27/04/2015

Planowanie rozwoju pracownika

Z czym kojarzy się zazwyczaj pojęcie "działania rozwojowe"? Najczęściej ze szkoleniami, na które firma wysyła pracowników.

W wielu firmach pracownicy, zwykle przy okazji oceny okresowej, są regularnie proszeni o sporządzenie swojego "planu działań rozwojowych". Często nie bardzo wiedzą, co z tym zrobić, więc odsyłają pusty formularz albo wpisują tam dla świętego spokoju jakieś szkolenie z komunikacji, zaś samo "planowanie rozwoju pracowników" traktują jako kolejną zbędną formalność wymyśloną przez HR. Tymczasem nie zdają sobie sprawy, jaka moc tkwi w tym prostym narzędziu!

Większość dużych firm posiada swój firmowy model kompetencji. Niestety często jest tak, że mało kto o nim pamięta na co dzień. Okazuje się jednak, że może on stanowić ogromną pomoc w planowaniu działań rozwojowych. W praktyce może to wyglądać następujący sposób: przełożony ocenia kompetencje pracownika i wspólnie stwierdzają, że w najbliższym czasie pracownik powinien rozwijać, przykładowo - "komunikację i wpływ na innych". Następnie określają, jaki konkretnie obszar tej kompetencji wymaga rozwoju, na przykład niech to będzie "asertywność i umiejętność negocjacji". Następnie do spoglądają do katalogu działań rozwojowych i znajdują tam kilka lub nawet kilkanaście różnych opcji do wyboru. Wśród nich są  zarówno "klasyczne" szkolenia z negocjacji i asertywności, jak i wiele innych propozycji.

Czy działania rozwojowe to tylko szkolenia?

Wszelkie działania rozwojowe można podzielić na trzy kategorie:

  • inicjowane przez firmę (szkolenia, programy rozwojowe, odpłatne konsultacje zewnętrzne, itd.),
  • inicjowane przez przełożonego (np. udział w konkretnym projekcie, realizacja konkretnego wyzwania, mentoring/coaching prowadzony przez przełożonego ),
  • inicjowane przez pracownika (np. uczenie się przez obserwację, sesje pytań i odpowiedzi, lekturę artykułów merytorycznych).

Dobrze skonstruowany katalog działań rozwojowych to nic innego jak zbiór konkretnych "podpowiedzi", jakimi działaniami można rozwijać daną umiejętność opisaną przez model kompetencji.

Ważne jest, aby dla każdej kompetencji działania były sformułowane maksymalnie konkretnie. I tak na przykład, jeśli pracownik ma rozwijać zdolności przywódcze poprzez działania, które sam zainicjuje, wśród proponowanych działań rozwojowych mogą znaleźć się nawet konkretne tytuły książek z zakresu przywództwa, których przeczytanie przyczyni się do rozwoju jego kompetencji. Im bardziej konkretnym językiem są opisane działania rozwojowe, tym łatwiej jest je zrealizować!

Co z tego wynika dla szeregowego pracownika?

"Brak możliwości rozwoju w obecnej firmie" to prawdopodobnie najczęstsza przyczyna chęci zmiany pracy, którą podają kandydaci uczestniczący w rekrutacjach na wszelkie możliwe stanowiska. Dlaczego tak się dzieje? Budżet firmy na szkolenie pracowników zwykle nie wystarcza na to, żeby każdego pracownika przeszkolić ze wszystkich przydatnych tematów. Pula awansów w firmie również jest ograniczona. Stąd bierze się ciągłe poczucie niedosytu. Tymczasem na co dzień zwykle zapominamy, że "rozwój pracownika" może polegać także na działaniach, które nie wymagają wielkich pieniędzy ani wielu dni spędzonych na szkoleniach. Wymagają jednak systematyczności, a więc - wymagają zaplanowania! Dlatego tak ważne jest, aby regularnie tworzyć plan rozwoju pracownika, uwzględniając w nim nie tylko szkolenia, ale też proste, drobne działania, które przy niewielkich nakładach mogą dać ogromny efekt: pracownik wreszcie ma poczucie, że się rozwija. Nawet jeśli w tym roku nie awansował i nie był na żadnym szkoleniu. Miejmy zatem nadzieję, że w przyszłości tworzenie katalogów działań rozwojowych opartych o firmowy model kompetencji stanie się powszechną praktyką.

 

Bartosz Skierkowski - Konsultant Grupy ODiTK

 

Sprawdź również:

 

 

Autor artykułu
BARTOSZ SKIERKOWSKI
21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....