16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem samoorganizującym. Brzmi fajnie, ale... Nie znasz ludzi i ich kompetencji, nie macie jeszcze do siebie zaufania.

Kto i za co ma wziąć odpowiedzialność? Jak się do tego zabrać? Tu najczęściej pojawia się tęsknota za szefem, który "przyjdzie i powie", czyli przeniesienie starych nawyków.

Bo Agile to ogromna zmiana w sposobie działania zespołu. Dlatego warto korzystać z narzędzi, które pomagają w szybkim przełamaniu barier, pozwalając działać efektywnie. Omówię to na przykładzie FRIS®. Jest to rozwiązanie, po które sama często sięgam, pracując z zespołami.

Czego potrzebują zespoły Agile, by działać efektywnie?

Aby samoorganizujący się zespół mógł działać, jego członkowie muszą obdarzyć się odpowiednim poziomem zaufania. I musi się to wydarzyć w ekspresowym tempie. Tymczasem ceremonie/zdarzenia konfrontują z prostymi lukami: nie umiemy dawać feedbacku, a kiedy go dostajemy, to nas boli. Nie komunikujemy się na tyle szeroko czy otwarcie, żeby inni wiedzieli, co jest im potrzebne w czasie sprintu/iteracji. A to zatyka zespół.

Ostatnio towarzyszyłam zespołowi, który miał istotne opóźnienia w dostarczaniu produktu. Choć pracował razem już jakiś czas, to trudno powiedzieć, by miał rzetelną wiedzę o swoich kompetencjach i wzajemnych oczekiwaniach. Wiązała się z tym spora frustracja. Część osób narzekała na brak komunikacji, a inni na jej nadmiar. Przykładowo, jeden z członków zespołu miał w zwyczaju wypowiadać się dziennie jedynie dwa razy, mówiąc "cześć" na początek i na koniec dnia. A gdy podczas daily zadawano mu pytania o kontekst jego zadań, czuł się kontrolowany.

Moje doświadczenie jest takie, że w tego typu sytuacjach kluczowe są dwie kwestie: poznanie swoich kompetencji, a także świadomość potrzeb i oczekiwań innych członków zespołu.

Wiedza o kompetencjach pozwala sprawniej i trafniej dzielić zadania. I szybko przekłada się na poprawę efektywności. Choć zwykle pojawia się tu wyzwanie dla członków zespołu: Skąd mam wiedzieć, jakie są moje kompetencje i jakimi zadaniami mam się zająć?

Druga kwestia to nazwanie od początku wzajemnych potrzeb oraz oczekiwań komunikacyjnych i tych, które dotyczą sposobu pracy. Tu również zespoły potrzebują wsparcia.

FRIS® i ekspresowe poznanie się zespołu

FRIS® to polska metodologia, która opisuje style myślenia i działania. Wyjaśnia, jak każdy z nas funkcjonuje, jak przetwarza informacje i rozwiązuje problemy.

Diagnoza stylu FRIS® polega na wypełnieniu kwestionariusza on-line, co zajmuje około 30 minut. Badany otrzymuje obszerny raport o swoim stylu działania i myślenia, a także o tym, jak to się konkretnie przekłada na codzienne funkcjonowanie. Praktycznie i wnikliwie.

Atutem FRIS-a w zestawieniu z innymi metodologiami jest na pewno to, że pokazuje silne i słabe strony w poszczególnych fazach projektu: od inicjacji do wdrażania. Znacząco usprawnia to obsadę ról w zgodzie z indywidualnymi talentami.

Takie narzędzie pomaga zespołom Agile szybko przejść do fazy wysokiej efektywności. Członkowie zespołu zyskują samowiedzę w kwestiach: Jakie są moje silne strony? Którymi zadaniami się zająć, a które lepiej przekazać komuś innemu? Dzięki temu dzielenie ról i zadań przebiega szybciej, bo wszyscy znają własny styl działania. Mają też świadomość różnorodności i wartości, którą ona wnosi.

Zastosowanie FRIS-a pozwala zespołowi ponazywać swoje silne i słabsze strony - nawet w sytuacji, gdy ludzie znają się słabo albo wcale. Daje odwagę do mówienia o tym, co ktoś potrafi, a także o tym, co nie wychodzi mu najlepiej.

FRIS można stosować w dwóch wariantach:

Wariant 1: Każdy z członków zespołu sam poznaje swój styl we FRIS®, a potem ujawnia pozostałym osobom swoje zasoby i wskazuje zadania/role, które preferuje.

Wariant 2: Poza raportami indywidualnymi otrzymuje się dodatkowo raport zespołowy, który tworzy mapę zespołu. I na tej bazie otwarcie dyskutuje. Osobiście bliższy mi jest ten scenariusz.

Wracając do przytoczonej wcześniej historii zespołu, z którym pracowałam - tu odpowiedzią również okazał się FRIS®. Po "sfrisowaniu" ludzie zyskali nie tylko samoświadomość, ale też świadomość różnorodności i szacunku do potrzeb innych. W krótkim czasie stali się samoorganizującym się zespołem.

Samoorganizacja nie jest naturalnym sposobem formowania się zespołu. Zabiera więcej czasu, niż daje jej rytm projektu. Zespół potrzebuje narzędzi, by ten proces przyspieszyć. A FRIS® jest w mojej opinii znakomitym sposobem, by samoorganizacja stała się faktem.

Marzanna Kowalska - Trener i Konsultant GRUPY ODITK

 

Powiązane:

 

 

30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]