31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie szczęścia w pracy.

Pewnie teraz wielu z Was parska śmiechem - o czym ona pisze... To brednie - szczęście w pracy... Oksymoron jak "biały kruk" czy "ciemna jasność" co najmniej.

Zacznę od tego, jak definiuję szczęście w pracy. To poczucie spełnienia zawodowego. Zjawiska takie jak wielka rezygnacja czy quiet quitting, o których pisałam wcześniej, to dobitne dowody na to, że wielu pracowników nie ma poczucia spełnienia zawodowego. Krótko mówiąc: są nieszczęśliwi w pracy.

Dlaczego tak się dzieje? Patrick Lencioni, w swojej książce "Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia", wskazuje trzy czynniki, które sprawiają, że praca nie przynosi poczucia szczęścia. Są to:

  • anonimowość,
  • brak poczucia doniosłości pracy,
  • niewymierność pracy.

Warto się nad nimi pochylić, bo korzyści ze szczęścia w pracy są ogromne. Poczucie szczęścia u pracowników to ich zwiększona wydajność, niższa rotacja i obniżenie kosztów, a także "przewaga kulturowa" nad innymi organizacjami.

W dalszej części artykułu podzielę się również tym, dlaczego rola menadżera w kształtowaniu poczucia szczęścia z pracy swoich ludzi jest kluczowa i jak w praktyce to robić.

Killersi spełnienia w pracy

Przyjrzyjmy się bliżej trzem aspektom wymienionym wyżej. Pierwszy czynnik to anonimowość. Człowiek pragnie, by go rozumiano i doceniono. Ludzie "niewidzialni", traktowani jako "masa", nie są w stanie pokochać swojej pracy, bez względu na to, co robią.

Drugi czynnik to brak poczucia doniosłości swojej pracy. Każdy chce czuć, że jego praca ma dla kogoś znaczenie. Jeżeli nie widzimy związku między pracą i zadowoleniem innej osoby (czy też grupy ludzi), praca nie będzie nam dawała satysfakcji.

Trzeci czynnik to niewymierność. Pracownicy muszą być w stanie mierzyć postępy w swojej pracy i poziom własnego zaangażowania. Nie będą spełnieni, jeżeli sukces jest oceniany arbitralnie przez innych, bez względu na ich życzliwość. Bez namacalnego dowodu skuteczności własnej pracy, bez pomiaru pozwalającego ocenić czy odnosimy sukces czy porażkę, poziom motywacji pracownika nieuchronnie spadnie. Dzieje się tak, ponieważ pracownik dochodzi do wniosku, że nie ma żadnej kontroli nad swoim losem.

Przeszkody w drodze do szczęścia

Dlaczego poczucie szczęścia z pracy nie przychodzi tak łatwo? Dlatego, że na drodze pojawiają się przeszkody.

Po pierwsze po stronie pracowników - sami pracownicy przywiązują nadmierną uwagę do osiągnięcia maksymalnego wynagrodzenia i do rozwoju kariery w postaci awansu. Te kwestie są ważne, ale nie są wystarczające, by mieć poczucie szczęścia.

Kolejne to przeszkody organizacyjne - menadżerowie zbyt późno dostrzegają problem, a gdy już go widzą, to koncentrują się na niewłaściwych kwestiach. Wiele firm zauważa kwestię, dopiero gdy pracownicy zaczynają odchodzić. I wtedy proponują podwyżki, choć poprzednie nie sprawiły, że mają pod tym względem trwałe zmiany w rotacji, poziomie zadowolenia czy satysfakcji pracowników. Sensowna rekomendacja, to zadawanie pracownikom pytania wyprzedzającego: "Co sprawia, że w ogóle zaczynasz się zastanawiać nad odejściem?".

I w końcu przeszkody emocjonalne przełożonych - menadżer, żeby zajmować się kwestiami anonimowości, niewymierności i doniosłości pracy, musi mieć odpowiedni poziom osobistej pewności siebie i emocjonalnej wrażliwości. Bez tego wstydzi się, czuje się niekomfortowo prowadząc tak proste, niemal intymne rozmowy z pracownikami.

Kluczowa rola menadżera

Menadżerom nie spodoba się teraz to, co przeczytają. Kolejne zadanie do koszyka. Ale tak, to właśnie menadżer ma duży wpływ i może przeciwdziałać czynnikom, które sprawiają, że ludzie czują się nieszczęśliwi w swojej pracy.

I tak w kwestii anonimowości - pracownik musi czuć się znany i rozumiany jako jednostka. Dlatego jeżeli jesteś menadżerem, wykazuj osobiste zainteresowanie każdym swoim podwładnym. Pytaj o to, co się dzieje w jego życiu, o czym myśli, jak możesz pomóc mu stać się jeszcze lepszym w tym, co robi. Uwaga: zainteresowanie musi być stałe i regularnie demonstrowane. Człowiek nie wstaje rano z łóżka po to, by zrobić szkolenie czy sprzedać kredyt, ale po to, by przeżyć swoje życie, a praca stanowi jedynie część całego życia. Ludzie chcą, aby kierowano nimi jak ludźmi, a nie tylko jak pracownikami.

Co do poczucia doniosłości - pracownik musi mieć poczucie, że jest komuś potrzebny, że ma wpływ na życie innych. Bo ludzie pragną być potrzebni i trzeba im o tym przypominać. Muszą wiedzieć, że pomagają innym. Aby tak się stało, muszą znać odpowiedzi na pytania: "Komu pomagam?", "Na czyje życie mam wpływ?". Ważne jest, żeby przypominać im, że pomagają przecież także szefom. Kolejne istotne pytanie, na które muszą znać odpowiedź, to: "W jaki sposób pomagam?". Dobry szef pomaga pracownikom dostrzec, dlaczego ich praca ma doniosłe znaczenie dla kogoś innego.

I "last but not least"- niewymierność pracy, czyli brak jednoznacznej metody oceny przez pracownika jego własnego postępu i sukcesu. Tu jest klucz do budowania odpowiedzialności, czyli jak wynika z moich rozmów z menadżerami swoistego Świętego Graala, marzenia każdego szefa. Wyjdźmy od tego, że pracownicy nie chcą, aby ich sukces opierał się na subiektywnych poglądach i opiniach innych. Ci, którzy mogą zmierzyć swój własny sukces lub wkład, mają większe poczucie odpowiedzialności. Co istotne, trzeba powiązać aspekt pomiaru pracy z kwestią jej doniosłości. Inaczej to nie zadziała, bo pojawi się myśl: "Dlaczego nie mierzymy tego, co naprawdę ma znaczenie w naszej pracy?". Jeśli mierzymy z kolei coś, na co pracownicy nie mają wpływu, to sprawiamy, że mają oni poczucie braku kontroli nad swoim losem. Miary muszą być blisko związane z ich rzeczywistymi działaniami. Skuteczne mierzenie sukcesu nie musi być połączone z wynagrodzeniem. Badania wykazują wręcz, że połączenie tych rzeczy może przyjąć skutek odwrotny: zmniejszyć poziom zaangażowania lub inicjatywy.

Budowanie odpowiedzialności i spełnienia w trzech krokach

Jeśli jesteś menadżerem, to od czego warto zacząć?

Krok 1: Po pierwsze od szczerej samooceny! I to we wszystkich trzech czynnikach. Pomocne w tym zadaniu są pytania:

  • "Czy naprawdę znam swoich ludzi?"
  • "Czy wiem, jakie są ich zainteresowania?"
  • "Jak spędzają wolny czas?"
  • "Na jakim etapie życia się znajdują?" (anonimowość)
  • "Czy każdy mój pracownik wie, na kogo jego praca ma wpływ?" (doniosłość)
  • "Czy wiedzą, w jaki sposób mierzyć swoje postępy i sukces?" (wymierność)

Krok 2: to ocena przez podwładnych Twoich menadżerskich odpowiedzi potwierdzająca lub zaprzeczająca Twojej ocenie. Trudne prawda?

Krok 3: to opracowanie planu, który pozwoli zająć się niedociągnięciami. Wpisanie w kalendarz konkretnych działań: serii spotkań 1 : 1 lub spotkań z całym zespołem.

Po czym poznasz szczęście u swoich ludzi?

Jak wspomniałam na początku artykułu, poczucie szczęścia u pracowników zwiększa ich wydajność, a tę poznamy po tym, że ludzie pracują z entuzjazmem i pasją. Większą uwagę poświęcają jakości pracy, bo czują odpowiedzialność i dumę. Wcześniej przychodzą do pracy, później opuszczają biuro. Wychodzą poza sztywne zakresy obowiązków i szukają nowych sposobów zwiększania swojej wydajności. To wszystko robią ze swojej inicjatywy.

Spełniony pracownik rzadziej odchodzi, częściej poleca pracodawcę czy też nawet aktywnie rekrutuje do organizacji znajomych. W związku z tym mamy niższe koszty rekrutacji, zatrudniania, szkolenia i zwalniania pracowników.

W świecie gwałtownych zmian przewaga technologiczna jest krucha. Wyróżnienie kulturowe cenione jest dzisiaj wyżej niż kiedykolwiek, bo wymaga odwagi i dyscypliny.

Pracownicy, którzy nie są anonimowi, mają poczucie doniosłości swojej pracy, potrafią mierzyć własne postępy, sami zaczynają bardziej interesować się swoimi współpracownikami. Pomagają znaleźć sens, spełnienie innym w pracy. Poszukują sposobów mierzenia własnych sukcesów oraz przyjmują odpowiedzialność za likwidację tych czynników, które sprawiają, że praca nie przynosi szczęścia/spełnienia.

Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK

 

Polecane:

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...