6/08/2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do domu klienta. Mogłoby się wydawać, że to znane rozwiązanie. Firma Hello Fresh oferuje jednak coś więcej.

Jej klienci nie otrzymują posiłku. Otrzymują przepis na danie opracowany przez szefów kuchni oraz wszystkie potrzebne składniki (odpowiednio odważone). Wyobraź sobie, że otwierasz pudełko i masz w nim wszystko to, co jest Ci potrzebne do sprawnego ugotowania kolacji. Masz ulubione składniki, przepis i widzisz, jaki efekt powinieneś otrzymać na końcu.

Dzięki temu masz jasność, co robić krok po kroku. Hello Fresh daje Ci sprawdzone rozwiązanie, które sprawi, że posiłek ugotujesz smacznie i sprawnie.

Kuchenna analogia posłuży mi w tym artykule do pokazania, jak projektować programy rozwojowe, by były atrakcyjne dla uczestników i by na końcu uzyskać pożądany rezultat.

Model 70:20:10, czyli składniki w odpowiednich proporcjach

W tym tekście pisałam o programach rozwojowych opartych o model 70:20:10 - dlaczego warto podjąć to wyzwanie, nawet przy ograniczonym budżecie. Tytułem wyjaśnienia lub przypomnienia - model 70:20:10 mówi o tym, że do rozwoju kompetencji w 10% przyczynia się formalna edukacja (np. szkolenia), w 20% nauka od innych osób, a w największym stopniu, bo aż w 70%, rozwojowe doświadczenia.

Dziś spójrzmy na ten temat z innej perspektywy - szefa kuchni. Wyobraź sobie, że masz przed sobą cel: zaprojektować program rozwojowy, który będzie smaczny, lekkostrawny, a na końcu da poczucie biznesowej sytości. Masz do dyspozycji różne możliwości, ale zastanawiasz się, jak je połączyć w całość.

Zastanów się teraz, czego możemy się nauczyć z przykładu Hello Fresh, by projektować programy rozwojowe. Potrzebujemy ulubionych składników i przepisu, prawda? Naszymi składnikami będą działania rozwojowe, które zaplanujemy w programie. Może być ich kilka, mogą mieć różne formuły. Ważne, żeby były lubiane przez uczestników i były wcześniej "odmierzone". Dzięki temu będzie ich tyle, ile trzeba. Nie mniej, nie więcej. Tym, co zdecyduje czy cały program - nasz rozwojowy posiłek - się uda, będzie przepis. Sprawi on, że działania rozwojowe połączymy w harmonijne kompozycje.

Perspektywa uczestnika

Przejdźmy na chwilę do perspektywy uczestnika programu rozwojowego i tego, które działania są przez niego lubiane. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak naprawdę lubisz się uczyć?

I dlaczego często realnie nie czujesz, że udało Ci się nabyć nową umiejętność? Ja osobiście najbardziej lubię dostać trochę wiedzy teoretycznej, by jak najszybciej zacząć ją stosować w codzienności zawodowej. Chętnie wymieniam się też doświadczeniem lub radzę innych, gdy tego potrzebuję.

"Tajemnica sukcesu" rozwoju zgodnie z modelem 70:20:10 tkwi w tym, że odzwierciedla sposób, w jaki ludzie realnie nabywają nowe umiejętności. W 70% poprzez rozwój "on the job", w 20% wymieniając się doświadczeniem z innymi oraz w 10% pozyskując wiedzę formalną.

Przepis na program rozwojowy

Moje doświadczenie wskazuje, że aby zaprojektować skuteczny i bliski życiu program rozwojowy na bazie modelu 70:20:10, warto zadbać o kilka kluczowych aspektów. A zatem serwuję przepis na program rozwojowy, który w mojej kuchni się sprawdza.

Najpierw zadbaj o potrzebne decyzje, które zapewnią ramę dla programu:

1. Uzgodnij z osobami decyzyjnymi, jaki będzie biznesowy cel Twojego programu - jaki końcowy efekt powinieneś osiągnąć?

2. Nie zapomnij o uczestnikach - sprawdź:

a. które tematy powiązane z celem biznesowym są dla nich kluczowe?
b. jak lubią się uczyć i które działania rozwojowe są ich zdaniem skuteczne,
c. jakim czasem na rozwój dysponują.

3. Zdecyduj o tym, jakie tematy zaplanujesz w programie - zderz perspektywę biznesową i uczestników.

Teraz pomyśl o procesie uczenia - jak wybrane tematy nałożysz na model 70:20:10.

Doświadczenie nauczyło mnie, że nie musimy w programie stosować typowych elementów 70:20:10 wskazywanych przez literaturę. O tym, jakie działania zdecydujemy się umieścić w programie i w jakiej kolejności, niech zdecyduje cel biznesowy, ale i kultura Twojej organizacji oraz preferencje uczestników. Sprawi to, że program będzie bliższy życiu.

4. Możesz zrobić np. tak:

a. Zaplanuj szkolenie wraz z pre- i postworkami. Zadbaj o informację zwrotną od trenera przy zadaniach (10%),
b. Po szkoleniu odśwież nową wiedzę refresherem - może to być ciekawy artykuł eksperta lub krótka pigułka wiedzy na smartfon (10%),
c. Pomyśl o tym, by uczestnicy mieli wsparcie eksperta - zaproponuj im telefoniczny coaching po szkoleniu, by eksperymentując z nowymi zachowaniami i narzędziami, mogli zasięgnąć porady (20%),
d. Opracuj zadanie "on the job" - opisz, jakiego nowego zadania uczestnicy powinni się podjąć w swojej roli organizacyjnej. Zadbaj o to, by zadanie wymagało wykorzystania poznanej na szkoleniu wiedzy i narzędzi oraz by trener udzielił rozwojowego feedbacku. Spróbuj zaangażować w wykonanie zadania przełożonego. Dzięki temu zapewnisz uczestnikowi wsparcie we wdrożeniu nowych rozwiązań w swoim zespole (70%),
e. Proces uczenia zwieńcz ponownym elementem uczenia się od innych - zaplanuj wymianę doświadczeń w formule warsztatu. Uczestnicy programu będą mogli wymienić się swoimi nowymi praktykami. Wspólna praca osadzi nowe rozwiązania w rzeczywistości organizacyjnej (20%).

Na końcu zadbaj o dobrą komunikację w programie:

5. Daj uczestnikom poczucie progresu - zaplanuj proste narzędzie, które pozwoli im zobaczyć, z czym wchodzą do programu, jaki jest ich progres w trakcie jego trwania i jak rozwinęli się na zakończenie programu.

6. Całość programu opisz w jednym miejscu, najlepiej na jednej stronie, tak, by każdy z uczestników wiedział po kolei: czego, kiedy i jak będzie się uczył. Możesz dodać informację o tym, jak długo będą trwały poszczególne działania. Dzięki temu każdy zarezerwuje sobie wcześniej czas.

W ten oto sposób możemy przyrządzić nasz program rozwojowy. Mam nadzieję, że dzięki tym krokom masz już pomysł, jakich składników będziesz potrzebować projektując program i jak możesz je skomponować. Na zdrowie!

Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK

 

Sprawdź: Projektowanie programów rozwojowych z zasadą 70:20:10

 

 

Autor artykułu
Marcelina Przybysz
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.