20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się godzinami, bo dziecko się rozprasza, wybrzydza. Nacisk, by mama lub tata właśnie TERAZ zobaczyli, co dziecko zbudowało, mimo że mają ważne spotkanie on-line w pracy. Walka o wyjście na czas do przedszkola czy szkoły, o obowiązki domowe czy odrabianie lekcji, porządek w pokoju nastolatka...

Brzmi znajomo? Doświadczenie pokazuje, że wielu rodziców mierzy się z takimi czy podobnymi wyzwaniami. Rodziców, którzy są jednocześnie pracownikami, szefami, właścicielami firm.

Co to ma wspólnego z biznesem? Z pracą?

Okazuje się, że wiele. Stres związany z wyzwaniami rodzicielskimi, stres związany z poczuciem nieradzenia sobie w wychowaniu, poczucie uciekającego czasu czy też wypalenia rodzicielskiego to czynniki, które mogą mocno wpływać na efektywność w pracy - zarówno tej zdalnej, wykonywanej z domu, jak i pracy stacjonarnej w siedzibie firmy.

Warto też wspomnieć, że wsparcie w zakresie kompetencji rodzicielskich jest w aktualnej rzeczywistości benefitem chętnie wybieranym przez pracowników. W dzisiejszym artykule opowiem o możliwościach, które przynosi Pozytywna Dyscyplina.

Czy dyscyplina może być pozytywna?

Kiedy pytam dorosłych, z czym kojarzy się słowo "dyscyplina", często słyszę negatywne konotacje: reżim, "dzieci i ryby głosu nie mają", brak relacji. Zdarzają się też pozytywne skojarzenia: porządek, szacunek. Niewiele osób wie, że dyscyplina po łacinie to również: nauczanie. I o to chodzi w tym nurcie wychowawczym, coraz bardziej popularnym wśród rodziców, którzy w czasach zabiegania, pracy on-line, niepewności wokół potrzebują wsparcia i podpowiedzi wychowawczych.

Jesteśmy nauczycielami swoich dzieci i od nas zależy, czego się nauczą. Tak to jest, że jeśli chcesz zostać lekarzem, robisz studia, potem specjalizację. Nawet jeśli chcesz jeździć samochodem czy rowerem, to czeka Cię egzamin na prawo jazdy lub choćby kartę rowerową. W kwestii rodzicielstwa możemy zdać się na instynkt, na swoje doświadczenia i naukę na błędach. Ale wcale nie musi tak być.

"Prawo jazdy" na Rodzicielstwo - czyli założenia Pozytywnej Dyscypliny (PD)

Jeśli miałabym w największym skrócie opisać, o co chodzi w tym podejściu wychowawczym, to zamknęłabym to w czterech punktach:

1. Podejście to jest oparte na wzajemnym szacunku - zakłada, że obdarzamy się nawzajem szacunkiem: mamy szacunek do siebie (jako rodzica/dorosłego), szacunek do dziecka i szacunek do sytuacji.

Na przykład: jeśli dziecko koniecznie chce króliczka, którego zobaczyło na wystawie sklepu zoologicznego, to szacunek do dziecka objawia się uznaniem jego emocji: "Widzę, że bardzo Ci się ten króliczek podoba" oraz szacunkiem do siebie "jednak nie mamy miejsca w domu na zwierzątko". Jeśli dziecko tupie i krzyczy, to szacunek do sytuacji może objawić się Twoją postawą kojącą emocje dziecka, by mogło się wyciszyć i uspokoić.

2. PD zakłada, że każdy człowiek, bez względu na wiek, chce czuć, że przynależy, że jest częścią społeczności (rodziny, potem grup przedszkolnych, szkolnych, grup przyjaciół, itp.) oraz chce czuć, że jest istotną częścią tej społeczności (np. że jego zdanie się liczy, czy też, że jego potrzeby będą respektowane).

Dlatego skupiamy się na tym, by dzieci czuły, że są dla nas ważnym członkiem rodziny, pozwalając decydować w określonych obszarach (czasem dając ograniczony wybór), zadając pytania, uruchamiając swoją ciekawość, organizując spotkania rodzinne. W Pozytywnej Dyscyplinie dbamy, by relacje były ważnym elementem, bo one dają poczucie przynależności. Błędy traktujemy jak okazję do nauki, a zamiast karać - szukamy rozwiązań na przyszłość.

3. PD mówi o zbalansowanym (asertywnym) podejściu opartym z jednej strony na życzliwości i zrozumieniu człowieka, jego emocji, potrzeb i jednocześnie z drugiej strony na stanowczości co do zasad, ustaleń, umów.

Przykładowo: jeśli dziecko chce przedłużyć czas ekranowy, a umawialiśmy się na 30 minut dziennie, i próbuje przesuwać te granice, mówię po prostu: "Wiem, że bardzo Ci zależy, jednak umawialiśmy się na 30 minut. Gdzie odłożysz telefon? Na stół czy do koszyka?".

4. PD zakłada, że dzieci uczą się od rodziców kompetencji społecznych, a rodzice z jednej strony modelują zachowania, a z drugiej umożliwiają dzieciom uczenie się tychże kompetencji.

Jakich kompetencji? Na przykład rozwiązywania problemów i współpracy (na spotkaniach rodzinnych), asertywnej postawy i umiejętności wyrażania swojego zdania, potrzeb, respektowania potrzeb innych, szukania rozwiązań (a nie winnych), słuchania, ciekawości drugiego człowieka, samodyscypliny, automotywacji, wytrwałości i konsekwencji, odporności na stres, radzenia sobie z emocjami, samodzielności, życia w społeczności i każdej innej kompetencji życiowej, którą nazwiecie.

Pozytywna Dyscyplina to podejście uczące odpowiedniej postawy, jednocześnie "wyposażone" w konkretne metody, techniki.

Podejście Pozytywnej Dyscypliny to przede wszystkim praca nad postawą rodzica. Często rodzice przychodzą na warsztaty, bo chcą dowiedzieć się, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami czy zachowaniami dzieci, a także z wyzwaniami rodzicielskimi. I już po kilku godzinach mają pierwszy moment "aha", kiedy odkrywają, że to oni potrzebują popracować nad swoim podejściem. Jeśli się zdecydują i podejmą wyzwanie pracy ze sobą nad sobą, to wszelkie metody, techniki, a czasem nawet "gotowe modele", które otrzymują i trenują podczas warsztatów, mają sens, nie są stosowane instrumentalnie, tylko z serca i wspaniale wspierają rodzica w wychowywaniu dzieci. W Pozytywnej Dyscyplinie mamy 52 "narzędzia" przewidziane na różne sytuacje. Dla starszych i młodszych dzieci, dla nastolatków.

Co mówią rodzice po cyklu szkoleń?

To kilka przykładowych wypowiedzi:

  • "Kurs pokazuje, że istnieje coś więcej pomiędzy surową dyscypliną, a bezstresowym wychowaniem. Uzbraja w konkretne i SKUTECZNE metody, gotowe do użycia narzędzia komunikacji. Bardzo inspirujące doświadczenie".
  • "Kilka moich koleżanek było pod ogromnym wrażeniem zmian w naszym domu, chcą się zapisać na kolejne edycje. Życie w naszym domu bardzo się zmieniło, dzieci przestały się buntowniczo zachowywać, atmosfera w domu jest o wiele milsza, ja jestem mniej zestresowana. Odnaleźliśmy spokój i na nowo cieszymy się rodzicielstwem".
  • "Byłam sceptyczna, myślałam sobie: czego nowego mnie nauczą? Wydawało mi się, że dużo wiem, sporo czytam. Ale szkolenie on-line to praktyka, to doświadczanie, to grupa wsparcia, to wspaniała energia prowadzących, to wskazówki od edukatorek. Mój mąż też dołączył i dzisiaj wspólnie i zgodnie wychowujemy nasze dzieci".

Dlaczego Ci o tym mówię? Dlatego, że PD to szacunek do innych i do siebie. To SPOKÓJ W DOMU I W GŁOWIE. Przyznam, że odkąd stosuję Pozytywną w domu (a zaczęłam, jak miałam nastolatki na pokładzie), mam więcej spokoju, lepsze relacje z dziećmi. I bardzo żałuję, że nie poznałam tego podejścia, kiedy moje dzieci były malutkie. ALE - mniej ważne jest to, kiedy zaczęłam; ważniejsze - że działa, że u nas w domu jest naprawdę fajnie, normalnie. Dużo więcej rozumiem.

By koniec był początkiem nowego

Mogłabym pisać wiele o Pozytywnej Dyscyplinie, ale napiszę tylko jedno: zrozumienie stresorów, zrozumienie podłoża trudnych zachowań dzieci, zrozumienie i nauczenie się odpowiedniego reagowania w zależności od etapu rozwojowego, cierpliwe uczenie, pozwalanie na błędy, budowanie relacji, budowanie postawy życzliwej i stanowczej jednocześnie, wyeliminowanie kar i nagród, a włączenie zamiast nich szukania rozwiązań, doceniania i zachęt - to przepis na "prawo jazdy z rodzicielstwa" i tym samym większy spokój w sercu rodzica.

A większy spokój rodzica i jego akceptacja dla samego siebie to pracownik, który w pracy jest w pracy.

 

Dorota Jakubowska-Kurzec - edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, Trener GRUPY ODITK.

 

Polecane:

 

 

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.