorytet jako skutecznego przywódcy. Brzmi jak plan? Powodzenia!

Barbara Adamczyk, Trener GRUPY ODITK

10.12.2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

[więcej]
27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
29.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]