18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między zawodnikami – to niezbędne w grach zespołowych. W biznesie jest podobnie.

Rok 2020 to tzw. "new normal" i wiele zmian. Zmiany, jakie zachodzą u klientów i zmiany u dostawców, wykonawców, użytkowników są ze sobą ściśle powiązane. W grze jest ten, kto "na boisku" potrafi szybko reagować. Kto dopasowuje swoją energię do drugiej strony, by przejęcie piłki było możliwe.

Zwinność bądź jej brak decyduje o tym, czy zespoły są zdolne się rozwijać i wzrastać. Szczególnie gdy w otoczeniu zmiany zachodzą często i szybko.

Każdy dziś może pracować zwinnie. Poniżej, posługując się sportowymi analogiami, przedstawiam krótki przewodnik po AGILITY. Trzymając się pewnych reguł, można "utrzymać piłkę w grze" i być w zwycięskiej drużynie.

Zawodnik

Kiedy mówimy o kimś, że jest zwinny, to najczęściej mamy na myśli osobę gibką, poruszającą się szybko, umiejącą robić uniki, elastyczną. To ktoś, kto przede wszystkim szybko i samodzielnie podejmuje decyzje.

Podobnie jest w biznesie: zwinne osoby to te, które chcą i mają możliwość podejmowania decyzji, dostają przestrzeń do samodzielności, ale także do błędów i ich poprawiania. A to wymaga delegowania odpowiedzialności i decyzyjności w dół. Tak jak na boisku nie ma możliwości, by każdy ruch konsultować z trenerem, tak samo decyzje w zwinnej organizacji powinny być podejmowane tam, gdzie jest wykonywane działanie.

Nieraz spotkałam się z sytuacją, gdy pracownik, który jest kluczowy w projekcie, boryka się z utrudnieniami w załatwieniu prozaicznych spraw. Na przykład w celu kupienia dodatkowej pamięci do swojego komputera musi wypełnić wniosek, podać półstronicowe uzasadnienie i uzyskać zgodę dwóch przełożonych. Czy taka osoba rzeczywiście ma szansę wykorzystać swój potencjał w pełni i działać zwinnie?

Drużyna

By drużyna mogła zwyciężyć, potrzebna jest przejrzystość decyzji i działań oraz ustalona wspólna taktyka gry.

Zwinny zespół dzieli się zdobywaną informacją i otrzymanymi efektami stale i w taki sposób, by każdy miał dostęp do tego, czego potrzebuje w danej chwili. Ta transparencja wydaje się kosztowna, ale bardzo szybko się zwraca. Np. widząc, że jeden członek zespołu utknął na jakimś problemie na dłużej, inne osoby mogą podzielić się jego obowiązkami, by całość produktu była gotowa na czas. W odwrotnej sytuacji, gdy ktoś skończył szybko swoją pracę, może pomóc współpracownikowi, który ma jej przed sobą najwięcej.

Zwycięstwo jest możliwe tylko, gdy wszyscy członkowie zespołu mają jasno określony, wspólny cel. Dlatego w zespole zwinnym pojedyncze decyzje podejmowane są w odniesieniu do wizji. Nie jest nią szczegółowo opisany produkt końcowy, ale wyznaczenie tego, co jest najważniejsze dla klienta i jaką wartość chcemy mu dowieźć, czyli tego, co nadaje sens naszej pracy. Wizja pomaga decydować, która droga jest właściwa, dzięki niej wszyscy zachowują wspólny kierunek.

Piłka

Podczas gry to nie kapitan, trener czy ulubieniec publiczności są najważniejsi. Kluczową rolę odgrywa ten, kto jest przy piłce. Bo to on ma największy wpływ na dalsze tempo gry. Zauważmy jednak, że wraz z podaniem piłki kto inny staje się osobą o największym wpływie.

W biznesie podania piłki to kolejne kroki procesu. Każdy element na drodze dostarczania wartości dla klienta jest ważny. I paradoksalnie - poprawienie szybkości realizacji jednego zadania w oderwaniu od całego procesu może w rzeczywistości przełożyć się na spowolnienie dostarczania pełnej wartości do klienta.

Dlatego celem zmian powinno być zwiększanie wartości, jaką dostaje klient oraz skrócenie czasu jej dostarczania. Do tego potrzebujemy mierzyć tempo od samego początku do samego końca procesu wytwarzania wartości. Tak jak o wyniku meczu decyduje to, jak gra układa się w każdej minucie, tak samo na dostarczaną wartość ma wpływ każdy element procesu.

Bramka

Kiedy zdobywamy punkty? W futbolu - gdy piłka trafi do bramki, w badmintonie - kiedy lotka spadnie na pole przeciwnika, w koszykówce - gdy piłka trafi do kosza itd. Ale czy zawsze gramy jednocześnie tylko jeden mecz? W sporcie tak, ale w biznesie nie.

Bo nie jest tak, że zawsze mamy jednego klienta. Najczęściej mamy ich kilku: ten zewnętrzny, najczęściej użytkownik końcowy, ale też wewnętrzni: sąsiedni dział odpowiedzialny za pakowanie, księgowa wystawiająca faktury czy dział transportowy odpowiedzialny za dowiezienie itd. Dopiero gdy sprawnie współpracujemy ze wszystkimi, wytworzony wspólnie produkt, który otrzymuje klient końcowy, może przynieść mu pełną wartość: odpowiada na jego potrzeby, jest na czas wraz ze wszystkimi elementami wymaganymi do jego użycia.

Piłka w grze

Rozpoczynając mecz, zastanów się, gdzie i w jaki sposób możesz zdobyć punkty oraz ustal wspólną wizję z zespołem. Rozgrywaj piłkę i nie próbuj za wszelką cenę sam zdobyć punktu. Bądź odważny w podejmowaniu decyzji, transparentny i ustawiaj się tak, by łatwo było do Ciebie podać. I przede wszystkim: Graj do samego końca!

Edyta Drojecka, Trener i Konsultant GRUPY ODITK


Więcej o przejrzystości, wizji, o tym kim jest klient i co jest dostarczaną mu wartością, opowiadamy w cyklu Agile Mindset.

 

 

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]