15/01/2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale także pochodzenia i narodowości, co więcej - kwestii osobowości czy stylu działania. A jednak nie przestaje mnie ona zaskakiwać.

Ostatnio w czasie szkolenia w międzynarodowej grupie trener zapytał nas po ćwiczeniu: jak wam poszło? Ćwiczenie nie należało do najprostszych, wywołało u mnie sporo wątpliwości i miałam wielką ochotę je przegadać. Jednak najpierw odpowiadali Włosi w liczbie 3 osób. Wszyscy byli zachwyceni, zarówno ćwiczonym narzędziem, jak i sobą.

Potem głos zabrała Francuzka - trochę mniej entuzjazmu, ale też pozytywnie. Dalej był kolega z Niemiec i uff... w końcu ktoś miał jakieś pytania. Ale było ich tyle i tak szczegółowe, że koledzy z Włoch "odpadli", a i ja też potężnie się znudziłam. Dość powiedzieć, że gdy doszło do mnie, to zrezygnowałam ze swoich pytań, bo zaczęłam już myśleć o tym, jak mi się podoba włoski sposób myślenia.

W tamtej chwili byłam nawet rozbawiona, a na pewno zaskoczona odmiennością naszej percepcji. Zaczęłam zastanawiać się, jakie ona ma skutki? Zabiera czas, powoduje rezygnację, dekoncentruje, a czasem frustruje. Czyli boli. I o tym się często mówi, słyszy. A przecież z drugiej strony: wnosi świeżą perspektywę, inspiruje, rozwija, "daje kopa", czyli wzbogaca. W tym artykule skupię się właśnie na tej stronie medalu różnorodności w zespole.

Dzisiaj o kilku sposobach dotyczących "oswajania" różnorodności w zespole.

Szukając różnorodności, masz rozwój

Na co dzień lepiej pracuje się z osobami podobnymi do nas. Jest przewidywalnie, powtarzalnie, szybko, gładko. Zagrożenia? Stagnacja, brak rozwoju, kurs na przetrwanie. Jeśli Twój zespół, Twoja organizacja ma się rozwijać, potrzebuje różnorodności jak pustynia deszczu. Warto więc nie tylko "znosić" różnorodność, ale świadomie jej szukać i zapewniać w swoim środowisku pracy.

Jak to wygląda u Ciebie? Sprawdź się sam:

1. Czy szukasz różnorodności np. rekrutując, tworząc zespół projektowy, grupę roboczą albo szukając wsparcia w realizacji jakiegoś zadania?

2. Czy doceniasz (dziękujesz, wyrażasz uznanie) różnorodne opinie, perspektywy?

Zaciekawienie różnorodnością

W homogenicznych zespołach łatwiej o miłą atmosferę. Wszyscy się znają, trudniej więc komuś nadepnąć na odcisk. Wraz z pojawieniem się różnorodności ("obcych") naruszamy poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Stykamy się czasem z kompletnie różnymi zwyczajami, językiem, zainteresowaniami, wartościami czy światopoglądem. Często w pierwszym odruchu mamy ochotę je negatywnie ocenić.

Dlatego - chcąc być mili - nieświadomie przyjmujemy unikową taktykę: omijając różniące nas tematy; traktując jako potencjalnie zagrażające, trudne. Oswojenie różnorodności jest możliwe dopiero, gdy po ludzku będziemy chcieli ją z szacunkiem zrozumieć. Po prostu: bez próby oceniania na wejściu zaciekawimy się nią.

Jak sytuacja wygląda u Ciebie? Odpowiedz sobie na pytania:

3. Czy stykając się z różnorodnością (wiekową/etniczną/stylu pracy), starasz się na bazowym poziomie zrozumieć odmienność drugiej osoby bez próby jej oceny?

4. Czy stawiasz pytania, które pomogą ci zrozumieć jej perspektywę bez oceniającego podtekstu?

Zgoda na konflikt

Różnorodność wytrąca nas ze strefy komfortu, bo narusza dotychczasowe sposoby współpracy i komunikacji. Na koniec dnia dotyka nas odmienny sposób realizacji zadań i ich egzekwowanie. Pojawia się frustracja, a często konflikt. Aby ich sobie oszczędzić, często wydeptujemy ścieżki naokoło. O ile się da, rezygnujemy ze współpracy, omijamy niewygodne tereny. Ważne: w sytuacji, gdy różnorodność jest codziennością, to droga donikąd.

Co w zamian? Zgoda na konflikt, gdyż jest nieunikniony. Mowa o rozwojowym konflikcie, w którym dwie lub więcej stron mają odmienne stanowiska i potrzebne jest znalezienie rozwiązania.

W spotkaniach jeden na jeden oznacza to podejmowanie rozmowy (a pewnie wielu rozmów) o różniących nas kwestiach, uzgadnianie sposobów, które są akceptowalne dla obu stron, a potem może nawet kilkakrotne wracanie do nich, zanim wydepczemy wygodną ścieżkę.

W sytuacjach dotyczących całego zespołu oznacza to ustalenie nowych zasad współpracy, które nadają nowe znaczenie konfliktowi, bo to warunkuje wykorzystanie potencjału, który różnorodność posiada.

Jak to wygląda u Ciebie? Zastanów się:

5. Czy napotykając na konfliktową sytuację, aktywnie wychodzisz z propozycją rozmowy, nawet jeśli poprzednia nie skończyła się sukcesem?

6. Czy w rozmowie skupiasz się na rozwiązaniu, które godzi interesy stron?

Podzieliłam się trzema sposobami na "oswojenie" różnorodności w zespole i relacjach. Liczę, że pomogą Ci spojrzeć z dystansem i złagodzić codzienne frustracje.

Będzie mi bardzo miło, jeśli zechcesz się podzielić ze mną swoim casem dotyczącym różnorodności (Czego dotyczył? Co ci dał?), wysyłając wiadomość na ddunajska@oditk.pl.

Jeśli jednak różnorodność twojego zespołu bądź organizacji wymaga wsparcia, to pomyśl o projekcie zmiany kultury organizacyjnej lub wdrożeniu wartości. Możesz też sprawdzić potencjał wynikający z różnorodności poszczególnych członków zespołu, np. badaniem FRIS® określającym sposoby myślenia i działania

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK

 

Sprawdź również: Jak być szefem dla generacji X, Y, Z - w różnorodności siła

Autor artykułu
Danuta Dunajska
20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...