Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie szczęścia w pracy.
Pewnie teraz wielu z Was parska śmiechem - o czym ona pisze... To brednie - szczęście w pracy... Oksymoron jak "biały kruk" czy "ciemna jasność" co najmniej.
Zacznę od tego, jak definiuję szczęście w pracy. To poczucie spełnienia zawodowego. Zjawiska takie jak wielka rezygnacja czy quiet quitting, o których pisałam wcześniej, to dobitne dowody na to, że wielu pracowników nie ma poczucia spełnienia zawodowego. Krótko mówiąc: są nieszczęśliwi w pracy.
Dlaczego tak się dzieje? Patrick Lencioni, w swojej książce "Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia", wskazuje trzy czynniki, które sprawiają, że praca nie przynosi poczucia szczęścia. Są to:
Warto się nad nimi pochylić, bo korzyści ze szczęścia w pracy są ogromne. Poczucie szczęścia u pracowników to ich zwiększona wydajność, niższa rotacja i obniżenie kosztów, a także "przewaga kulturowa" nad innymi organizacjami.
W dalszej części artykułu podzielę się również tym, dlaczego rola menadżera w kształtowaniu poczucia szczęścia z pracy swoich ludzi jest kluczowa i jak w praktyce to robić.
Przyjrzyjmy się bliżej trzem aspektom wymienionym wyżej. Pierwszy czynnik to anonimowość. Człowiek pragnie, by go rozumiano i doceniono. Ludzie "niewidzialni", traktowani jako "masa", nie są w stanie pokochać swojej pracy, bez względu na to, co robią.
Drugi czynnik to brak poczucia doniosłości swojej pracy. Każdy chce czuć, że jego praca ma dla kogoś znaczenie. Jeżeli nie widzimy związku między pracą i zadowoleniem innej osoby (czy też grupy ludzi), praca nie będzie nam dawała satysfakcji.
Trzeci czynnik to niewymierność. Pracownicy muszą być w stanie mierzyć postępy w swojej pracy i poziom własnego zaangażowania. Nie będą spełnieni, jeżeli sukces jest oceniany arbitralnie przez innych, bez względu na ich życzliwość. Bez namacalnego dowodu skuteczności własnej pracy, bez pomiaru pozwalającego ocenić czy odnosimy sukces czy porażkę, poziom motywacji pracownika nieuchronnie spadnie. Dzieje się tak, ponieważ pracownik dochodzi do wniosku, że nie ma żadnej kontroli nad swoim losem.
Dlaczego poczucie szczęścia z pracy nie przychodzi tak łatwo? Dlatego, że na drodze pojawiają się przeszkody.
Po pierwsze po stronie pracowników - sami pracownicy przywiązują nadmierną uwagę do osiągnięcia maksymalnego wynagrodzenia i do rozwoju kariery w postaci awansu. Te kwestie są ważne, ale nie są wystarczające, by mieć poczucie szczęścia.
Kolejne to przeszkody organizacyjne - menadżerowie zbyt późno dostrzegają problem, a gdy już go widzą, to koncentrują się na niewłaściwych kwestiach. Wiele firm zauważa kwestię, dopiero gdy pracownicy zaczynają odchodzić. I wtedy proponują podwyżki, choć poprzednie nie sprawiły, że mają pod tym względem trwałe zmiany w rotacji, poziomie zadowolenia czy satysfakcji pracowników. Sensowna rekomendacja, to zadawanie pracownikom pytania wyprzedzającego: "Co sprawia, że w ogóle zaczynasz się zastanawiać nad odejściem?".
I w końcu przeszkody emocjonalne przełożonych - menadżer, żeby zajmować się kwestiami anonimowości, niewymierności i doniosłości pracy, musi mieć odpowiedni poziom osobistej pewności siebie i emocjonalnej wrażliwości. Bez tego wstydzi się, czuje się niekomfortowo prowadząc tak proste, niemal intymne rozmowy z pracownikami.
Menadżerom nie spodoba się teraz to, co przeczytają. Kolejne zadanie do koszyka. Ale tak, to właśnie menadżer ma duży wpływ i może przeciwdziałać czynnikom, które sprawiają, że ludzie czują się nieszczęśliwi w swojej pracy.
I tak w kwestii anonimowości - pracownik musi czuć się znany i rozumiany jako jednostka. Dlatego jeżeli jesteś menadżerem, wykazuj osobiste zainteresowanie każdym swoim podwładnym. Pytaj o to, co się dzieje w jego życiu, o czym myśli, jak możesz pomóc mu stać się jeszcze lepszym w tym, co robi. Uwaga: zainteresowanie musi być stałe i regularnie demonstrowane. Człowiek nie wstaje rano z łóżka po to, by zrobić szkolenie czy sprzedać kredyt, ale po to, by przeżyć swoje życie, a praca stanowi jedynie część całego życia. Ludzie chcą, aby kierowano nimi jak ludźmi, a nie tylko jak pracownikami.
Co do poczucia doniosłości - pracownik musi mieć poczucie, że jest komuś potrzebny, że ma wpływ na życie innych. Bo ludzie pragną być potrzebni i trzeba im o tym przypominać. Muszą wiedzieć, że pomagają innym. Aby tak się stało, muszą znać odpowiedzi na pytania: "Komu pomagam?", "Na czyje życie mam wpływ?". Ważne jest, żeby przypominać im, że pomagają przecież także szefom. Kolejne istotne pytanie, na które muszą znać odpowiedź, to: "W jaki sposób pomagam?". Dobry szef pomaga pracownikom dostrzec, dlaczego ich praca ma doniosłe znaczenie dla kogoś innego.
I "last but not least"- niewymierność pracy, czyli brak jednoznacznej metody oceny przez pracownika jego własnego postępu i sukcesu. Tu jest klucz do budowania odpowiedzialności, czyli jak wynika z moich rozmów z menadżerami swoistego Świętego Graala, marzenia każdego szefa. Wyjdźmy od tego, że pracownicy nie chcą, aby ich sukces opierał się na subiektywnych poglądach i opiniach innych. Ci, którzy mogą zmierzyć swój własny sukces lub wkład, mają większe poczucie odpowiedzialności. Co istotne, trzeba powiązać aspekt pomiaru pracy z kwestią jej doniosłości. Inaczej to nie zadziała, bo pojawi się myśl: "Dlaczego nie mierzymy tego, co naprawdę ma znaczenie w naszej pracy?". Jeśli mierzymy z kolei coś, na co pracownicy nie mają wpływu, to sprawiamy, że mają oni poczucie braku kontroli nad swoim losem. Miary muszą być blisko związane z ich rzeczywistymi działaniami. Skuteczne mierzenie sukcesu nie musi być połączone z wynagrodzeniem. Badania wykazują wręcz, że połączenie tych rzeczy może przyjąć skutek odwrotny: zmniejszyć poziom zaangażowania lub inicjatywy.
Jeśli jesteś menadżerem, to od czego warto zacząć?
Krok 1: Po pierwsze od szczerej samooceny! I to we wszystkich trzech czynnikach. Pomocne w tym zadaniu są pytania:
Krok 2: to ocena przez podwładnych Twoich menadżerskich odpowiedzi potwierdzająca lub zaprzeczająca Twojej ocenie. Trudne prawda?
Krok 3: to opracowanie planu, który pozwoli zająć się niedociągnięciami. Wpisanie w kalendarz konkretnych działań: serii spotkań 1 : 1 lub spotkań z całym zespołem.
Jak wspomniałam na początku artykułu, poczucie szczęścia u pracowników zwiększa ich wydajność, a tę poznamy po tym, że ludzie pracują z entuzjazmem i pasją. Większą uwagę poświęcają jakości pracy, bo czują odpowiedzialność i dumę. Wcześniej przychodzą do pracy, później opuszczają biuro. Wychodzą poza sztywne zakresy obowiązków i szukają nowych sposobów zwiększania swojej wydajności. To wszystko robią ze swojej inicjatywy.
Spełniony pracownik rzadziej odchodzi, częściej poleca pracodawcę czy też nawet aktywnie rekrutuje do organizacji znajomych. W związku z tym mamy niższe koszty rekrutacji, zatrudniania, szkolenia i zwalniania pracowników.
W świecie gwałtownych zmian przewaga technologiczna jest krucha. Wyróżnienie kulturowe cenione jest dzisiaj wyżej niż kiedykolwiek, bo wymaga odwagi i dyscypliny.
Pracownicy, którzy nie są anonimowi, mają poczucie doniosłości swojej pracy, potrafią mierzyć własne postępy, sami zaczynają bardziej interesować się swoimi współpracownikami. Pomagają znaleźć sens, spełnienie innym w pracy. Poszukują sposobów mierzenia własnych sukcesów oraz przyjmują odpowiedzialność za likwidację tych czynników, które sprawiają, że praca nie przynosi szczęścia/spełnienia.
Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...