18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między zawodnikami – to niezbędne w grach zespołowych. W biznesie jest podobnie.

Zmiany, jakie zachodzą u klientów i zmiany u dostawców, wykonawców, użytkowników są ze sobą ściśle powiązane. W grze jest ten, kto "na boisku" potrafi szybko reagować. Kto dopasowuje swoją energię do drugiej strony, by przejęcie piłki było możliwe.

Zwinność bądź jej brak decyduje o tym, czy zespoły są zdolne się rozwijać i wzrastać. Szczególnie gdy w otoczeniu zmiany zachodzą często i szybko.

Każdy dziś może pracować zwinnie. Poniżej, posługując się sportowymi analogiami, przedstawiam krótki przewodnik po AGILITY. Trzymając się pewnych reguł, można "utrzymać piłkę w grze" i być w zwycięskiej drużynie.

Zawodnik

Kiedy mówimy o kimś, że jest zwinny, to najczęściej mamy na myśli osobę gibką, poruszającą się szybko, umiejącą robić uniki, elastyczną. To ktoś, kto przede wszystkim szybko i samodzielnie podejmuje decyzje.

Podobnie jest w biznesie: zwinne osoby to te, które chcą i mają możliwość podejmowania decyzji, dostają przestrzeń do samodzielności, ale także do błędów i ich poprawiania. A to wymaga delegowania odpowiedzialności i decyzyjności w dół. Tak jak na boisku nie ma możliwości, by każdy ruch konsultować z trenerem, tak samo decyzje w zwinnej organizacji powinny być podejmowane tam, gdzie jest wykonywane działanie.

Nieraz spotkałam się z sytuacją, gdy pracownik, który jest kluczowy w projekcie, boryka się z utrudnieniami w załatwieniu prozaicznych spraw. Na przykład w celu kupienia dodatkowej pamięci do swojego komputera musi wypełnić wniosek, podać półstronicowe uzasadnienie i uzyskać zgodę dwóch przełożonych. Czy taka osoba rzeczywiście ma szansę wykorzystać swój potencjał w pełni i działać zwinnie?

Drużyna

By drużyna mogła zwyciężyć, potrzebna jest przejrzystość decyzji i działań oraz ustalona wspólna taktyka gry.

Zwinny zespół dzieli się zdobywaną informacją i otrzymanymi efektami stale i w taki sposób, by każdy miał dostęp do tego, czego potrzebuje w danej chwili. Ta transparencja wydaje się kosztowna, ale bardzo szybko się zwraca. Np. widząc, że jeden członek zespołu utknął na jakimś problemie na dłużej, inne osoby mogą podzielić się jego obowiązkami, by całość produktu była gotowa na czas. W odwrotnej sytuacji, gdy ktoś skończył szybko swoją pracę, może pomóc współpracownikowi, który ma jej przed sobą najwięcej.

Zwycięstwo jest możliwe tylko, gdy wszyscy członkowie zespołu mają jasno określony, wspólny cel. Dlatego w zespole zwinnym pojedyncze decyzje podejmowane są w odniesieniu do wizji. Nie jest nią szczegółowo opisany produkt końcowy, ale wyznaczenie tego, co jest najważniejsze dla klienta i jaką wartość chcemy mu dowieźć, czyli tego, co nadaje sens naszej pracy. Wizja pomaga decydować, która droga jest właściwa, dzięki niej wszyscy zachowują wspólny kierunek.

Piłka

Podczas gry to nie kapitan, trener czy ulubieniec publiczności są najważniejsi. Kluczową rolę odgrywa ten, kto jest przy piłce. Bo to on ma największy wpływ na dalsze tempo gry. Zauważmy jednak, że wraz z podaniem piłki kto inny staje się osobą o największym wpływie.

W biznesie podania piłki to kolejne kroki procesu. Każdy element na drodze dostarczania wartości dla klienta jest ważny. I paradoksalnie - poprawienie szybkości realizacji jednego zadania w oderwaniu od całego procesu może w rzeczywistości przełożyć się na spowolnienie dostarczania pełnej wartości do klienta.

Dlatego celem zmian powinno być zwiększanie wartości, jaką dostaje klient oraz skrócenie czasu jej dostarczania. Do tego potrzebujemy mierzyć tempo od samego początku do samego końca procesu wytwarzania wartości. Tak jak o wyniku meczu decyduje to, jak gra układa się w każdej minucie, tak samo na dostarczaną wartość ma wpływ każdy element procesu.

Bramka

Kiedy zdobywamy punkty? W futbolu - gdy piłka trafi do bramki, w badmintonie - kiedy lotka spadnie na pole przeciwnika, w koszykówce - gdy piłka trafi do kosza itd. Ale czy zawsze gramy jednocześnie tylko jeden mecz? W sporcie tak, ale w biznesie nie.

Bo nie jest tak, że zawsze mamy jednego klienta. Najczęściej mamy ich kilku: ten zewnętrzny, najczęściej użytkownik końcowy, ale też wewnętrzni: sąsiedni dział odpowiedzialny za pakowanie, księgowa wystawiająca faktury czy dział transportowy odpowiedzialny za dowiezienie itd. Dopiero gdy sprawnie współpracujemy ze wszystkimi, wytworzony wspólnie produkt, który otrzymuje klient końcowy, może przynieść mu pełną wartość: odpowiada na jego potrzeby, jest na czas wraz ze wszystkimi elementami wymaganymi do jego użycia.

Piłka w grze

Rozpoczynając mecz, zastanów się, gdzie i w jaki sposób możesz zdobyć punkty oraz ustal wspólną wizję z zespołem. Rozgrywaj piłkę i nie próbuj za wszelką cenę sam zdobyć punktu. Bądź odważny w podejmowaniu decyzji, transparentny i ustawiaj się tak, by łatwo było do Ciebie podać. I przede wszystkim: Graj do samego końca!

Edyta Drojecka, Trener i Konsultant GRUPY ODITK


Więcej o przejrzystości, wizji, o tym kim jest klient i co jest dostarczaną mu wartością, opowiadamy w cyklu Agile Mindset.

 

Polecane:

· Agile Mindset - FILARY - kurs online

· Agile Mindset - NARZĘDZIA - kurs online

 

 

 

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...