Z czym kojarzy się zazwyczaj pojęcie "działania rozwojowe"? Najczęściej ze szkoleniami, na które firma wysyła pracowników.
W wielu firmach pracownicy, zwykle przy okazji oceny okresowej, są regularnie proszeni o sporządzenie swojego "planu działań rozwojowych". Często nie bardzo wiedzą, co z tym zrobić, więc odsyłają pusty formularz albo wpisują tam dla świętego spokoju jakieś szkolenie z komunikacji, zaś samo "planowanie rozwoju pracowników" traktują jako kolejną zbędną formalność wymyśloną przez HR. Tymczasem nie zdają sobie sprawy, jaka moc tkwi w tym prostym narzędziu!
Większość dużych firm posiada swój firmowy model kompetencji. Niestety często jest tak, że mało kto o nim pamięta na co dzień. Okazuje się jednak, że może on stanowić ogromną pomoc w planowaniu działań rozwojowych. W praktyce może to wyglądać następujący sposób: przełożony ocenia kompetencje pracownika i wspólnie stwierdzają, że w najbliższym czasie pracownik powinien rozwijać, przykładowo - "komunikację i wpływ na innych". Następnie określają, jaki konkretnie obszar tej kompetencji wymaga rozwoju, na przykład niech to będzie "asertywność i umiejętność negocjacji". Następnie do spoglądają do katalogu działań rozwojowych i znajdują tam kilka lub nawet kilkanaście różnych opcji do wyboru. Wśród nich są zarówno "klasyczne" szkolenia z negocjacji i asertywności, jak i wiele innych propozycji.
Czy działania rozwojowe to tylko szkolenia?
Wszelkie działania rozwojowe można podzielić na trzy kategorie:
Dobrze skonstruowany katalog działań rozwojowych to nic innego jak zbiór konkretnych "podpowiedzi", jakimi działaniami można rozwijać daną umiejętność opisaną przez model kompetencji.
Ważne jest, aby dla każdej kompetencji działania były sformułowane maksymalnie konkretnie. I tak na przykład, jeśli pracownik ma rozwijać zdolności przywódcze poprzez działania, które sam zainicjuje, wśród proponowanych działań rozwojowych mogą znaleźć się nawet konkretne tytuły książek z zakresu przywództwa, których przeczytanie przyczyni się do rozwoju jego kompetencji. Im bardziej konkretnym językiem są opisane działania rozwojowe, tym łatwiej jest je zrealizować!
Co z tego wynika dla szeregowego pracownika?
"Brak możliwości rozwoju w obecnej firmie" to prawdopodobnie najczęstsza przyczyna chęci zmiany pracy, którą podają kandydaci uczestniczący w rekrutacjach na wszelkie możliwe stanowiska. Dlaczego tak się dzieje? Budżet firmy na szkolenie pracowników zwykle nie wystarcza na to, żeby każdego pracownika przeszkolić ze wszystkich przydatnych tematów. Pula awansów w firmie również jest ograniczona. Stąd bierze się ciągłe poczucie niedosytu. Tymczasem na co dzień zwykle zapominamy, że "rozwój pracownika" może polegać także na działaniach, które nie wymagają wielkich pieniędzy ani wielu dni spędzonych na szkoleniach. Wymagają jednak systematyczności, a więc - wymagają zaplanowania! Dlatego tak ważne jest, aby regularnie tworzyć plan rozwoju pracownika, uwzględniając w nim nie tylko szkolenia, ale też proste, drobne działania, które przy niewielkich nakładach mogą dać ogromny efekt: pracownik wreszcie ma poczucie, że się rozwija. Nawet jeśli w tym roku nie awansował i nie był na żadnym szkoleniu. Miejmy zatem nadzieję, że w przyszłości tworzenie katalogów działań rozwojowych opartych o firmowy model kompetencji stanie się powszechną praktyką.
Bartosz Skierkowski - Konsultant Grupy ODiTK
Sprawdź również:
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....