Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie ciekawych lekcji leadershipu udzielił mój pies, Biały Owczarek Szwajcarski (BOS).
Świat zwierząt dostarcza inspiracji rozwojowych i szkoleniowych nie od dziś (zachęcam do lektury artykułu "Czego możemy się nauczyć od gęsi?" Doroty Jakubowskiej-Kurzec). Swego czasu bardzo popularne były treningi przywództwa z końmi. Okazuje się też, że wartościowych lekcji menadżerowi może udzielić pies.
Rok temu stałam się właścicielką białego owczarka szwajcarskiego. Ponieważ BOS to pies stróżujący, ma silny charakter. A przy tym również pokaźne gabaryty. Moje spore doświadczenie "psiary" okazało się niewystarczające i trzeba było zasięgnąć rady specjalistów.
Ja i BOS rozpoczęliśmy psią edukację przedszkolną i szkolną (notabene więcej się tam uczy właściciela niż psa). Na tych lekcjach sporo skorzystały moje umiejętności menadżerskie.
Ponieważ BOS'y to mądrale, nasze "pierwsze sukcesy" uśpiły moją czujność. Kiedy mój pies nabył już kilka umiejętności, przestało mu się chcieć (II ćwiartka Blancharda). Poradziłam się specjalisty. Instruktor stwierdził, że za mało go chwalę. Okazuje się, że jedyny patent to przyłapywać go na tym, co robi dobrze i natychmiast gratyfikować: smakiem, dobrym słowem lub zabawą.
To naprawdę trudne, nie mam tego w DNA. Nie jestem w tym odosobniona. Badania pokazują, że pochwała, mimo że ma naprawdę moc, jest rzadko wykorzystywana przez menadżerów. Zwykle stoją za tym silne przekonania typu: "przecież na tym polega ich praca", "jak będę chwalić, to będą chcieli podwyżkę", "nie mam na to czasu" czy "mnie też nikt nie chwali". Może powinno się już w podstawówce uczyć chwalenia, doceniania innych osób?
My menadżerowie za bardzo skupiamy się na nagrodach i formalnym uznaniu (choć wiadomo, że są silnymi motywatorami). Zacznijmy "przyłapywać" ludzi na tym, co robią dobrze i doceniajmy to dobrym słowem! Rynek pracownika sprawia, że jednym z zadań menadżerów jest sprawienie, aby pracownicy czuli się cenieni.
Kiedy BOS skończył rok, stał się ogromny. Mam szczęście mieszkać nad morzem i korzystać z uroków klifu i okalających go lasów. Oczywiście korzystają z nich też inni ludzie. Swego czasu sen z powiek spędzali mi biegacze i rowerzyści - BOS uwielbiał poprawiać im "czasówkę". Widząc ich, reagowałam nerwowo i przywoływałam psa, by spiąć go na smycz. Ten oczywiście nie chciał dać się złapać! Sytuacja z dnia na dzień stawała się coraz bardziej dramatyczna - BOS pozwalał sobie na śmielsze ataki.
Instruktor stwierdził, że pies reaguje tak, bo widzi moją nerwowość i odczytuje ją jako strach przed tymi ludźmi. Dla psa oznacza to jedno - trzeba bronić Pani. By sprawdzić tę teorię, z duszą na ramieniu, nie odwołałam psa, mimo że zobaczyłam aż trzech rowerzystów. Dość powiedzieć, że teraz mój pies grzecznie mija biegaczy i amatorów dwóch kółek.
Ta historia dała mi do myślenia o "zarażaniu emocjami". Jak często zarażamy emocjami swój zespół? Jak nasz strach, złość rezonuje na podwładnych i sprawia, że podejmują złe decyzje? I odwrotnie, jak nasze pozytywne nastawienie dodaje im skrzydeł? Świadomość własnych emocji to pierwszy krok do zmiany, bo tylko tym, co świadome możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.
Jako 6-miesięczne szczenię BOS był jak małpka w cyrku. W psim przedszkolu z dumą prezentowaliśmy "siad, podaj łapę, leżeć" i inne sztuczki. Za przysmak robił wszystko.
Teraz, jako roczny pies, proszony o łapę patrzy, czy mam w ręku nagrodę. Jeśli nie, z pogardą odwraca łeb i ani myśli ją podać. Powód: za długo otrzymywał gratyfikację w postaci przysmaków. Za rzadko wymieniałam je na coś innego, np. pochwałę czy zabawę. I mam sytuację: jak nie "zapłacę", to nie dostanę.
Nasuwa się refleksja: Czy moja "paleta" motywacyjna ma za mało barw? Czy jako menadżer nie nadużywam jakiegoś koloru i jak on się chwilowo wyczerpie, to nie będę miała jak motywować pracowników?
Z pochwałami też jest problem. Pokolenie, które było nimi obsypywane jako dzieci, jest już na rynku pracy. Wielu z nich, by funkcjonować, potrzebuje ciągle dostawać laurki.
Jak złapać balans i odpowiednio motywować? Zamiast nagradzać pracowników za najmądrzejsze pomysły i wybitne osiągnięcia, warto ich chwalić za wykazanie inicjatywy, zakończenie trudnego zadania, nauczenie się czegoś nowego, wykazanie się odwagą oraz otwartość na krytykę i gotowość jej wykorzystania. I po prostu za to, że nie potrzebują nieustannych pochwał.
Nienawidzę prowadzać psa na smyczy. Wybierając rasę, ważne dla mnie było, by pies na spacerze podążał za właścicielem. Takie są BOS'y. Od szczenięcia mój BOS był prowadzany bez smyczy. Zakładałam ją przy ruchliwych ulicach. Po jej zdjęciu, np. w lesie, pies dreptał za mną krok w krok. Tę wolność pokochaliśmy oboje.
Ale w sytuacjach, kiedy trzeba użyć smyczy, zaczęły pojawiać się schody. BOS uznał, że jeśli już musi na niej być, to najlepiej szybko znaleźć się w miejscu, gdzie zostanie zdjęta. A pies o wadze 35kg ma siłę konia! Trudno go zatrzymać. Część spaceru ze smyczą jest nieprzyjemna i dla mnie, i dla niego.
Każda sytuacja, także zarządcza, ma dwie strony. Jeżeli nadmiernie kontroluję zespół, pokazuję co i jak ma być zrobione, to nie mogę się dziwić, że po pewnym czasie ludzie nie wykazują kreatywności i odpowiedzialności. I odwrotnie: gdy beztrosko deleguję i nie monitoruję, to czemu na koniec dnia czuję frustrację, że zadania nie są wykonane lub zostały zrealizowane inaczej niż oczekiwałam?
Aby znaleźć złoty środek, warto przejrzeć swoje nawyki menadżerskie i przeanalizować ich konsekwencje - te pozytywne, jak i negatywne. I zdecydować, nad którymi warto popracować.
Mój nauczyciel towarzyszy mi od roku. Zapewne jeszcze nie raz udzieli mi wartościowych lekcji - i życia, i zarządzania. Sama jestem ich ciekawa. Wiem, że czekają mnie wyzwania z kategorii: "Jak nauczyć starego psa nowych sztuczek?". Jestem gotowa, by czerpać z nich inspirację do wzbudzania nowej energii i zaangażowania u współpracowników. Pewnie niektórymi z tych lekcji jeszcze się z Państwem podzielę.
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
Polecane:
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...