15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności operacyjnej czy innowacyjności produktów - wpływa na niego też dobrostan pracowników.

Organizacje, które inwestują w podniesienie dobrostanu u pracowników, odnotowują wzrost zaangażowania, wydajności i lojalności.

Badania przeprowadzane przez renomowane organizacje, takie jak Gallup czy Deloitte, jednoznacznie potwierdzają pozytywny związek między dobrostanem pracowników a ich zaangażowaniem. Pracownicy z poczuciem dobrostanu są bardziej zaangażowani, a według raportu Instytutu Gallupa "State of the Global Workplace", wyższy poziom zaangażowania pracowników to znacząco lepsze wyniki ekonomiczne i większa innowacyjność.

CZYM JEST MITYCZNY DOBROSTAN?

Dobrostan pracownika to subiektywne odczucie wynikające ze spełnienia zawodowego oraz z niskiego poziomu stresu w pracy. Obejmuje zarówno aspekty fizyczne - związane ze zdrowiem czy sposobem świadczenia pracy - jak i psychiczne.

Jakie działania warto wdrażać, by dbać o dobrostan członków zespołu? Poniżej dzielę się dobrymi praktykami zebranymi we współpracy z wieloma organizacjami.

Najlepsze praktyki wdrażania dobrostanu w organizacji

Promowanie pracy zdalnej i elastycznych godzin

Badania pokazują, że pracownicy cenią sobie elastyczność w podejściu do czasu pracy, co pomaga im w zachowaniu balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym i dostosowaniu efektywności do swojego rytmu. Organizacje, które umożliwiają pracę zdalną i elastyczne godziny, zazwyczaj doświadczają wzrostu poziomu zadowolenia pracowników i zaangażowania.

Programy Zdrowotne i wspierające dobrostan

Inwestycje w programy zdrowotne, coaching personalny oraz dostęp do badań profilaktycznych mogą znacząco poprawić dobrostan pracowników. Zdrowi pracownicy są bardziej produktywni i mniej narażeni na absencje z powodu chorób. Wprowadzenie programów, takich jak dostęp do siłowni, zajęć fitness czy programów dietetycznych, może znacząco poprawić zdrowie fizyczne pracowników. Badania wskazują, że pracownicy, którzy dbają o swoje zdrowie, są bardziej skoncentrowani i wydajni. To, co istotne, to zadbanie przez pracodawcę o pozostawienie przestrzeni pracownikom, by mogli z tego typu programów skorzystać, co często utrudnia im natłok pracy i bagatelizowanie programów ze strony menadżerów.

Rozwój umiejętności i edukacja

Organizacje powinny wspierać rozwój umiejętności pracowników, zapewniając dostęp do szkoleń, kursów i innych form edukacji. Pracownicy, którzy widzą możliwości rozwoju w miejscu pracy, zazwyczaj są bardziej zaangażowani. Inwestowanie w rozwój pracowników poprzez szkolenia, kursy online czy mentoring sprawia, że czują się docenieni i budują swoje umiejętności, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywaną pracę. Przydatne są formy blended learning, z których pracownicy mogą korzystać w elastyczny sposób, by nie kolidowało to z ich pracą.

Nie należy zapominać o ogromnej przestrzeni uczenia się pozaformalnego - wzajemnie od siebie ("peer to peer"), staży w innych działach czy filiach, udziale w wewnętrznych warsztatach prowadzonych przez ekspertów z danej organizacji czy mentoringu przełożonych.

Współpraca i Komunikacja

Kultura otwartej komunikacji i współpracy sprzyja budowaniu zaufania między pracownikami a zarządem czy top managmentem. Regularne spotkania, opinie zwrotne i transparentność w kwestiach organizacyjnych mają kluczowe znaczenie. Organizacje, które promują otwartość, szacunek, współpracę i uczciwość, tworzą środowisko sprzyjające rozwojowi i zaangażowaniu pracowników.

Regularna i transparentna komunikacja, zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna, jest kluczowym elementem budowania motywacji pracowników. Organizacje angażujące się w społeczności lokalne, działania charytatywne czy ekologiczne, budują pozytywny wizerunek, co również wpływa na dobrostan pracowników.

Zarządzanie stresem i wsparcie psychologiczne

Wspieranie pracowników w radzeniu sobie ze stresem i zapewnienie dostępu do pomocy psychologicznej to elementy kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnących wyzwań związanych z pracą. Aż 44% pracowników deklaruje, że odczuwa stres w pracy (Gallup Survey, 2022). Tak jest na świecie. A jak to wygląda w Polsce? Badanie "Bliżej Siebie - zdrowie psychiczne i empatia w pracy" zrealizowane na przełomie kwietnia i maja 2023 roku na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 osób (pracowników oraz pracodawców) miało rozpoznać problemy i potrzeby w zakresie zdrowia psychicznego i empatii w środowisku pracy.

Z przeprowadzonego badania wynika, że 41% pracowników i 31% pracodawców czuje się przeciążonymi emocjonalnie, a stres jest zawodową codziennością dla 37% pracowników i 38% pracodawców. Zaledwie 2% respondentów w obu badanych grupach nigdy nie odczuwa stresu, będąc w pracy!

Co niepokojące, za główne trudności psychologiczne, które badani dostrzegają u współpracowników uważają̨: wypalenie zawodowe (według 50% pracowników) oraz wyczerpanie psychiczne (według 44% pracowników). Wśród czynników, które sprzyjają powstawaniu i rozwojowi problemów natury psychicznej i emocjonalnej w pracy, wymieniane są: presja czasu i tempo pracy oraz nadmierny stres.

Presja i duża niepewność polityczno-gospodarcza powodują duże obciążenie psychiczne, coraz więcej pracowników zgłasza obniżenie poziomu siły psychicznej i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami w środowisku zawodowym i prywatnym. Wysokie wymagania społeczne również wpływają negatywnie na poziom zadowolenia z siebie i budowanie zdrowej pewności siebie pracowników, a to przekłada się zarówno na ich zaangażowanie, jak i ogólne zadowolenie z życia.

WARTO? WARTO!

Dobrostan jest kluczem do zbudowania pozytywnej kultury organizacyjnej, co z kolei wpływa na poziom zaangażowania pracowników.

Niskie zaangażowanie pracowników może prowadzić do spadku efektywności i wydajności. Organizacje, które zaniedbują dobrostan pracowników doświadczają wzrostu absencji, wycofania się pracowników oraz spadku jakości pracy. Według badań Deloitte "Global Human Capital Trends", organizacje z niskim poziomem zaangażowania pracowników są mniej elastyczne i mniej odporne na zmiany rynkowe, co może spowodować spadek konkurencyjności, wzrost kosztów i spadek przychodów.

Dobre samopoczucie pracowników ma też wpływ na wizerunek organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy. Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy firmy walczą o pozyskanie i utrzymanie najlepszych talentów, a pozytywna reputacja, jako miejsca pracy sprzyjającego dobrostanowi pracowników, staje się kluczowym czynnikiem. W mojej opinii to strategiczny krok ku zrównoważonemu rozwojowi w sytuacji dużej zmienności i niepewności gospodarczej.

Izabela Żyłka, Trener GRUPY ODITK

 

Polecane:

 

 

Posłuchaj odcinka naszego podcastu "GO UP!"

Rozmawiamy o docenianiu, m.in. o kwestiach:

• Czym docenienie różni się od uznania;
• Jak zmieniać przekonania, które na temat doceniania mają menadżerowie i pracownicy;
• Kiedy i w jakiej formie doceniać, by uzyskać najlepsze efekty.

Sprawdź!


Autor artykułu
IZABELA ŻYŁKA
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...