Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management
Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą zdobywa w kontekście przygotowania do kosztownych egzaminów przydaje się jej w codziennej pracy. „W mojej codziennej pracy… Hmm, może sporadycznie. Ale cieszę się, że pracodawca we mnie inwestuje."
Ta rozmowa stała się dla mnie inspiracją do napisania artykułu. Justyna jest skuteczną specjalistką ds. rozliczeń i kontroli projektów w korporacji z branży finansowej. Firma, w której pracuje intensywnie inwestuje w szkolenia project management dla jej zespołu, koniecznie zakończone certyfikacją. Temat certyfikacji pojawił się kiedy próbowałam się z nią umówić do kina. Usłyszałam, że znowu ma egzamin i to po angielsku i musi się uczyć.
Wiele osób, które uczestniczy w szkoleniach project management staje przed dylematem związanym z certyfikacją: zdawać czy nie zdawać? W przypadku pracodawców - tu równie często pojawia się pytanie, czy warto inwestować w certyfikację pracowników. Poniżej przedstawiam porcję informacji, które mam nadzieję będą pomocne w podjęciu takiej decyzji.
Najbardziej popularne certyfikaty Project Management
Systemów certyfikacyjnych w ramach zarządzania projektami jest naprawdę dużo. Niektóre z nich występują częściej w określonych branżach, inne są bardziej uniwersalne. Poniżej skrót informacji o tych najbardziej znanych:
- PMP®
Certyfikat Project Management Professional, to potwierdzenie wiedzy, doświadczenia i umiejętności z zakresu zarządzania projektami. Jest szczególnie wartościowy, ze względu na zakres wiedzy, który trzeba przyswoić. To dobrze i ciekawie usystematyzowana paczka wiedzy. Uzyskanie tego certyfikatu wymaga również udokumentowanego doświadczenia w kierowaniu projektami.
- CAPM®
"Lżejsza" wersja certyfikacji PMP® - Certified Associate in Project Management. Łatwiejszy do zdobycia. Doskonały, jeżeli zaczynasz swoją przygodę z zarządzaniem projektami.
- PRINCE2® (Foundation i Practitioner)
Certyfikat PRINCE2® Foundation jest potwierdzeniem znajomości tej metodyki zarządzania projektami na poziomie wiedzy.
PRINCE2 Practitioner kształtuje umiejętność stosowania oraz oceny stosowania tej metodyki. Sam egzamin jest oparty na scenariuszu i sprawdza, czy osoba zdająca umie zastosować metodykę PRINCE2® w konkretnym zadaniu.
- PSM (Professional Scrum Master) poziom I
Źródłem wiedzy do egzaminu certyfikującego jest Scrum Guide. Zgłębienie Scrum to pierwszy krok do świata metod zwinnych. Dla każdego kto zaczyna karierę w zarządzaniu projektami, a w szczególności planuje stać się członkiem zespołu scrumowego, bardzo polecam ten certyfikat. Warto również skorzystać ze szkolenia, żeby móc proces przećwiczyć.
- ITIL ®
Information Technology Infrastructure Library to zbiór najlepszych praktyk, a także usystematyzowane, sprawdzone i powszechnie stosowane przez liczne firmy, organizacje i instytucje na całym świecie podejście do zarządzania usługami IT. Certyfikat ITIL przydaje się głównie pracownikom IT ze szczebla menadżerskiego lub zarządzającym projektami informatycznymi.
Certyfikat a Twój personal branding
Certyfikaty pokazują, że posiadasz profesjonalną wiedzę, wymaganą na danym stanowisku. Wybranie określonego standardu pokazuje, że interesuje Cię konkretna ścieżka specjalizacji i jesteś zmotywowany, żeby się w tym kierunku rozwijać. W ten sposób budujesz również swoją wiarygodność w oczach pracodawcy.
Inne korzystne aspekty to:
- CV - posiadanie międzynarodowego certyfikatu naprawdę dobrze wygląda. Potwierdza twoje kompetencje zawodowe zgodnie z przyjętymi standardami.
- Benchamark - masz odniesienie do dobrych praktyk i standardów zarządzania projektami.
- Wymiana doświadczeń - certyfikacja umożliwia przynależność do profesjonalnej grupy zawodowej oraz dostęp do bazy wiedzy.
- Ciągły rozwój - system recertyfikacji mobilizuje Cię do systematycznego rozwoju. Może to również być argumentem w rozmowie z pracodawcą o Twoim uczestnictwie w konferencjach tematycznych.
Warto też wspomnieć, że posiadanie certyfikatu wpływa na zarobki. Według statystyk wynagrodzenia certyfikowanych PM-ów są sporo wyższe od tych, którzy ich nie mają.
Jak przekonać pracodawcę do inwestycji Twoją w certyfikację
Z certyfikacją jest jak z treningiem biegowym - motywacja rośnie, jeżeli w perspektywie mamy maraton. Szczególnie w rodzinnym mieście, gdy znajomi będą świadkami naszych zmagań. Podobnie jest z certyfikacją. Perspektywa egzaminu motywuje do uważnego zapoznania się z danym standardem, procesami. Motywuje też do dyskusji, wymiany wiedzy i doświadczeń ze współpracownikami. To jeden z aspektów, który warto poruszyć w rozmowie z pracodawcą.
W GRUPIE ODITK od lat przygotowujemy pracowników naszych Klientów do egzaminów certyfikacyjnych. Nasze doświadczenia pokazują jak ważna jest przejrzystość w rozumieniu zarządzania projektami: te same standardy, terminologia, procedury w ramach organizacji. Dzięki przejściu przez certyfikację project managerowie mówią jednym językiem, co jest kluczowe w kontekście komunikacji w projekcie.
Certyfikaty mają ograniczony okres ważności. Recertyfikacja wymaga udokumentowania stałego rozwoju zawodowego. To oznacza, że project managerowie mają ciągłą mobilizację do stałego aktualizowania informacji.
Certyfikowani profesjonaliści w zespole podnoszą też konkurencyjność organizacji w zdobywaniu zleceń i postępowaniach przetargowych. Dotyczy to szczególnie projektów, które są finansowane z funduszy publicznych.
Zdawać czy nie zdawać
Certyfikat zarządzania projektami nie sprawi, że staniesz się doskonałym menadżerem projektu. To tylko potwierdzenie, że posiadasz wiedzę na temat procesów zarządzania projektami zgodną z danym standardem.
Nie oczekujmy też, że certyfikacja w cudowny sposób wpłynie na skuteczność i efektywność naszą lub naszych zespołów. Kluczowe zawsze jest doświadczenie. Zgodnie z zasadą 70/20/10 najszybciej uczymy się w praktyce (70%), w 20% od innych (mentoring, coaching, networking), a w 10% uczestnicząc w szkoleniu czy czytając książki.
Jednak certyfikacja może znacząco wzmocnić efekt działań rozwojowych, zarówno tych indywidualnych, jak i realizowanych w ramach organizacji.
Przygotowanie do takiego egzaminu skłania do refleksji na temat stosowanych metod pracy. Pozwala zatrzymać się na chwilę, rozważyć ewentualne zmiany, usprawnienia. Sama jestem certyfikowanym PM-em i doświadczenie udziału w szkoleniach jest dla mnie cenne. Perspektywa egzaminu naprawdę mobilizuje! Ważne jest to, by dobrze przemyśleć wybór certyfikacji, aby jak najtrafniej odpowiadał realizowanym przez nas zadaniom i wymaganiom branży, z którą jesteśmy związani.
Justyna ma w najbliższej perspektywie egzamin PMP®. Dostała również propozycję awansu, z której skorzysta ... tuż po urlopie.
Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych GRUPY ODITK
Artykuł powiązany z tematyką:
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]