Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i inne hasła przewijają się przez szkolenia, konferencje, artykuły. W jednych rozpalają emocje, w innych budzą ostrożność myślenia krytycznego. Bo może to tylko jakaś kolejna moda?
A jednak coraz więcej branż szuka pomysłów na to, jak mimo sztywnej ramy zakresów projektów skorzystać z tego, co w agile dobre i skuteczne.
Zanim rozwinę temat, chcę coś "odszczekać". Około 10 lat temu napisałem artykuł, który dość sceptycznie traktował rosnące w siłę zwinne zarządzanie projektami. Nie dlatego, że się z tym podejściem nie zgadzałem. Dlatego, że w podpisanym w 2001 roku Manifeście Agile nie znalazłem niczego nowego, czego nie widziałbym w obowiązującym dotychczas klasycznym, kaskadowym podejściu do zarządzania projektami.
Mijający czas pokazał jednak, że zwinne zarządzanie rozwinęło własne, bardzo sprawne narzędzia, udowodniło swoją skuteczność w znanych statystykach Standish Group International, wzmocniło satysfakcję zespołów realizujących projekty. I wyszło szeroko poza ramy wytwarzania oprogramowania.
W tym artykule chcę pokazać, jak realizując projekt, który wymaga podejścia klasycznego, stworzyć hybrydę z narzędziami agile.
Zacznijmy od przypomnienia treści Manifestu:
Wytwarzając oprogramowanie i pomagając innym w tym zakresie, odkrywa się lepsze sposoby wykonywania tej pracy. W wyniku tych doświadczeń przedkłada się:
· ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia
· działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację
· współpracę z klientem ponad formalne ustalenia
· reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem
Według Manifestu agile docenia się to, co wymieniono po prawej stronie, jednak bardziej ceni się to, co po lewej.
Praca w czystym podejściu agile wymaga spełnienia kilku warunków. Punktem wyjścia jest to, że sami użytkownicy, czy też zlecający, nie są w stanie rzetelnie dokonać dokładnego opisu produktu projektu. W związku z tym wszystkie strony godzą się na to, że dochodzące elementy zakresu nie będą traktowane jako zmiany, a wszystkie szczegóły będą ustalane tak późno, jak to jest tylko możliwe. Mówiąc krótko - wszyscy akceptują filozofię agile. Proste? To teraz spróbujmy w ten sposób wybudować fabrykę albo nową linię produkcyjną, gdzie braki w założeniach funkcjonalnych mogą na etapie budowy wygenerować konieczność przebudowy już postawionej konstrukcji albo zamówienia nowej maszyny o innej wydajności, wielkości czy spójności z innymi elementami systemu. Albo przekonajmy do zwinnego podejścia urzędników realizujących projekt w trybie zamówień publicznych.
Różnica między klasycznym modelem a zwinnym osadza się w innym podejściu do priorytetów tzw. "Złotego Trójkąta": ograniczeń czasu, zakresu, budżetu i wynikającej z nich jakości. W podejściu zwinnym najbardziej elastyczny jest zakres zdeterminowany silnie ograniczonym terminem i budżetem. W klasycznym ujęciu to zakres jest kluczowy (postawienie 90% stanu budynku nadal nie daje możliwości jego użytkowania), więc wszelkie odchylenia będą ostatecznie zawsze odbijać się na powiększającym się budżecie i opóźnieniach.
A jednak Manifest Agile dał wytyczne. I pewnie dlatego kiedyś tak krytycznie na niego spojrzałem, bo czułem, że da się to wykorzystać w metodykach klasycznych. Ba! Nawet odsądzana od czci i wiary za przerost formalizmu metodyka PRINCE2 może być całkiem zwinna. Tajemnica tkwi w ludziach.
Zatem, kiedy już Drogi Kierowniku Projektu bierzesz się za tworzenie Karty Projektu, Specyfikacji Wymagań, tworzenia zakresu poprzez Strukturę Podziału Prac, budowy Harmonogramu, Planu Jakości, Planu Zarządzania Ryzykiem itd., spójrz, co mówi do Ciebie Manifest Agile:
Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia
Dbaj o zespół i relacje. Organizuj sprawne spotkania. Koncentruj się na rozwiązaniach. Jesteś przede wszystkim Liderem, a nie Kierownikiem. Okazuj zainteresowanie nie tylko postępem prac, ale i tym, co się dzieje z energią zespołu, czy budzą się wątpliwości, czy rozmawiacie o ryzykach.
Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację
Wiem, że nie programujesz. Czytaj: "produkt, który spełnia funkcję oczekiwaną przez klienta/użytkownika". Ale nie oczekiwaną w dokumentacji. Klient ocenia sukces projektu nie po tym, czy dostał na końcu to, co chciał na początku. Ocenia po tym, czy dostał na końcu to, co chciał na końcu.
Współpracę z klientem ponad formalne ustalenia
Jak wyżej. I Ty i Klient/Użytkownik chcecie tego samego - dostarczone rozwiązanie ma satysfakcjonować i tych, którzy je tworzyli i tych, którzy będą go używać.
Reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem
Jak to robić w sztywnym harmonogramie przy uciekającej ścieżce krytycznej? No to posłuchajmy, co rekomenduje SCRUM albo AgilePM:
· Podziel plan na etapy, wyznaczając Kamienie Milowe,
· Nie planuj 100% zakresu. Zostaw przestrzeń na to, co wpadnie jako pilne i ważne,
· Każdy etap podziel na RÓWNE Sprinty (1-4 tygodnie) tak, aby zawsze na koniec sprintu dało się zmierzyć wartość użytkową tego, co dowieziecie z zespołem,
· Rób regularne, codzienne przeglądy postępów prac w Sprincie. Podtrzymasz w ten sposób zaangażowanie. Zachęcam do używania prostej tablicy KANBAN (To do / Doing / Done).
Pamiętaj: To ludzie robią projekty.
Przemysław Lisek, Trener GRUPY ODITK
· Agile Mindset - FILARY - kurs online
· Agile Mindset - NARZĘDZIA - kurs online
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...