03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie ciekawych lekcji leadershipu udzielił mój pies, Biały Owczarek Szwajcarski (BOS).

Świat zwierząt dostarcza inspiracji rozwojowych i szkoleniowych nie od dziś (zachęcam do lektury artykułu "Czego możemy się nauczyć od gęsi?" Doroty Jakubowskiej-Kurzec). Swego czasu bardzo popularne były treningi przywództwa z końmi. Okazuje się też, że wartościowych lekcji menadżerowi może udzielić pies.

Rok temu stałam się właścicielką białego owczarka szwajcarskiego. Ponieważ BOS to pies stróżujący, ma silny charakter. A przy tym również pokaźne gabaryty. Moje spore doświadczenie "psiary" okazało się niewystarczające i trzeba było zasięgnąć rady specjalistów.

Ja i BOS rozpoczęliśmy psią edukację przedszkolną i szkolną (notabene więcej się tam uczy właściciela niż psa). Na tych lekcjach sporo skorzystały moje umiejętności menadżerskie.

Lekcja 1: Chwal, chwal i jeszcze raz chwal

Ponieważ BOS'y to mądrale, nasze "pierwsze sukcesy" uśpiły moją czujność. Kiedy mój pies nabył już kilka umiejętności, przestało mu się chcieć (II ćwiartka Blancharda). Poradziłam się specjalisty. Instruktor stwierdził, że za mało go chwalę. Okazuje się, że jedyny patent to przyłapywać go na tym, co robi dobrze i natychmiast gratyfikować: smakiem, dobrym słowem lub zabawą.

To naprawdę trudne, nie mam tego w DNA. Nie jestem w tym odosobniona. Badania pokazują, że pochwała, mimo że ma naprawdę moc, jest rzadko wykorzystywana przez menadżerów. Zwykle stoją za tym silne przekonania typu: "przecież na tym polega ich praca", "jak będę chwalić, to będą chcieli podwyżkę", "nie mam na to czasu" czy "mnie też nikt nie chwali". Może powinno się już w podstawówce uczyć chwalenia, doceniania innych osób?

My menadżerowie za bardzo skupiamy się na nagrodach i formalnym uznaniu (choć wiadomo, że są silnymi motywatorami). Zacznijmy "przyłapywać" ludzi na tym, co robią dobrze i doceniajmy to dobrym słowem! Rynek pracownika sprawia, że jednym z zadań menadżerów jest sprawienie, aby pracownicy czuli się cenieni.

Lekcja 2: Zarażaj tylko pozytywnymi emocjami

Kiedy BOS skończył rok, stał się ogromny. Mam szczęście mieszkać nad morzem i korzystać z uroków klifu i okalających go lasów. Oczywiście korzystają z nich też inni ludzie. Swego czasu sen z powiek spędzali mi biegacze i rowerzyści - BOS uwielbiał poprawiać im "czasówkę". Widząc ich, reagowałam nerwowo i przywoływałam psa, by spiąć go na smycz. Ten oczywiście nie chciał dać się złapać! Sytuacja z dnia na dzień stawała się coraz bardziej dramatyczna - BOS pozwalał sobie na śmielsze ataki.

Instruktor stwierdził, że pies reaguje tak, bo widzi moją nerwowość i odczytuje ją jako strach przed tymi ludźmi. Dla psa oznacza to jedno - trzeba bronić Pani. By sprawdzić tę teorię, z duszą na ramieniu, nie odwołałam psa, mimo że zobaczyłam aż trzech rowerzystów. Dość powiedzieć, że teraz mój pies grzecznie mija biegaczy i amatorów dwóch kółek.

Ta historia dała mi do myślenia o "zarażaniu emocjami". Jak często zarażamy emocjami swój zespół? Jak nasz strach, złość rezonuje na podwładnych i sprawia, że podejmują złe decyzje? I odwrotnie, jak nasze pozytywne nastawienie dodaje im skrzydeł? Świadomość własnych emocji to pierwszy krok do zmiany, bo tylko tym, co świadome możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.

Lekcja 3: Buduj różnorodną paletę motywacyjną

Jako 6-miesięczne szczenię BOS był jak małpka w cyrku. W psim przedszkolu z dumą prezentowaliśmy "siad, podaj łapę, leżeć" i inne sztuczki. Za przysmak robił wszystko.

Teraz, jako roczny pies, proszony o łapę patrzy, czy mam w ręku nagrodę. Jeśli nie, z pogardą odwraca łeb i ani myśli ją podać. Powód: za długo otrzymywał gratyfikację w postaci przysmaków. Za rzadko wymieniałam je na coś innego, np. pochwałę czy zabawę. I mam sytuację: jak nie "zapłacę", to nie dostanę.

Nasuwa się refleksja: Czy moja "paleta" motywacyjna ma za mało barw? Czy jako menadżer nie nadużywam jakiegoś koloru i jak on się chwilowo wyczerpie, to nie będę miała jak motywować pracowników?

Z pochwałami też jest problem. Pokolenie, które było nimi obsypywane jako dzieci, jest już na rynku pracy. Wielu z nich, by funkcjonować, potrzebuje ciągle dostawać laurki.

Jak złapać balans i odpowiednio motywować? Zamiast nagradzać pracowników za najmądrzejsze pomysły i wybitne osiągnięcia, warto ich chwalić za wykazanie inicjatywy, zakończenie trudnego zadania, nauczenie się czegoś nowego, wykazanie się odwagą oraz otwartość na krytykę i gotowość jej wykorzystania. I po prostu za to, że nie potrzebują nieustannych pochwał.

Lekcja 4: Pamiętaj o dwóch stronach medalu

Nienawidzę prowadzać psa na smyczy. Wybierając rasę, ważne dla mnie było, by pies na spacerze podążał za właścicielem. Takie są BOS'y. Od szczenięcia mój BOS był prowadzany bez smyczy. Zakładałam ją przy ruchliwych ulicach. Po jej zdjęciu, np. w lesie, pies dreptał za mną krok w krok. Tę wolność pokochaliśmy oboje.

Ale w sytuacjach, kiedy trzeba użyć smyczy, zaczęły pojawiać się schody. BOS uznał, że jeśli już musi na niej być, to najlepiej szybko znaleźć się w miejscu, gdzie zostanie zdjęta. A pies o wadze 35kg ma siłę konia! Trudno go zatrzymać. Część spaceru ze smyczą jest nieprzyjemna i dla mnie, i dla niego.

Każda sytuacja, także zarządcza, ma dwie strony. Jeżeli nadmiernie kontroluję zespół, pokazuję co i jak ma być zrobione, to nie mogę się dziwić, że po pewnym czasie ludzie nie wykazują kreatywności i odpowiedzialności. I odwrotnie: gdy beztrosko deleguję i nie monitoruję, to czemu na koniec dnia czuję frustrację, że zadania nie są wykonane lub zostały zrealizowane inaczej niż oczekiwałam?

Aby znaleźć złoty środek, warto przejrzeć swoje nawyki menadżerskie i przeanalizować ich konsekwencje - te pozytywne, jak i negatywne. I zdecydować, nad którymi warto popracować.

Mój nauczyciel towarzyszy mi od roku. Zapewne jeszcze nie raz udzieli mi wartościowych lekcji - i życia, i zarządzania. Sama jestem ich ciekawa. Wiem, że czekają mnie wyzwania z kategorii: "Jak nauczyć starego psa nowych sztuczek?". Jestem gotowa, by czerpać z nich inspirację do wzbudzania nowej energii i zaangażowania u współpracowników. Pewnie niektórymi z tych lekcji jeszcze się z Państwem podzielę.

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK


Polecane:

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]