06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do domu klienta. Mogłoby się wydawać, że to znane rozwiązanie. Firma Hello Fresh oferuje jednak coś więcej.

Jej klienci nie otrzymują posiłku. Otrzymują przepis na danie opracowany przez szefów kuchni oraz wszystkie potrzebne składniki (odpowiednio odważone). Wyobraź sobie, że otwierasz pudełko i masz w nim wszystko to, co jest Ci potrzebne do sprawnego ugotowania kolacji. Masz ulubione składniki, przepis i widzisz, jaki efekt powinieneś otrzymać na końcu.

Dzięki temu masz jasność, co robić krok po kroku. Hello Fresh daje Ci sprawdzone rozwiązanie, które sprawi, że posiłek ugotujesz smacznie i sprawnie.

Kuchenna analogia posłuży mi w tym artykule do pokazania, jak projektować programy rozwojowe, by były atrakcyjne dla uczestników i by na końcu uzyskać pożądany rezultat.

Model 70:20:10, czyli składniki w odpowiednich proporcjach

W tym tekście pisałam o programach rozwojowych opartych o model 70:20:10 - dlaczego warto podjąć to wyzwanie, nawet przy ograniczonym budżecie. Tytułem wyjaśnienia lub przypomnienia - model 70:20:10 mówi o tym, że do rozwoju kompetencji w 10% przyczynia się formalna edukacja (np. szkolenia), w 20% nauka od innych osób, a w największym stopniu, bo aż w 70%, rozwojowe doświadczenia.

Dziś spójrzmy na ten temat z innej perspektywy - szefa kuchni. Wyobraź sobie, że masz przed sobą cel: zaprojektować program rozwojowy, który będzie smaczny, lekkostrawny, a na końcu da poczucie biznesowej sytości. Masz do dyspozycji różne możliwości, ale zastanawiasz się, jak je połączyć w całość.

Zastanów się teraz, czego możemy się nauczyć z przykładu Hello Fresh, by projektować programy rozwojowe. Potrzebujemy ulubionych składników i przepisu, prawda? Naszymi składnikami będą działania rozwojowe, które zaplanujemy w programie. Może być ich kilka, mogą mieć różne formuły. Ważne, żeby były lubiane przez uczestników i były wcześniej "odmierzone". Dzięki temu będzie ich tyle, ile trzeba. Nie mniej, nie więcej. Tym, co zdecyduje czy cały program - nasz rozwojowy posiłek - się uda, będzie przepis. Sprawi on, że działania rozwojowe połączymy w harmonijne kompozycje.

Perspektywa uczestnika

Przejdźmy na chwilę do perspektywy uczestnika programu rozwojowego i tego, które działania są przez niego lubiane. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak naprawdę lubisz się uczyć?

I dlaczego często realnie nie czujesz, że udało Ci się nabyć nową umiejętność? Ja osobiście najbardziej lubię dostać trochę wiedzy teoretycznej, by jak najszybciej zacząć ją stosować w codzienności zawodowej. Chętnie wymieniam się też doświadczeniem lub radzę innych, gdy tego potrzebuję.

"Tajemnica sukcesu" rozwoju zgodnie z modelem 70:20:10 tkwi w tym, że odzwierciedla sposób, w jaki ludzie realnie nabywają nowe umiejętności. W 70% poprzez rozwój "on the job", w 20% wymieniając się doświadczeniem z innymi oraz w 10% pozyskując wiedzę formalną.

Przepis na program rozwojowy

Moje doświadczenie wskazuje, że aby zaprojektować skuteczny i bliski życiu program rozwojowy na bazie modelu 70:20:10, warto zadbać o kilka kluczowych aspektów. A zatem serwuję przepis na program rozwojowy, który w mojej kuchni się sprawdza.

Najpierw zadbaj o potrzebne decyzje, które zapewnią ramę dla programu:

1. Uzgodnij z osobami decyzyjnymi, jaki będzie biznesowy cel Twojego programu - jaki końcowy efekt powinieneś osiągnąć?

2. Nie zapomnij o uczestnikach - sprawdź:

a. które tematy powiązane z celem biznesowym są dla nich kluczowe?
b. jak lubią się uczyć i które działania rozwojowe są ich zdaniem skuteczne,
c. jakim czasem na rozwój dysponują.

3. Zdecyduj o tym, jakie tematy zaplanujesz w programie - zderz perspektywę biznesową i uczestników.

Teraz pomyśl o procesie uczenia - jak wybrane tematy nałożysz na model 70:20:10.

Doświadczenie nauczyło mnie, że nie musimy w programie stosować typowych elementów 70:20:10 wskazywanych przez literaturę. O tym, jakie działania zdecydujemy się umieścić w programie i w jakiej kolejności, niech zdecyduje cel biznesowy, ale i kultura Twojej organizacji oraz preferencje uczestników. Sprawi to, że program będzie bliższy życiu.

4. Możesz zrobić np. tak:

a. Zaplanuj szkolenie wraz z pre- i postworkami. Zadbaj o informację zwrotną od trenera przy zadaniach (10%),
b. Po szkoleniu odśwież nową wiedzę refresherem - może to być ciekawy artykuł eksperta lub krótka pigułka wiedzy na smartfon (10%),
c. Pomyśl o tym, by uczestnicy mieli wsparcie eksperta - zaproponuj im telefoniczny coaching po szkoleniu, by eksperymentując z nowymi zachowaniami i narzędziami, mogli zasięgnąć porady (20%),
d. Opracuj zadanie "on the job" - opisz, jakiego nowego zadania uczestnicy powinni się podjąć w swojej roli organizacyjnej. Zadbaj o to, by zadanie wymagało wykorzystania poznanej na szkoleniu wiedzy i narzędzi oraz by trener udzielił rozwojowego feedbacku. Spróbuj zaangażować w wykonanie zadania przełożonego. Dzięki temu zapewnisz uczestnikowi wsparcie we wdrożeniu nowych rozwiązań w swoim zespole (70%),
e. Proces uczenia zwieńcz ponownym elementem uczenia się od innych - zaplanuj wymianę doświadczeń w formule warsztatu. Uczestnicy programu będą mogli wymienić się swoimi nowymi praktykami. Wspólna praca osadzi nowe rozwiązania w rzeczywistości organizacyjnej (20%).

Na końcu zadbaj o dobrą komunikację w programie:

5. Daj uczestnikom poczucie progresu - zaplanuj proste narzędzie, które pozwoli im zobaczyć, z czym wchodzą do programu, jaki jest ich progres w trakcie jego trwania i jak rozwinęli się na zakończenie programu.

6. Całość programu opisz w jednym miejscu, najlepiej na jednej stronie, tak, by każdy z uczestników wiedział po kolei: czego, kiedy i jak będzie się uczył. Możesz dodać informację o tym, jak długo będą trwały poszczególne działania. Dzięki temu każdy zarezerwuje sobie wcześniej czas.

W ten oto sposób możemy przyrządzić nasz program rozwojowy. Mam nadzieję, że dzięki tym krokom masz już pomysł, jakich składników będziesz potrzebować projektując program i jak możesz je skomponować. Na zdrowie!

Marcelina Przybysz, Koordynator projektów doradczych GRUPY ODITK

 

Sprawdź: Projektowanie programów rozwojowych z zasadą 70:20:10

 

 

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]