15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale także pochodzenia i narodowości, co więcej - kwestii osobowości czy stylu działania. A jednak nie przestaje mnie ona zaskakiwać.

Ostatnio w czasie szkolenia w międzynarodowej grupie trener zapytał nas po ćwiczeniu: jak wam poszło? Ćwiczenie nie należało do najprostszych, wywołało u mnie sporo wątpliwości i miałam wielką ochotę je przegadać. Jednak najpierw odpowiadali Włosi w liczbie 3 osób. Wszyscy byli zachwyceni, zarówno ćwiczonym narzędziem, jak i sobą.

Potem głos zabrała Francuzka - trochę mniej entuzjazmu, ale też pozytywnie. Dalej był kolega z Niemiec i uff... w końcu ktoś miał jakieś pytania. Ale było ich tyle i tak szczegółowe, że koledzy z Włoch "odpadli", a i ja też potężnie się znudziłam. Dość powiedzieć, że gdy doszło do mnie, to zrezygnowałam ze swoich pytań, bo zaczęłam już myśleć o tym, jak mi się podoba włoski sposób myślenia.

W tamtej chwili byłam nawet rozbawiona, a na pewno zaskoczona odmiennością naszej percepcji. Zaczęłam zastanawiać się, jakie ona ma skutki? Zabiera czas, powoduje rezygnację, dekoncentruje, a czasem frustruje. Czyli boli. I o tym się często mówi, słyszy. A przecież z drugiej strony: wnosi świeżą perspektywę, inspiruje, rozwija, "daje kopa", czyli wzbogaca. W tym artykule skupię się właśnie na tej stronie medalu różnorodności w zespole.

Dzisiaj o kilku sposobach dotyczących "oswajania" różnorodności w zespole.

Szukając różnorodności, masz rozwój

Na co dzień lepiej pracuje się z osobami podobnymi do nas. Jest przewidywalnie, powtarzalnie, szybko, gładko. Zagrożenia? Stagnacja, brak rozwoju, kurs na przetrwanie. Jeśli Twój zespół, Twoja organizacja ma się rozwijać, potrzebuje różnorodności jak pustynia deszczu. Warto więc nie tylko "znosić" różnorodność, ale świadomie jej szukać i zapewniać w swoim środowisku pracy.

Jak to wygląda u Ciebie? Sprawdź się sam:

1. Czy szukasz różnorodności np. rekrutując, tworząc zespół projektowy, grupę roboczą albo szukając wsparcia w realizacji jakiegoś zadania?

2. Czy doceniasz (dziękujesz, wyrażasz uznanie) różnorodne opinie, perspektywy?

Zaciekawienie różnorodnością

W homogenicznych zespołach łatwiej o miłą atmosferę. Wszyscy się znają, trudniej więc komuś nadepnąć na odcisk. Wraz z pojawieniem się różnorodności ("obcych") naruszamy poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Stykamy się czasem z kompletnie różnymi zwyczajami, językiem, zainteresowaniami, wartościami czy światopoglądem. Często w pierwszym odruchu mamy ochotę je negatywnie ocenić.

Dlatego - chcąc być mili - nieświadomie przyjmujemy unikową taktykę: omijając różniące nas tematy; traktując jako potencjalnie zagrażające, trudne. Oswojenie różnorodności jest możliwe dopiero, gdy po ludzku będziemy chcieli ją z szacunkiem zrozumieć. Po prostu: bez próby oceniania na wejściu zaciekawimy się nią.

Jak sytuacja wygląda u Ciebie? Odpowiedz sobie na pytania:

3. Czy stykając się z różnorodnością (wiekową/etniczną/stylu pracy), starasz się na bazowym poziomie zrozumieć odmienność drugiej osoby bez próby jej oceny?

4. Czy stawiasz pytania, które pomogą ci zrozumieć jej perspektywę bez oceniającego podtekstu?

Zgoda na konflikt

Różnorodność wytrąca nas ze strefy komfortu, bo narusza dotychczasowe sposoby współpracy i komunikacji. Na koniec dnia dotyka nas odmienny sposób realizacji zadań i ich egzekwowanie. Pojawia się frustracja, a często konflikt. Aby ich sobie oszczędzić, często wydeptujemy ścieżki naokoło. O ile się da, rezygnujemy ze współpracy, omijamy niewygodne tereny. Ważne: w sytuacji, gdy różnorodność jest codziennością, to droga donikąd.

Co w zamian? Zgoda na konflikt, gdyż jest nieunikniony. Mowa o rozwojowym konflikcie, w którym dwie lub więcej stron mają odmienne stanowiska i potrzebne jest znalezienie rozwiązania.

W spotkaniach jeden na jeden oznacza to podejmowanie rozmowy (a pewnie wielu rozmów) o różniących nas kwestiach, uzgadnianie sposobów, które są akceptowalne dla obu stron, a potem może nawet kilkakrotne wracanie do nich, zanim wydepczemy wygodną ścieżkę.

W sytuacjach dotyczących całego zespołu oznacza to ustalenie nowych zasad współpracy, które nadają nowe znaczenie konfliktowi, bo to warunkuje wykorzystanie potencjału, który różnorodność posiada.

Jak to wygląda u Ciebie? Zastanów się:

5. Czy napotykając na konfliktową sytuację, aktywnie wychodzisz z propozycją rozmowy, nawet jeśli poprzednia nie skończyła się sukcesem?

6. Czy w rozmowie skupiasz się na rozwiązaniu, które godzi interesy stron?

Podzieliłam się trzema sposobami na "oswojenie" różnorodności w zespole i relacjach. Liczę, że pomogą Ci spojrzeć z dystansem i złagodzić codzienne frustracje.

Będzie mi bardzo miło, jeśli zechcesz się podzielić ze mną swoim casem dotyczącym różnorodności (Czego dotyczył? Co ci dał?), wysyłając wiadomość na ddunajska@oditk.pl.

Jeśli jednak różnorodność twojego zespołu bądź organizacji wymaga wsparcia, to pomyśl o projekcie zmiany kultury organizacyjnej lub wdrożeniu wartości. Możesz też sprawdzić potencjał wynikający z różnorodności poszczególnych członków zespołu, np. badaniem FRIS® określającym sposoby myślenia i działania

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK

 

Sprawdź również: Jak być szefem dla generacji X, Y, Z - w różnorodności siła

08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]