4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i za więcej rzeczy, podczas gdy 93% deklaruje, że docenia często, pamięta o tym i stara się to robić jak najlepiej?

Tak, to nie pomyłka. Zdecydowanie większa część ankietowanych czuje, że bardziej docenia, niż jest doceniana (źródło: www.doceniajnieoceniaj.onet.pl).

Uczestnicy moich warsztatów menedżerskich zapytani o to, kiedy ostatnio docenili pracownika, zwykle odpowiadają, że miało to miejsce wczoraj. Są tacy bohaterowie, którzy z dumą mogą wskazać odpowiedź "dziś rano przed szkoleniem" (wow!). Bywa, że pojawia się odpowiedź tydzień lub dwa tygodnie temu.

Te same osoby zapytane "A kiedy Ciebie ostatnio docenił Twój przełożony?" odpowiadają jednak już "nieco" inaczej. Spójrz na przykładowy wynik ankiety jednego z warsztatów:


 

Pojawia się takie hasło jak: "nie pamiętam". Zwykle jednak to przedział czasu między "tydzień temu" do "miesiąca". Oczywiście znajdują się i szczęśliwcy, wywołujący zazdrość wśród pozostałych, którzy mogą wskazać odpowiedź typu dzisiaj (wow!).

Rozbieżność percepcji doceniający vs. doceniany

Skąd bierze się rozbieżność tych percepcji doceniający vs. doceniany? Jest sporo hipotez na ten temat, z pewnością masz również swoje wyjaśnienie. Dziś chcę się skupić na jednym aspekcie, który z perspektywy wielu rozważań jawi mi się jako fundamentalny.

Otóż uważam, że kluczową przyczyną powodującą, że nasze dobre intencje (gdy chcemy docenić) nie spotykają się z interpretacją osoby docenianej, jest adaptacja hedonistyczna (prościej - przyzwyczajanie się do dobrego), która po obu stronach blokuje możliwość odczuwania wdzięczności.

Nie tylko narzędzia

Generalnie w podejściu do doceniania dominuje koncentracja na narzędziach. Chcemy wiedzieć, co robić albo przed czym się powstrzymać, by nasi podwładni (docenianie wciąż adresowane jest bardziej do szefów niż współpracowników) czuli się bardziej doceniani, a tym samym w efekcie byli skłonni do większego zaangażowania. Zdarzyło mi się nawet, że ktoś spytał mnie kiedyś, czy nie mam może takiej tabelki z typami osobowości ("no wiesz, jak są czerwoni lub żółci") i wskazówkami, kogo jak doceniać. Taka recepta, by było szybko i skutecznie.

Widziałam wiele ciekawych narzędzi on-line (jak np. Kudo Cards, Nais, TeamBuzz) do tego, by doceniać - świetna sprawa do prowadzenia sesji z zespołem. Wiem, że w wielu firmach organizuje się wspaniałe gale i uroczystości, gdzie za wybitne osiągnięcia, czy proorganizacyjne postawy można liczyć na gest uznania - czasem całkiem konkretny.

I co z tego, że mamy narzędzia? Przepraszam, może zbyt dosadnie. Ale wciąż statystyki wskazują, że w naszych pracownikach jest niedosyt, a wręcz głód doceniania. Jak wskazują autorzy raportu "Siła doceniania 2021" (badania HRM Institue), zaledwie 54% pracowników deklaruje, że czuje się w firmie doceniana.

Zależy mi, by być dobrze zrozumianą: Ja nie neguję tych rozwiązań. Myślę, że są bardzo dobrym pomysłem, ale żeby mogły przynieść oczekiwany efekt, potrzeba czegoś więcej. Czego? Wiary po stronie odbiorcy w to, że u podstaw ich stosowania stoją prawdziwe, wdzięczne intencje. A nie na przykład manipulacja, chęć "wyciśnięcia" z pracownika więcej. Bo, żeby docenić, trzeba naprawdę cenić.

I tu dochodzimy do sedna sprawy. Być może czytałaś/eś wcześniejszy nasz artykuł "Głodni doceniania" (jeśli nie, to serdecznie polecam). Możemy w nim przeczytać o Sylwii, która pracując w IT, mając dostęp do szerokiej gamy benefitów, których przytaczanie niejednego pracownika spoza obszaru IT przywraca o zawrót głowy, wciąż czuła się niedoceniona. Obłęd jak nic.

Dlaczego mam doceniać?

Skoro benefity nie wystarczają, co jeszcze można zrobić? To pierwsze pytanie, które nasuwa się w takiej sytuacji. A gdyby tak zapytać nie co, ale dlaczego? (Why Simona Sineka wciąż niezastąpione).

No właśnie - why?

Dlaczego mam dziękować pracownikowi, skoro on wykonuje po prostu swoją pracę? Co więcej dostaje za to wynagrodzenie?

Dlaczego mam doceniać ludzi, skoro sam/sama nie jestem doceniana, a "przykład idzie z góry"?

Dlaczego mam zauważać każdy drobny postęp, kiedy wciąż wyniki są niesatysfakcjonujące?

Dlaczego mam mieć czas na spotkania "1 na 1" lub wprowadzać elementy teambuildingowe do swoich zebrań, skoro wciąż gonimy bieżące zadania, a góra nas ciśnie?

Dlaczego ludzie oczekują doceniania, jeżeli nie zasługują na nie?

Tak, z takimi wątpliwościami zderzam się pracując z menedżerami. Czemu je tu przywołuję? Bo one stanowią doskonałe odzwierciedlenie tego, co powoduje, że jest, jak jest - czyli wszechobecny głód doceniania. Zbyt często uważamy, że coś się nam po prostu należy, że to standard, że nie ma co przesadzać. Pomyśl teraz sam o sobie - tak na co dzień. Czy to, że Twój współpracownik zawsze jest chwilę wcześniej w biurze i zaparza dwie kawy, to taki po prostu standard? Coś, co Ci się należy? A czy to, że w pracy zdalnej nie musisz swojemu szefowi codziennie sporządzać raportu z wykonanych aktywności, to oczywiste, norma? (Uwierz mi, że nie ;)). Czy to, że kiedy potrzebujesz dopasować grafik do swoich spraw domowych, to szef i koledzy po prostu muszą zawsze iść Ci na rękę? Czy upominek z okazji urodzin albo świąt należy Ci się i już?

Indywidualne podejście w docenianiu pracownika

Ostatnio słyszałam w radiu, że pracownicy w związku z powrotem do pracy biurowej (wiele firm zdecydowało się na hybrydowy tryb pracy) oczekują/spodziewają się od swojego pracodawcy upominku na tę okazję.

I co, jak na biurku zastaną upominek, to rzeczywiście poczują się docenieni? Mam wątpliwości. Bo docenianie wymaga szczerego, indywidualnego podejścia do pracownika. Bezimienna czekoladka (pomimo, że jest przesympatycznym gestem) nie ma szansy dać odczucia - "doceniają mnie tu". Co więcej, ten witany czekoladką w biurze pracownik też potrzebuje zadać sobie pytanie: Czy to mi się należy? Po prostu, bo jestem? Dlaczego ktoś zostawił tu tę czekoladkę? A czy ja zrobiłam/em jakikolwiek miły gest względem zespołu/szefa w związku z powrotem z pracy zdalnej? A jeśli nie, to dlaczego? Jakie jest moje "why"?

Tu na chwilę wrócę do bohaterki wspomnianego wyżej artykułu. To prawda, że menedżer Sylwii nie potrafił dotrzeć do jej pierwotnego języka doceniania, czyli ważnych potrzeb psychologicznych. Ale być może, gdyby Sylwia potrafiła być bardziej wdzięczna za te wszystkie "dobra" i przywileje otrzymywane w pakiecie benefitów, ogólny bilans doceniania byłby wyższy? A może gdyby szef Sylwii zechciał zobaczyć w niej człowieka? Dostrzec starania i potencjał? Zastanowić się nad tym, co wnosi do zespołu, a czego byłoby brak, gdyby np. zechciała odejść. Gdyby dostrzegł moment, kiedy potrzebowała wsparcia? Tak. To wszystko wydaje się takie proste i oczywiste. Ale mimo, że rozumiemy zależność gotowości do bycia wdzięcznym z umiejętnością skutecznego doceniania, to statystyki wciąż są, jakie są.

Spirala doceniania

Drogi Czytelniku, bez względu na to, czy jesteś szefem wszystkich szefów w firmie, czy też zajmujesz tzw. szeregowe stanowisko - naprawdę chcesz, by doceniania było więcej? Zacznij od zatrzymania się, rozejrzyj się wokół i zastanów - komu i za co dziś możesz być wdzięczny? Wiem, to może być na początku dziwne, może nawet trochę sztuczne. Ale bezwzględnie przynosi rezultaty. A wiesz jakie? Nakręca spiralę doceniania.

Jak poczujesz wdzięczność i zechcesz dać jej ujście, a nie zachowasz tego stanu wyłącznie dla siebie, to osoba doceniona przez Ciebie zacznie odczuwać motywację i dobrą energię na cały dzień (potwierdzają to wyniki wskazanego na początku artykułu badania). Mało tego - 20% badanych wskazuje również, że będąc docenionym, odczuwa wdzięczność! A skoro ją odczuwa, co wtedy robi? Oby dokładnie to samo, co Ty - docenia innych!

Ta pozytywna energia może się kręcić bez końca. Tyle, że ktoś potrzebuje uruchomić machinę pierwszy - może Ty?

I już na sam koniec, mam w pamięci historię pewnej menedżerki, która z wdzięcznością opowiadała o swoim szefie, który w kluczowym, bardzo kryzysowym momencie jej kariery dał jej wsparcie. Owa menedżerka (w randze Kierownika Regionu) nie realizowała planów, a jej niskie wyniki wciąż budziły ogólne niezadowolenie w firmie. "Właściwie byłam na wylocie" - mówiła. I wtedy zdarzyło się coś niby bez znaczenia, a przełomowego. Szef poprosił o chwilę osobistej rozmowy, w której powiedział, że pomimo fatalnej sytuacji - on wierzy w nią! Rozumiesz? Wierzy, mimo, że ona już przestała. Wspomniał w tej rozmowie o historii wspólnej pracy, o wielu momentach, w których był pełen podziwu dla siły charakteru i pracowitości. "Nie chciałbym cię stracić" dodał i zapewnił, że jeśli tylko będzie możliwość, udzieli wsparcia i "poda pomocną dłoń".

Bo, żeby docenić - trzeba cenić...

Powodzenia - niech moc doceniania będzie z nami!

 

Joanna Tomicka-Siemborska, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

 

Polecane:
Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.