Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub zmieniła ofertę. Potrzebuje kogoś, kto szybko zbuduje sprzedaż nowej linii biznesowej. Czyli kogo?
W artykule "Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach covid-19" zwracałam uwagę na to, że stare metody myślenia i działania często nie sprawdzają się w nowych, "covidowych" realiach. To ważne wyzwanie, z którym mierzą się obecnie zarządzający.
Jedno z częstych pytań, które zadają mi klienci, dotyczy kwestii zatrudnienia Dyrektora Sprzedaży. Właściciele zastanawiają się, co przede wszystkim powinni brać pod uwagę: Czy ważniejsze będzie doświadczenie branżowe, czy energia, dynamizm i zaangażowanie kandydata na to stanowisko?
Zastanawiając się nad rekrutacją Szefa Sprzedaży, warto zdać sobie sprawę, że zakres jego kompetencji powinien wynikać z przyjętej przez firmę strategii sprzedażowej. Czyli mówiąc najprościej, budując kryteria rekrutacji i wyboru Dyrektora Sprzedaży, przede wszystkim należałoby szerzej spojrzeć na to, CO i w JAKI sposób ma sprzedawać on oraz jego zespół.
Pytając o to, CO będzie sprzedawał, mam na myśli kategorię oferty - produkt/usługa czy zaawansowane rozwiązanie. W efekcie zadaję pytanie: W jakim modelu ma działać Dyrektor Sprzedaży - w modelu sprzedaży produktów czy sprzedaży doradczej rozwiązań?
W sprzedaży produktów potrzebne są inne kompetencje niż w sprzedaży doradczej. Dobry Szef Sprzedaży produktów przesunięty do obszaru sprzedaży doradczej może sobie nie poradzić od razu z nowymi zadaniami. Chociażby dlatego, że w sprzedaży produktu kluczowa jest umiejętność mówienia o produkcie, a w sprzedaży doradczej jedną z najważniejszych umiejętności jest aktywne słuchanie klienta i badanie jego potrzeb.
Pytając o to, JAK będzie sprzedawał, mam na myśli ustawienie procesu sprzedażowego, podział ról w tym procesie oraz kanały w procesie.
Inne kompetencje i predyspozycje potrzebne są tzw. "Otwieraczom", którzy muszą otworzyć jak najwięcej drzwi, a inne "Domykaczom", którzy muszą przeprowadzić analizę potrzeb klienta i skalibrować właściwą dla niego ofertę. Inne kompetencje będą potrzebne sprzedawcom pracującym zdalnie, a inne działającym relacyjnie, stacjonarnie.
Jeśli proces sprzedażowy oparty jest głównie na zdalnym zespole sprzedawców, jego szef powinien być przede wszystkim dobrym organizatorem, umiejącym dobrać wskaźniki i regularnie zarządzać postępami zespołu w poszczególnych procesach sprzedażowych.
Natomiast jeżeli proces sprzedażowy oparty jest na sprzedaży relacyjnej, szef powinien przede wszystkim umieć zarządzać osobami charyzmatycznymi, pracującymi swoim tempem i działającymi bardziej niezależnie niż sprzedawcy zdalni.
Nie bez znaczenia jest również kwestia kanałów, za które ma odpowiadać Dyrektor Sprzedaży. Jeśli Szefowi Sprzedaży chcemy powierzyć rozwój naszego e-commerce, najlepiej, aby była to osoba, która ma w tym już duże doświadczenie i nie będzie się uczyć sztuki e-commerce w naszej firmie.
Rekrutacja Szefa Sprzedaży to jeden z częstszych tematów, który pojawia się w moich rozmowach z klientami, ale nie jedyny związany z budowaniem zespołów i rekrutacjami.
W obecnych czasach oczywiste problemy biznesowe mogą wymagać nieoczywistych odpowiedzi. Właściciel firmy, stając przed decyzjami z obszaru HR i rozwijania zespołu firmowego, powinien posiadać jasno zdefiniowaną strategię biznesową i dobrze ją rozumieć, ponieważ strategia wyznacza również kierunek rozwoju niezbędnych zasobów ludzkich oraz kompetencji w jego firmie.
Agnieszka Węglarz - konsultant, strateg, trener. Ekspert GRUPY ODITK.
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....