30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje doświadczenia z 20 lat pracy w biznesie szkoleniowym.

Działania szkoleniowe, ważne rozmowy coachingowe, rozwój osobisty - odkładamy te kwestie "na później", bo wypierają je rzeczy i zadania pilne (podobnie jest z dbaniem o zdrowie, o wellbeing czy o relacje).

Często słyszę, że rozwój jest bardzo ważny, ale nie ma na niego czasu lub pieniędzy, albo i tego, i tego. Czasem są to realne przeszkody, ale w wielu przypadkach to przekonania moich rozmówców. Bo jak głosi mądrość ludowa: "Dla chcącego nic trudnego".

Kiedy jedni szukają powodu, drudzy sposobu...

Jeszcze do niedawna szkolenia online w formie zdalnych klas były elementem procesu rozwojowego tam, gdzie nie dało się inaczej. Korzystały z nich np. zespoły pracujące w rozproszeniu globalnym - po prostu ekonomia podsuwała takie formy. W innych projektach był to zazwyczaj sposób na przekazywanie wiedzy, po to by podczas form "in class" skupić się wyłącznie na treningu. Dla niewielkiej części naszych klientów "edukacja digitalna" była wymogiem strategii korporacyjnej, która nakazywała realizację określonych procentowo działań w tej formule. Krótko mówiąc, była to raczej aspiracja rynkowa i element "nice to have". Na rynkach zagranicznych sytuacja wyglądała podobnie.

W ostatnich tygodniach, ze względu na pandemię, plany biznesowe i zadania wielu z nas zostały wstrzymane lub zmienione. Można ten czas spędzić na zamartwianiu się, dyskusjach i snuciu czarnych scenariuszy. Można go także dobrze spożytkować, zajmując się tą najcenniejszą, a często zakurzoną ćwiartką wspomnianej matrycy - rozwojem.

Jak to zrobić, kiedy wszyscy mierzymy się z obostrzeniami dotyczącymi ograniczeń w podróżowaniu i uczestnictwie w zgromadzeniach? Oto kilka sprawdzonych patentów.

Szkolenia online i wirtualny rozwój

Dobrym rozwiązaniem są wspomniane już szkolenia online. Proces szkoleniowy zakłada tutaj od jednego do kilku wirtualnych spotkań - w zależności od tematu. Każde trwa maksymalnie trzy godziny. Pomiędzy nimi uczestnicy mają do wykonania pre- i postworki. Może to być np.: zapoznanie się z artykułem, case studies, wypełnienie kwestionariusza on-line, realizacja zadania wdrożeniowego, obejrzenie filmu, wysłuchanie podcastu, fragmenty e-learningowych ćwiczeń czy pigułki wiedzy on-line. Spotkanie odbywa się w kameralnej grupie 8-12 osób, a wszyscy widzą się i słyszą w czasie rzeczywistym.

Uczestnicy biorą udział w szkoleniu online, przebywając w dowolnej lokalizacji: w miejscu pracy lub w domu. Korzystają przy tym z własnego sprzętu: komputera, mikrofonu, głośników, kamery i połączenia internetowego. Przed szkoleniem w tej formie trzeba przeprowadzić połączenia testowe, upewniając się, że sprzęt spełnia określone wymagania. Dzięki temu szkolenie przebiega bez zakłóceń - z pełnym dostępem do trenera, innych uczestników i przekazywanych treści. Nie ma nic gorszego, niż frustracja grupy i trenera, kiedy: "nic nie widać", "nie słychać", "rwie połączenie".

My w GRUPIE ODITK do realizacji szkoleń online używamy programów: ZOOM, ClikMeeting, Microsoft Teams lub wykorzystujemy narzędzia, z których zwyczajowo korzysta klient np. WebEx czy Skype for business. W formule zdalnej klasy realizujemy szkolenia, action learningi i follow-up'y o różnej tematyce: zarówno specjalistyczne, jak i z obszaru psychologii biznesu.

Model 70-20-10

Pamiętajmy, że rozwój nie odbywa się jedynie w sali szkoleniowej (czy to dosłownie, czy w sali wirtualnej). Gdyby tak było, statystyczny pracownik polskiej firmy rozwijałby się przez 1-4 dni w roku. Planując działania rozwojowe, warto oprzeć je na modelu 70:20:10.

Tytułem przypomnienia - model 70:20:10 mówi o tym, że do rozwoju kompetencji w 10% przyczynia się formalna edukacja (np. szkolenia), w 20% nauka od innych osób (np. przełożonych), a w największym stopniu, bo aż w 70%, rozwojowe doświadczenia.

Przykładowo: Pojawienie się pandemii wymusiło na większości menadżerów rozwój w zakresie zarządzania pracą zdalną. Być może wcześniej uczyli się tego podczas szkolenia (10%). Mogli też uczyć się od osób, które zarządzały już pracą zdalną (20%). Teraz rozwijają się w tym obszarze doświadczając "na żywym organizmie" (70%).

Obecny czas można wykorzystać na zaplanowanie nowych doświadczeń rozwojowych - dla siebie i dla swoich pracowników. Zastanów się - jakie działania z obszaru 70% jesteś w stanie teraz realizować?

Rozmowy rozwojowe

Tak jak wspomniałam, w 20% rozwój to nauka od innych. Tu kluczową rolę ma do odegrania menadżer. To jest jego zadanie, by uczyć ludzi. Stanowi też dla nich "role model" w kwestii rozwoju. Dlatego musi nie tylko planować działania rozwojowe dla swojego zespołu, ale też sam w nich uczestniczyć.

Kiedy szkolimy kadrę menadżerską w temacie feedbacku, coachingowego stylu zarządzania czy rozmów rozwojowych i pytamy, dlaczego tak mało tych działań na co dzień w polskich organizacjach, to słyszymy twierdzenia typu: nie mam na to czasu, brakuje swobodnego miejsca, umiejętności w tym zakresie. Pandemia mocno ograniczyła wiele aktywności, np. podróże służbowe, lunche z klientami. Wykorzystajmy zaoszczędzony w ten sposób czas. Zdalne komunikatory nadadzą się do przeprowadzenia rozmów rozwojowych z pracownikami, a co ważne możemy teraz zbudować prawdziwe, głębsze relacje - zapraszamy się przecież wirtualnie do własnych domów.

Dyskusja o tym, czy człowiek rozwija się w strefie komfortu czy poza nią toczy się od lat. Aktualna sytuacja bez wątpienia w wielu z nas wywołuje poczucie niepewności. Świat stanął w miejscu, a z nim zatrzymuje się sporo biznesów. Ja wierzę, że wygrają ci, którzy wykorzystają ten czas rozwojowo.

Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

Polecane:

Autor artykułu
Iwona Skiba
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....