30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje doświadczenia z 20 lat pracy w biznesie szkoleniowym.

Działania szkoleniowe, ważne rozmowy coachingowe, rozwój osobisty - odkładamy te kwestie "na później", bo wypierają je rzeczy i zadania pilne (podobnie jest z dbaniem o zdrowie, o wellbeing czy o relacje).

Często słyszę, że rozwój jest bardzo ważny, ale nie ma na niego czasu lub pieniędzy, albo i tego, i tego. Czasem są to realne przeszkody, ale w wielu przypadkach to przekonania moich rozmówców. Bo jak głosi mądrość ludowa: "Dla chcącego nic trudnego".

Kiedy jedni szukają powodu, drudzy sposobu...

Jeszcze do niedawna szkolenia online w formie zdalnych klas były elementem procesu rozwojowego tam, gdzie nie dało się inaczej. Korzystały z nich np. zespoły pracujące w rozproszeniu globalnym - po prostu ekonomia podsuwała takie formy. W innych projektach był to zazwyczaj sposób na przekazywanie wiedzy, po to by podczas form "in class" skupić się wyłącznie na treningu. Dla niewielkiej części naszych klientów "edukacja digitalna" była wymogiem strategii korporacyjnej, która nakazywała realizację określonych procentowo działań w tej formule. Krótko mówiąc, była to raczej aspiracja rynkowa i element "nice to have". Na rynkach zagranicznych sytuacja wyglądała podobnie.

W ostatnich tygodniach, ze względu na pandemię, plany biznesowe i zadania wielu z nas zostały wstrzymane lub zmienione. Można ten czas spędzić na zamartwianiu się, dyskusjach i snuciu czarnych scenariuszy. Można go także dobrze spożytkować, zajmując się tą najcenniejszą, a często zakurzoną ćwiartką wspomnianej matrycy - rozwojem.

Jak to zrobić, kiedy wszyscy mierzymy się z obostrzeniami dotyczącymi ograniczeń w podróżowaniu i uczestnictwie w zgromadzeniach? Oto kilka sprawdzonych patentów.

Szkolenia online i wirtualny rozwój

Dobrym rozwiązaniem są wspomniane już szkolenia online. Proces szkoleniowy zakłada tutaj od jednego do kilku wirtualnych spotkań - w zależności od tematu. Każde trwa maksymalnie trzy godziny. Pomiędzy nimi uczestnicy mają do wykonania pre- i postworki. Może to być np.: zapoznanie się z artykułem, case studies, wypełnienie kwestionariusza on-line, realizacja zadania wdrożeniowego, obejrzenie filmu, wysłuchanie podcastu, fragmenty e-learningowych ćwiczeń czy pigułki wiedzy on-line. Spotkanie odbywa się w kameralnej grupie 8-12 osób, a wszyscy widzą się i słyszą w czasie rzeczywistym.

Uczestnicy biorą udział w szkoleniu online, przebywając w dowolnej lokalizacji: w miejscu pracy lub w domu. Korzystają przy tym z własnego sprzętu: komputera, mikrofonu, głośników, kamery i połączenia internetowego. Przed szkoleniem w tej formie trzeba przeprowadzić połączenia testowe, upewniając się, że sprzęt spełnia określone wymagania. Dzięki temu szkolenie przebiega bez zakłóceń - z pełnym dostępem do trenera, innych uczestników i przekazywanych treści. Nie ma nic gorszego, niż frustracja grupy i trenera, kiedy: "nic nie widać", "nie słychać", "rwie połączenie".

My w GRUPIE ODITK do realizacji szkoleń online używamy programów: ZOOM, ClikMeeting, Microsoft Teams lub wykorzystujemy narzędzia, z których zwyczajowo korzysta klient np. WebEx czy Skype for business. W formule zdalnej klasy realizujemy szkolenia, action learningi i follow-up'y o różnej tematyce: zarówno specjalistyczne, jak i z obszaru psychologii biznesu.

Model 70-20-10

Pamiętajmy, że rozwój nie odbywa się jedynie w sali szkoleniowej (czy to dosłownie, czy w sali wirtualnej). Gdyby tak było, statystyczny pracownik polskiej firmy rozwijałby się przez 1-4 dni w roku. Planując działania rozwojowe, warto oprzeć je na modelu 70:20:10.

Tytułem przypomnienia - model 70:20:10 mówi o tym, że do rozwoju kompetencji w 10% przyczynia się formalna edukacja (np. szkolenia), w 20% nauka od innych osób (np. przełożonych), a w największym stopniu, bo aż w 70%, rozwojowe doświadczenia.

Przykładowo: Pojawienie się pandemii wymusiło na większości menadżerów rozwój w zakresie zarządzania pracą zdalną. Być może wcześniej uczyli się tego podczas szkolenia (10%). Mogli też uczyć się od osób, które zarządzały już pracą zdalną (20%). Teraz rozwijają się w tym obszarze doświadczając "na żywym organizmie" (70%).

Obecny czas można wykorzystać na zaplanowanie nowych doświadczeń rozwojowych - dla siebie i dla swoich pracowników. Zastanów się - jakie działania z obszaru 70% jesteś w stanie teraz realizować?

Rozmowy rozwojowe

Tak jak wspomniałam, w 20% rozwój to nauka od innych. Tu kluczową rolę ma do odegrania menadżer. To jest jego zadanie, by uczyć ludzi. Stanowi też dla nich "role model" w kwestii rozwoju. Dlatego musi nie tylko planować działania rozwojowe dla swojego zespołu, ale też sam w nich uczestniczyć.

Kiedy szkolimy kadrę menadżerską w temacie feedbacku, coachingowego stylu zarządzania czy rozmów rozwojowych i pytamy, dlaczego tak mało tych działań na co dzień w polskich organizacjach, to słyszymy twierdzenia typu: nie mam na to czasu, brakuje swobodnego miejsca, umiejętności w tym zakresie. Pandemia mocno ograniczyła wiele aktywności, np. podróże służbowe, lunche z klientami. Wykorzystajmy zaoszczędzony w ten sposób czas. Zdalne komunikatory nadadzą się do przeprowadzenia rozmów rozwojowych z pracownikami, a co ważne możemy teraz zbudować prawdziwe, głębsze relacje - zapraszamy się przecież wirtualnie do własnych domów.

Dyskusja o tym, czy człowiek rozwija się w strefie komfortu czy poza nią toczy się od lat. Aktualna sytuacja bez wątpienia w wielu z nas wywołuje poczucie niepewności. Świat stanął w miejscu, a z nim zatrzymuje się sporo biznesów. Ja wierzę, że wygrają ci, którzy wykorzystają ten czas rozwojowo.

Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

Polecane:

22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]