06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do domu klienta. Mogłoby się wydawać, że to znane rozwiązanie. Firma Hello Fresh oferuje jednak coś więcej.

Jej klienci nie otrzymują posiłku. Otrzymują przepis na danie opracowany przez szefów kuchni oraz wszystkie potrzebne składniki (odpowiednio odważone). Wyobraź sobie, że otwierasz pudełko i masz w nim wszystko to, co jest Ci potrzebne do sprawnego ugotowania kolacji. Masz ulubione składniki, przepis i widzisz, jaki efekt powinieneś otrzymać na końcu.

Dzięki temu masz jasność, co robić krok po kroku. Hello Fresh daje Ci sprawdzone rozwiązanie, które sprawi, że posiłek ugotujesz smacznie i sprawnie.

Kuchenna analogia posłuży mi w tym artykule do pokazania, jak projektować programy rozwojowe, by były atrakcyjne dla uczestników i by na końcu uzyskać pożądany rezultat.

Model 70:20:10, czyli składniki w odpowiednich proporcjach

W tym tekście pisałam o programach rozwojowych opartych o model 70:20:10 - dlaczego warto podjąć to wyzwanie, nawet przy ograniczonym budżecie. Tytułem wyjaśnienia lub przypomnienia - model 70:20:10 mówi o tym, że do rozwoju kompetencji w 10% przyczynia się formalna edukacja (np. szkolenia), w 20% nauka od innych osób, a w największym stopniu, bo aż w 70%, rozwojowe doświadczenia.

Dziś spójrzmy na ten temat z innej perspektywy - szefa kuchni. Wyobraź sobie, że masz przed sobą cel: zaprojektować program rozwojowy, który będzie smaczny, lekkostrawny, a na końcu da poczucie biznesowej sytości. Masz do dyspozycji różne możliwości, ale zastanawiasz się, jak je połączyć w całość.

Zastanów się teraz, czego możemy się nauczyć z przykładu Hello Fresh, by projektować programy rozwojowe. Potrzebujemy ulubionych składników i przepisu, prawda? Naszymi składnikami będą działania rozwojowe, które zaplanujemy w programie. Może być ich kilka, mogą mieć różne formuły. Ważne, żeby były lubiane przez uczestników i były wcześniej "odmierzone". Dzięki temu będzie ich tyle, ile trzeba. Nie mniej, nie więcej. Tym, co zdecyduje czy cały program - nasz rozwojowy posiłek - się uda, będzie przepis. Sprawi on, że działania rozwojowe połączymy w harmonijne kompozycje.

Perspektywa uczestnika

Przejdźmy na chwilę do perspektywy uczestnika programu rozwojowego i tego, które działania są przez niego lubiane. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak naprawdę lubisz się uczyć?

I dlaczego często realnie nie czujesz, że udało Ci się nabyć nową umiejętność? Ja osobiście najbardziej lubię dostać trochę wiedzy teoretycznej, by jak najszybciej zacząć ją stosować w codzienności zawodowej. Chętnie wymieniam się też doświadczeniem lub radzę innych, gdy tego potrzebuję.

"Tajemnica sukcesu" rozwoju zgodnie z modelem 70:20:10 tkwi w tym, że odzwierciedla sposób, w jaki ludzie realnie nabywają nowe umiejętności. W 70% poprzez rozwój "on the job", w 20% wymieniając się doświadczeniem z innymi oraz w 10% pozyskując wiedzę formalną.

Przepis na program rozwojowy

Moje doświadczenie wskazuje, że aby zaprojektować skuteczny i bliski życiu program rozwojowy na bazie modelu 70:20:10, warto zadbać o kilka kluczowych aspektów. A zatem serwuję przepis na program rozwojowy, który w mojej kuchni się sprawdza.

Najpierw zadbaj o potrzebne decyzje, które zapewnią ramę dla programu:

1. Uzgodnij z osobami decyzyjnymi, jaki będzie biznesowy cel Twojego programu - jaki końcowy efekt powinieneś osiągnąć?

2. Nie zapomnij o uczestnikach - sprawdź:

a. które tematy powiązane z celem biznesowym są dla nich kluczowe?
b. jak lubią się uczyć i które działania rozwojowe są ich zdaniem skuteczne,
c. jakim czasem na rozwój dysponują.

3. Zdecyduj o tym, jakie tematy zaplanujesz w programie - zderz perspektywę biznesową i uczestników.

Teraz pomyśl o procesie uczenia - jak wybrane tematy nałożysz na model 70:20:10.

Doświadczenie nauczyło mnie, że nie musimy w programie stosować typowych elementów 70:20:10 wskazywanych przez literaturę. O tym, jakie działania zdecydujemy się umieścić w programie i w jakiej kolejności, niech zdecyduje cel biznesowy, ale i kultura Twojej organizacji oraz preferencje uczestników. Sprawi to, że program będzie bliższy życiu.

4. Możesz zrobić np. tak:

a. Zaplanuj szkolenie wraz z pre- i postworkami. Zadbaj o informację zwrotną od trenera przy zadaniach (10%),
b. Po szkoleniu odśwież nową wiedzę refresherem - może to być ciekawy artykuł eksperta lub krótka pigułka wiedzy na smartfon (10%),
c. Pomyśl o tym, by uczestnicy mieli wsparcie eksperta - zaproponuj im telefoniczny coaching po szkoleniu, by eksperymentując z nowymi zachowaniami i narzędziami, mogli zasięgnąć porady (20%),
d. Opracuj zadanie "on the job" - opisz, jakiego nowego zadania uczestnicy powinni się podjąć w swojej roli organizacyjnej. Zadbaj o to, by zadanie wymagało wykorzystania poznanej na szkoleniu wiedzy i narzędzi oraz by trener udzielił rozwojowego feedbacku. Spróbuj zaangażować w wykonanie zadania przełożonego. Dzięki temu zapewnisz uczestnikowi wsparcie we wdrożeniu nowych rozwiązań w swoim zespole (70%),
e. Proces uczenia zwieńcz ponownym elementem uczenia się od innych - zaplanuj wymianę doświadczeń w formule warsztatu. Uczestnicy programu będą mogli wymienić się swoimi nowymi praktykami. Wspólna praca osadzi nowe rozwiązania w rzeczywistości organizacyjnej (20%).

Na końcu zadbaj o dobrą komunikację w programie:

5. Daj uczestnikom poczucie progresu - zaplanuj proste narzędzie, które pozwoli im zobaczyć, z czym wchodzą do programu, jaki jest ich progres w trakcie jego trwania i jak rozwinęli się na zakończenie programu.

6. Całość programu opisz w jednym miejscu, najlepiej na jednej stronie, tak, by każdy z uczestników wiedział po kolei: czego, kiedy i jak będzie się uczył. Możesz dodać informację o tym, jak długo będą trwały poszczególne działania. Dzięki temu każdy zarezerwuje sobie wcześniej czas.

W ten oto sposób możemy przyrządzić nasz program rozwojowy. Mam nadzieję, że dzięki tym krokom masz już pomysł, jakich składników będziesz potrzebować projektując program i jak możesz je skomponować. Na zdrowie!

Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK

 

Sprawdź: Projektowanie programów rozwojowych z zasadą 70:20:10

 

 

30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]