Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im zaproponowano, a jaki wybrali/-by sobie sami? Te pytania to mały test tego, jak zmieniają się metody rozwoju i na ile rytm tej zmiany jest zgodny z tym, co dzieje się wokół.
Jakiś czas temu w jednym z naszych artykułów pokazaliśmy, jak ostatnie dwa lata zmieniły formułę działań rozwojowych. W tym tekście odniosę się do zakresu rozwoju - czyli co się zmienia, a co zostaje, jak było i z jakim skutkiem.
Upraszczając: codzienne wyzwania menedżera to przede wszystkim zmienność otoczenia zewnętrznego, w którym funkcjonuje organizacja. Dziś nie jest takie jak wczoraj, a jutro będzie inne niż dziś. To już wiemy. Wewnątrz organizacji nie jest inaczej. Wzmożona rotacja pracowników jest odczuwana dość powszechnie. Badania pokazują, że w ciągu ostatnich 2 lat pracę zmieniło 33% Polaków (badania Pracuj.pl, 2022). W tym samym raporcie możemy zobaczyć, że wiele osób decyduje o zmianie pracy... właśnie teraz (36% badanych aktywnie szuka nowego zatrudnienia, a 83% jest otwarta na otrzymanie oferty nowej pracy). "Wielka rezygnacja" (ang. Great Resignation lub Big Quit), która rozpoczęła się w USA i Europie Zachodniej zawitała również na nasz rynek. Odejścia, często tych najlepszych, bolą - nie tylko kosztują, ale są realnym zagrożeniem dla ciągłości operacyjnej.
Menedżer działa w bardziej nieprzewidywalnym otoczeniu. Mierzy się ze złożonymi problemami, a decyzje często zmuszony jest podejmować pod presją, ponieważ ich niepodejmowanie bywa obarczone wyższym ryzykiem. I często jest z tym sam, bo rzeczywistość hybrydowa zwiększyła dystans między ludźmi nie tylko fizycznie. Zmniejszyła też spontaniczny przepływ informacji i tzw. wiedzy niejawnej.
Na jaki rozwój ma apetyt ten menedżer? Jest złakniony wymiany wiedzy, tipów, dróg na skróty od innych menedżerów, którzy działają w podobnej jak on rzeczywistości. Chciałby dobrych praktyk na to, jak jest "tu i teraz" od towarzyszy w boju. W czasie szkoleń oczekuje od trenera benchmarków i szybkich tipów. W sieci sam szuka dla siebie tematycznego forum i jest uczestnikiem grup zawodowych. To jest wyraźna potrzeba rozwojowa, którą wskazują sami menedżerowie, gdy ich o to spytamy.
Ten rozwój potrzebuje dedykowanej formuły również wewnątrz organizacji. Coraz większą popularnością cieszą się więc tematyczne warsztaty czy spotkania, w których prowadzący nie uczy ani nie szkoli, ale facylituje dyskusje menedżerów. On "tylko" a raczej "aż" ułatwia zabieganym menedżerom konstruktywny i efektywny dialog o ważnych dla nich sprawach. Do niedawna wierzono, że taka wymiana wiedzy uda się przy okazji czegoś innego (np. przeglądu, szkolenia albo integracji). Już nie. Rozwój poprzez wymianę dobrych praktyk (często niedoceniane "20" w modelu 70 - 20 - 10) potrzebuje dedykowanej platformy. Oprócz szkoleń, a często - zamiast nich. Takie spotkania są samodzielną propozycją rozwojową dla menedżerów albo częścią programów rozwojowych. Istotnie wspierają zarządzanie wiedzą niejawną w organizacji.
Po drugiej stronie mamy globalne trendy dotyczące tzw. kompetencji menedżera przyszłości. Zachęcam do lektury raportu World Economic Forum nt. 10 kluczowych kompetencji przyszłości.
Poniżej wskażę kilka nieintuicyjnych trendów w zakresie rankingu kompetencji 2025:
Jaki rozwój dostanie ten menedżer w swojej organizacji? Na ile działania rozwojowe pozostają w linii z aktualnymi trendami? Ze sporym prawdopodobieństwem rozwój będzie dotyczył kompetencji społecznych związanych z pracą z ludźmi. Dlaczego tak się stanie?
Po pierwsze badania zaangażowania prowadzone wewnątrz organizacji, ale też te globalne Instytutu Gallupa, jednoznacznie pokazują spadek zaangażowania pracowników. Ludzie odchodzą - to widać, to boli i to... się mierzy. Gdzie lokuje się odpowiedzialność za niskie zaangażowanie pracowników? Z różnych powodów - właśnie w menedżerach. Co zatem robimy? Rozwijamy menedżerów w obszarach "miękkich", by budowali zaangażowanie. Mamy zaadresowany problem i możemy powiedzieć: uff.
Powiedzmy jasno: rozwój kompetencji miękkich jest i będzie potrzebny - nadal mamy tu ogromne luki. Po drugie społeczny background HR uwrażliwia na te właśnie aspekty rzeczywistości i był zawsze trafiony. Wiele zespołów ds. rozwoju swój zakres definiuje właśnie w tym obszarze. Budżety na rozwój merytoryczny lokowane są w poszczególnych jednostkach biznesowych. I super, bo ilość szkoleń technicznych i metodycznych, które teraz są tam potrzebne, stale rośnie. Jednak ten rozwój nie zastąpi kompetencji ogólnobiznesowych jak ww. krytyczne myślenie, analizowanie i strategizowanie, dostarczanie wartości czy agility. Kompetencji, które mają stać się powszechne w organizacji. To one będą stanowić kod Managera 2025. Jeśli każdy Manager nie będzie przygotowany do swojej zmieniającej się roli, trudno oczekiwać spektakularnych efektów biznesowych.
Co to pokazuje w mojej opinii? Menedżer - jak GPS - najpierw sam potrzebuje orientować się, gdzie jest w swoim kontekście organizacyjnym czy rynkowym i - co krytyczne - chcieć się o tym uczyć. Dopiero potem wiarygodnie popracuje ze swoimi ludźmi i innymi menedżerami w organizacji - wtedy będzie spójny z tym, co mówi.
Jak widać sprawne działanie w rzeczywistości VUCA wymaga mocnej podbudowy kompetencji ogólnobiznesowych - rozumienia szerszego i aktualnego kontekstu organizacyjnego i rynkowego, w którym działa menedżer. Jest to spójne z "bólami" menedżera, o których pisałam wcześniej. Tyle, że on często chciałby tipów na już, bo działa operacyjnie, a wiele jego "bólów" ma rozwiązania spoza "katalogu emergency". Dlatego potrzebujemy rozwoju strategicznej i organizacyjnej perspektywy, w której kluczowe będzie krytyczne myślenie i analiza. W aktualnym kontekście biznesowym koncentracja na zadanych KPI's nie będzie już wystarczała. Menedżer staje przed wyzwaniem dostarczania wartości do organizacji w dłuższej perspektywie. Ta ogromna zmiana stawia menedżera w zupełnie nowej roli.
Uważam, że rozwój menedżerów zmieni się - punkt ciężkości rozwoju przejdzie na uczenie się od innych w mniejszych, sytuacyjnie powołanych społecznościach. Szkolenia będą stanowić mocny i konieczny impuls inicjujący ten rozwój. Jednak w ślad za nimi potrzebne będą efektywne platformy do dzielenia się wiedzą, praktykami i "bólami" - zarówno w formie spotkań F2F, online, digital, ale na pewno inicjowanych i stymulowanych zewnętrznie.
Pojawi się więcej szkoleń ogólnobiznesowych i związanych z metodykami pracy (projektowej, procesowej, zwinnej, innowacyjnej). Będą mniej skupione na teorii - bo łatwo jest ją zdobyć samodzielnie w sieci - a w zamian za to mocno bazować na ekspertyzie prowadzącego i uczeniu się przez doświadczenie: własne, innych menedżerów czy też oparte na symulacjach.
Rozwój się zmienia. Mamy do tego dwa mocne impulsy: rozwojowy apetyt samych menedżerów, jak i wyniki badań dotyczących kompetencji przyszłości. Na ile rozwój proponowany menedżerom w Twojej organizacji uwzględnia te trendy? Czy zmiany w działaniach rozwojowych podążają za rytmem zmian w otoczeniu zewnętrznym?
Danuta Dunajska - Dyrektor obszarów Consulting i Szkolenia specjalistyczne, GRUPA ODITK
Rozmawiamy m.in. o kwestiach:
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...